Annons

Cyberphoto om Dynax7D. KUL!

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Drömde du det i natt eller..?

jag har väl alltid dött före då *s* men likväl, när den är igång de där fem timmarna så är den igång... sen kan jag hålla med om att den kunde fokusera o reagera snabbare på andra sätt, men nu var det just uppstartstiden.

Det borde vara ett mycket litet problem om man använder sin kamera. Jag startar den i samma veva som jag lyfter den ur ryggsäcken eller tar den från bilsätet o då är den igång innan jag hinner få den till ögat. Det kan inte vara nåt problem om det tar 1 eller 3 sekunder...

När jag har kameran över axeln så är den alltid igång, tar jag tag i den börjar den fokusera (om jag vill) o är redo för skott fullt tillräckligt snabbt, på nåt vis ska man ju ändå hinna komponera lite också *s*

Sen slipper jag gissa hur bilden blir, det spar också tid... *S*
 
rideg skrev:
Det skulle vara intressant att se hur mycket inbyggd bildstabilisering kompenserar för lägre upplösning för en bild tagen på frihand med två likvärdiga objektiv på säg 1/60 sek. Även om en kamera har överlägsen upplösning så är det en fördel som man lätt eliminerar med lite kameraskak.
Man ska givetvis inte använda en slutartid som inte räcker till för att plåta handhållet..jag gör det aldrig, jag har inte en enda bild tagen med 10D med oönskad skakningsoskärpa.

Blir slutartiden för lång för den valda brännvidden/bländaren så höjer man ISO, använder blixt eller stöd.

Skillnaden mellan 6.3mp och 8.2mp på en 20 x 30 cm papperskopia syns tydligt i FOTO:s test nr 9/2004 sidan 43....skillnaden blir givetvis mer märkbar ju större kopia man gör.

20D har mycket lågt brus vid 1600 ISO (vilket även Dynax 7D verkar ha ) och även riktigt lågt vid 3200 ISO..så behovet av bildstabilisator är inte särskilt stor.

En väldig skillnad mot om man använder en kamera som A1, där man inte gärna går över 100 ISO..då blir bildstabilisator genast i det närmast oersättlig.
 
Senast ändrad:
Jag tycker skakoskärpa ofta är ett problem. Det är omöjligt att på displayen se om bilden blivit riktigt,riktigt skarp. Det blir den om skärpan är rätt OCH det inte finns rörelseoskärpa...samtidigt. Jag anser att det är ganska svårt att helt undvika rörelseoskärpa från 1/100s. och ned, nästan oavsett brännvidd och motiv.
 
Det låter som om du använder fel teknik när du plåtar handhållet, håller man kameran stabilt så vet jag att det inte blir någon (synlig) skakningsoskärpa så länge slutartiden är tillräklig.
 
Visst..jag kanske är ovanligt skakig och det har lite med greppet och dagsformen att göra känner jag. Kör numera med batterigrepp med dubbla batterier (tungt!). Får se om det hjälper generellt sett, efter en tid.
Jag tycker ändå skakoskärpa är svår att förutse samt bedöma på displayen, och vad är egentligen "tillräcklig" slutartid för varje ögonblick? En minst sagt luddig faktor...

IS vore inte dumt. Är sugen att skaffa ett IS-objektiv bara för att testa, men har egentligen det jag behöver.
 
sagan skrev:
Det låter som om du använder fel teknik när du plåtar handhållet, håller man kameran stabilt så vet jag att det inte blir någon (synlig) skakningsoskärpa så länge slutartiden är tillräklig.

Personligen anser jag att man ALDRIG kan få för mycket ljus. Alla finesser som gör att jag kan ta skarpa bilder i begränsat ljus är välkomna. Jag tycker jag att det är spännande att se KM utveckla lite nya grejer. För de som fått möjlighet att prova optik med bildstabilisering verkar vara överens om att det fungerar bra. Däremot till en kostnad som inte en normal "hobbyfotograf" har råd med.

Fungerar KM:s lösning så är det ju hur bra som helst!
 
