Annons

crt eller lcd skärm

Produkter
(logga in för att koppla)

dynoalle666

Aktiv medlem
jag ska köpa ny skärm. vilka fördelar och nackdelar är det med en crt skärm jämfört med en lcd skärm? ska ha skärmen för redigering av bilder.
 
Den stora fördelen med CRT är priset. Du kan få en fantastiskt bra skärm för peanuts, jag köpte en Barco för 4000:-. LaCie 22 går att få tag på för kring 1500:-. De priser jag nämner är för begagnade skärmar, vilket är helt ok så länge de inte är mer än ett par år och inte körda i proffessionell miljö, dvs med många timmar i ryggen. En bra CRT skärm har hög ljusstyrka och är kalibrerbar, vilket är en förutsättning för seriöst bildarbete. Den bör alltså kompletteras med kalibreringsutrustning om det inte medföljer.
Nyare LCD skärmar har blivit bättre, men fortfarande är de riktigt bra skärmarna dyra. Den billigaste jag hittat som verkligen håller fullt ut och dessutom är fullt kalibrerbar kostar kring 20000:- och det vill till att man har ett litet bord för att motivera merkostnaden.
Allt beror naturligtvis på vilka krav du ställer, vill du bara redigera lite bilder för främst nätet så duger de flesta skärmar. Eftersom de flesta idag har en platt LCD skärm är det t o m en fördel att redigera direkt på en sådan, eftersom du har kontroll över resultatet. Men för seriöst bildarbete krävs en mycket bra och kalibrerbar skärm med kalibreringsutrustning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.