Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CRT eller TFT/LCD?

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
platt eller burk? nu bortser jag från pris, storlek och ev. strålning.
vilken skärm är bäst för bildbehandling?
vilken har bäst bild?

För det otränade ögat: En lite dyrare TFT

Men för absolut korrekt färgåtergivning, så skulle jag rekommendera en av EIZOs dyrare skärmar, eftersom de har absolut bäst färgåtergivning.

mårten skrev:
platt eller burk? nu bortser jag från pris, storlek och ev. strålning.
vilken skärm är bäst för bildbehandling?
vilken har bäst bild?
Finns en annan tråd från härom veckan om detta och där rekommenderas CRT, vilket tyvärr innebär att du får dras med stor klump på bordet. Det absolut bästa du kan skaffa är Sony Artisan. Den kostar en hel del pengar: http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/sony-artisan.shtml. Med platt skärm varierar kontrasten fortfarande en hel del beroende på betraktningsvinkel och det finns även andra nackdelar.

Dom generellt sett mest använda i grafikersammanhang av CRT skärmarna är Sonys Trinitron och Mitsubishis Diamondtron(Används i Samsung, Nec, Mitsubishi, Taxan och LaCies) skärmar.

Ruggigt bra, ljusstarka, har ofta bra färgåtergivning men kostar allt från 6500:- upp till 12000.

Utan tvekan CRT, då färgåtergivningen och omfånget är oslagbart, i alla fall bland de TFT jag sett.
En annan nackdel med TFT är att bilden känns överdrivet vass och skarp, CRT är behagligare, men det är ju förstås subjektivt.

Den skärm jag utgår ifrån är en Barco CRT (som anses vara världens bästa), men de har ju även börjat sälja LCD och någon sådan har jag inte sett än, så det kan hända att jag ändrar min uppfattning.

/Christian - Som tycker det är skönt att veta att texturerna ser rätt ut när han spelar Counter Strike :)

Senast ändrad:
CRT är normalt bättre. De har framför allt större dynamiskt omfång men även kan visa fler färger.

Dessutom är CRT närmare samma gamma som våra ögon har, liksom gamma hos de flesta profiler (Adobe RGB, ProPhoto mm). En TFT har inte alls samma gamma utan omvandlar. Problemet med det är att vi förlorar upplösning. Det synns framför allt i mörka partier med mjuka skalor på en TFT.

Men visst. TFT har blivit mycket bättre och har andra fördelar. Exempelvis genom att vara betydligt skapare för text och ta mindre plats på skrivbordet och inte stråla lika mycket, eller flimra eller ha geometrifel :)

Dessutom kan jag tillägga att testet på http://www.luminous-landscape.com/reviews/accessories/sony-artisan.shtml inte alls är tillförlitligt. En sunkig skärm kan också ställas in till att ge stora steg i intensitet mellan varje värde. Det har inte med det att göra. Dessutom påverkar den gamma-inställning man valt. Tex gamma 2.2 har mindre skillnad i mörka partier än gamma 1.8. Men gamma 1.8 har mindre steg i ljusa än gamma 2.2.

TFT har ingen "scan-linje" som CRT har. Utan pixlarna uppdateras när de behövs. Så en TFT är helt flimmerfri. Dock fanns det de sk "dual-scan" lcd skärmarna förut. De var inte speciellt bra alls.

Det som man kan säga är "uppdateringsfrekvens" på en LCD/TFT är hur ofta datorn väljer att uppdatera skärmbilden, och det brukar i regel vara max 75Hz men oftast 60.

ANNONS