Jag är kär... den däringa kameran vill jag verkligen ha... med min z3 kan jag handhålla (vidvinkelläge) i ner till 1/10 sek... bildstabilisator är något jag prioriterar framför upplösning och brisnivåer any time...

PS: sensorn i 7d är större än den i 20dn och det är ju positivt.
 
Synd att bildstabilisering varken hjälper till frysa rörelser eller göra mer ljus. Det enda stabiliseringen hjälper till med är att ta bort skakningsoskärpa. Har man en bra teknik så skakar man iaf inte. Det är såklart upp till envar att tycka vad som är viktigt för dom.

Jag är imponerad av att Konica-Minolta har lyckats gör en fungerande AS för en sensor av den storleken, det ger minolta stabilisering på samtliga objektiv. Men att säga att det är viktigare än upplösning och brusnivår tycker jag är magstarkt. Det gäller inte för mig, men smaken är som baken. Det som är trist är att dom inte har en panoreringsfunktion på sin AS, antingen är den på eller av. Du kan inte välja vilken ledd. En annan sak som är trist är att dom inte verkar garantera någon funktion av AS med tredjepartslinser.

Större och större när det gäller sensorn... jupps stämmer, ung. 1mm på långsidan och 0.7mm på kortsidan. ;)
 
med en så mycket större sensor e ju brusfrihet garanterad :)

Nä motivstabilisering kommer i nästa version... kommer att bli jättekul att se på OS i Peking när alla har såna kameror!!

För övrigt är jag alldeles övertygad om att AS fungerar med ALLA linser som går att skruva på huset... linserna har ju inget med AS´en att göra. Möjligen kan moderna, nyutvecklade linser, prata med AS´en o optimera den ytterligare. Men eftersom det är sensorn som studsar omkring så... nä det är ett Columbi Ägg som de andra tillverkarna säkert hatar att de inte kommit på själva.
 
För övrigt är jag alldeles övertygad om att AS fungerar med ALLA linser som går att skruva på huset... linserna har ju inget med AS´en att göra.
Ja och nej. Jag tror bara dom svurit sig fria så folk inte har någon rättighet att klaga. Men som vanligt så skriver dom att det kanske inte fungerar.

Och jo, om jag kommer ihåg rätt läste jag att linserna har en del att göra med hur AS:en arbetar faktiskt. Bl.a. så optimeras sensorns rörelser till vilken brännvidd du använder. Dels så fungerar tydligen inte AS ihop med optik som kan limiteras till ett område där oändlighet inte finns med, dels funkar den inte med objektiv med "macro release".

Tror det det på Konica-Minolta World men just nu verkar dom ha webstrul. Får inte upp inloggningen.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
Synd att bildstabilisering varken hjälper till frysa rörelser eller göra mer ljus. Det enda stabiliseringen hjälper till med är att ta bort skakningsoskärpa. Har man en bra teknik så skakar man iaf inte. Det är såklart upp till envar att tycka vad som är viktigt för dom.

Jag gissar att de flesta insett detta faktum. Men skakningsoskärpa är ett stort problem när man inte har möjlighet att släpa omkring på stativ.

Vet inte hur många bilder jag sumpat pga att det inte är möjligt att hålla kameran still, och tro mig, jag är rätt statig på handen. Men står man på en konsert i det mörkaste Arvika, bland 10 000 andra galningar är det inte lätt.

En 2,8 med bildstabilisator hade helt klart varit välkommet.
 
Det är viss skillnad och vara hänvisad till ISO 100 och att kunna använda ISO 3200.

Att fotografera en konsert med 1/10 kanske inte är det allra roligaste, rörelserna på scen är (förhoppningsvis) ganska kraftiga..som sagt, AS/IS hjälper inte mot röresleoskärpa.
 
Senast ändrad:
Hallå där Kim, vi pratar D7D här o inte kära Aette... med en D7D kan du dra på hur mycket ISO du vill o ändå njuta brusfrihet. Det i kombination med AS... well... det vattnas. Men jag ska inte, jag ska inte, jag ska inte... tror jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.