Jag vet tyvärr inte vad det skulle kunna vara så här på avstånd. Det låter onekligen som minnesproblem eftersom det händer när du kör minneskrävande funktioner i Photoshop också. Du måste försöka hitta felet med någon form av systematisk uteslutningsmetod.
Hur mycket minne har du installerat? Är det samma typ av minne i alla socklar? Sitter de i rätt socklar? Har du provat med att ta ut minnesmodulerna och sätta tillbaka dem? Om du har mycket minne installerat, installera hälften med olika minnesmoduler etc.
Hur ser allokeringen ut mellan Photoshop och övriga program? Är det inställt på 60-70%, höj upp till 100% minnesallokering till PS, stäng av alla andra program och se om du kan köra HDR inifrån PS med 2-3 bilder utan att det låser sig.
Själv har jag haft problem med att Win 7 64 hängde sig i vissa lägen med en mus från Ace. När jag efter otaliga försök med nya drivrutiner och annat köpte en ny Logitech mus försvann problemet.
Det är inte så lätt att hitta fel på distans. Kanske någon annan råkat ut för just ditt problem och vet vad det kan vara, men du bör nog ge lite mer info om hur ditt system ser ut om fler ska kunna hjälpa dig.