Annons

Mov till vad då?

Produkter
(logga in för att koppla)
VC-1 är förvisso en del av branchstandarden, iom. att den är en del av BluRay-standarden tillsammans med h.264.
På webben är det en heeeelt annan siffra dock. :)
 
VC-1 är förvisso en del av branchstandarden, iom. att den är en del av BluRay-standarden tillsammans med h.264.
På webben är det en heeeelt annan siffra dock. :)

För webben har Vimeo och YouTube nästan hela marknaden. Bägge kör lite olika format ut och bägge sväljer WMV in.

/Karl
 
Jag talar om branschstandard på kodning av video. Att din mediaspelare inte klarar sådana filer förändrar ingenting.

DivX/Xvid förresten, det slutande man väl gemene man med i början på 2000-talet? Iaf för de som använde filer av högre kvalité.

Branschstandard är ganska ointressant för amatören. För amatören är det viktigare att folk kan titta på filmen.

/Karl
 
Precis, då ska man hålla sig ifrån förlegade codecs och inte göra det svårare än vad det är.

Man skall också hålla sig ifrån allt för nya format som inte har stöd i lite äldre operativ. Dyra codecs kan också vara dåliga då billiga prylar oftast inte har stöd för dom.

/Karl
 
Jag tror inte vi kommer längre här.

Kortfattat, ska man producera material så ska man hålla sig till det som är hyfsat framtidssäkert. Det är h.26X, då det är branschstandard.

Ska man komsumera så bör man ju se till att hålla sig med produkter som inte är förlegade utan som klarar av de standarder som är aktuella idag.
 
Ja öppna gratisformat som alla apparater nuförtiden stödjer är jättedumt att använda, att jag inte tänkte på det.

/Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.