Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CSN rabatt på PS cs2

Produkter
(logga in för att koppla)
liten fråga? rent "hypotetiskt" ;) går det att låna programvran till ps cs eller cs2 av en kompis för att sedan instalera på en egen burk?
 
Bara en tanke ...

Tänk om det är så att du måste registrera dig via internet för att kunna använda programmet?
 
Re: Bara en tanke ...

JOLidman skrev:
Tänk om det är så att du måste registrera dig via internet för att kunna använda programmet?

Du måste inte registrera programmet, dock måste du aktivera det. Det går att aktivera CS2 flera gånger på olika datorer. Jag har uppgraderat min dator flera gånger och byt OS fram och tillbaka (32-64bit) utan problem. Frågan är hur många gånger det går.

- Jonas
 
Re: Re: Bara en tanke ...

jonasforsgren skrev:
Frågan är hur många gånger det går.
Jag har ett svagt minne av att jag sett ett antal gånger det funkar innan man får vända sig till kundtjänst, men då jag inte hittar den informationen igen (inte heller på deras FAQ) så reserverar jag mig för att det är ett hjärnspöke.

Rimligtvis så bör de ha ett visst antal gånger det funkar utan besvär så att folk inte flyttar en licens fram och tillbaka och i praktiken får samma effekt som om de hade flera licenser.
 
Re: Re: Re: Bara en tanke ...

maxzomborszki skrev:

Rimligtvis så bör de ha ett visst antal gånger det funkar utan besvär så att folk inte flyttar en licens fram och tillbaka och i praktiken får samma effekt som om de hade flera licenser.

Fast man får flytta sitt CS2 fram och tillbaka om man vill. Licensen är tydligt en-användar. Dvs bunden till en person. Därför får man ha det på sin dator och sin laptop om man inte kör dom samtidigt. Eller sin jobbdator och sin hemdator.

Har man jobb, hem, laptop, sommarstuga etc, så har man rätt att avinstallera och installera på nästa och låta licensen följa dig.

Om jag inte mins fel kan du av-aktivera en dator när du avinstallerar och på så sätt frigöra en av dina två tillåtna installationer.
 
Re: Re: Re: Re: Bara en tanke ...

pastorove skrev:
Om jag inte mins fel kan du av-aktivera en dator när du avinstallerar och på så sätt frigöra en av dina två tillåtna installationer.
Jo, det är det ingen tvekan om. Frågan var hur många på- och avaktiveringar du får göra innan Adobes licensserver säger ifrån (om den gör det). Som sagt har jag ett spöklikt minne av att ha läst något sådant, något jag inte hittat åter. Men är man riktigt intresserad får man kontakta kundtjänst.

Det jag uttryckte var rimligheten i att en sådan gräns existerar. Det kanske är så att Adobe litar blint på användarna (vilket jag tycker rimmar dåligt med att ha en licensserver) eller att det är en "mjuk" gräns, dvs de övervakar om någon licens flyttas fram och tillbaka väldigt ofta. Men jag vet inte, det var bara funderingar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.