Annons

Custom Curve D70/D100

Produkter
(logga in för att koppla)

jacobk

Avslutat medlemskap
Finns någon som helst mening med att använda custom curves på D70/D100 om man fotar RAW? Då kan man ju andra dessa inställningar efter i datorn.

/Jacob

jacobk skrev:
Finns någon som helst mening med att använda custom curves på D70/D100 om man fotar RAW? Då kan man ju andra dessa inställningar efter i datorn.

Mina erfarenheter säger mig att resultat INTE blir detsamma om man lägger på kurvan efteråt via RAW, än om man lägger in kurvan rätt i kameran.
Testa själv så får du se.
Varför det är så här har jag ingen aning om.

//

Re: Re: Custom Curve D70/D100

Megapolare skrev:
Mina erfarenheter säger mig att resultat INTE blir detsamma om man lägger på kurvan efteråt via RAW, än om man lägger in kurvan rätt i kameran.
Testa själv så får du se.
Varför det är så här har jag ingen aning om.

//

Men om man fotar raw så används väl inte kurvan alls i kameran? Man får väl just rådatat då. Används inte bara kurvan om man fotar jpeg?

Re: Re: Re: Custom Curve D70/D100

chralm skrev:
Men om man fotar raw så används väl inte kurvan alls i kameran? Man får väl just rådatat då. Används inte bara kurvan om man fotar jpeg?

Alltdå, jag tycker precis som du, men det blev inte alls så när jag testade. Att ha kameran inställd på en kurva gav inte samma resultat som att byta till egen kurva i efterhand via Capture. Jag får pröva igen för att verifiera. Det BORDE ju fungera som du tänker, men det gorde inte det när jag testade....

//

Jag har ju inte gjort några omfattande tester, men jag får, till synes, samma resultat om jag lägger på det i efterhand i Capture.

Det kan ju bli en skillnad i och med att det är två olika programvaror. Den i kameran behöver ju inte vara identisk med den i Capture.

Enl. vad Tom Hogan skriver i sin bok så bigfogas bara själva kurvan tillsammans med datan i RAW-filen.
Jag kan inte se varför det skulle vara på annat vis heller.

Det kan inte stämma. När jag tar en bild i P-läget i RAW får jag exakt samma exponering (helt identiskt histogram och "development:custom" i infotexten på skärmen) som när jag tar samma foto med JPEG.

Och min customkurva är inställd på +0,3 i överexponering för att slippa dessa ständigt underexponerade D70-bilder.

Kurvan ligger ju inbakad i RAW-filen och när kameran visar histogram och liknande använder den ju denna kurva, om den är vald. Jag skulle anta att den inbakade jpeg-bilden i RAW-filen bearbetas utifrån denna kurva.

Tar man in filen i capture kommer denna kurva att användas som default. Man kan ju enkelt även välja de kurvor som finns som standard i kameran.

Tar man en bild i jpeg kommer ju bearbetningen ske i kameran och man har ingen chans att ändra det sedan.

Per definition får man ju inte någon skillnad i exponering på bilden, utan man ändrar ju gamman så att bilden upplevs som ljusare. Svart och vitpunkterna i bilden ligger kvar på samma ställen som tidigare.

Ok, jag använder inte Nikon Capture. Verkar för dyrt jämfört med C1 LE för 99 dollar som är en fantastiskt smidig raw-hanterare. Capture kostar väl ca 1500 spänn har jag för mig.
Sällan jag använder raw över huvud taget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar