Det är både rätt och fel. Jag ringde Proffs, de soppar mycket dia. Ca 2-3 diarullar av tio går att köra utan att soppan förstörs, kanske fler. Och jag litar på Proffs....puppetm skrev:
Jag var inne i en fotobutik där jag är nu, dom ville inte framkalla dia i sin maskin just pga. att den förstörde kemikalierna..
// daniel
Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Cross-dia!(dia i c-41) skriv tips!
- Trådstartare onosoul
- Start datum
mikaellowgren
Medlem
Re: mjuktljus vs. blixt
Hmmm... Dum fråga alltså. Jag tänkte i alla fall att eftersom det verkar som om vissa färger förvrängs olika mycket, så kanske det är effektfult att färga blixten, eller använda ett färgat filter.
Om det inte är en helt dum fråga skulle det vara intressant att veta vilka filter som påverkar det hela. T.ex. vilka filter kan man använda för att få bort/ta fram blåsticket eller grönsticket.
Vad händer om man använder t.ex. BW80B (3400K till 5500K)?
Calle S skrev:
Det blir väl mer färg;-)
Hmmm... Dum fråga alltså. Jag tänkte i alla fall att eftersom det verkar som om vissa färger förvrängs olika mycket, så kanske det är effektfult att färga blixten, eller använda ett färgat filter.
Om det inte är en helt dum fråga skulle det vara intressant att veta vilka filter som påverkar det hela. T.ex. vilka filter kan man använda för att få bort/ta fram blåsticket eller grönsticket.
Vad händer om man använder t.ex. BW80B (3400K till 5500K)?
Re: Re: mjuktljus vs. blixt
Skojade lite med dig; egentligen är det ingen dum fråga. Jag har en kompis som jag tror har plåtat med färgade filter och soppat dia i c41. Ska kolla.mikaellowgren skrev:
Olle
Aktiv medlem
Re: Re: mjuktljus vs. blixt
Hur varierar man kontrasten vid färgkopiering?
En fråga från en i färgkopiering okunnig:Calle S skrev:
[BSen är den givetvis hårdare kopierad, och hon är blekare i hyn.[/B]
Re: Re: Re: mjuktljus vs. blixt
Kopiera på Kodaks papper i en förstoringsapparat med kondensorhuvud.Olle skrev:
En fråga från en i färgkopiering okunnig:
Olle
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: mjuktljus vs. blixt
Menar du med det att man får hårdare kontrast med Kodaks papper än med andra tillverkares?Calle S skrev:
Kopiera på Kodaks papper i en förstoringsapparat med kondensorhuvud.
mipert
Aktiv medlem
För att variera kontrasten kan man använda olika papper. Till exempel ger Kodaks papper (inte porträttpapperet) nästan ett steg hårdare kontrast än Agfas porträttpapper.
Man kan också använda sig av masker vid kopieringen men det är lite överkurs. Inte för att det är svårt, jag har alltid gått igenom tekniken på mina helgkurser i färgkopiering, utan för att det är lite pill som tar tid från kopierandet.
Däremot hjälper det inte att som vid svartvit kopiering använda olika typer av ljus i förstoringsapparaten.
Resultat blir samma kontrast. Däremot syns damm, repor och korn tydligare med kondensor (Colliereffekten) och det kan lura en att tro att kontrasten har höjts.
Med svartvitt ger en kondensorapparat, en sådan med slipade linser under lampan, nästan ett steg hårdare resultat än en apparat med diffusor. Diffusor är en apparat med vit plastskiva under lampan.
Man kan också använda sig av masker vid kopieringen men det är lite överkurs. Inte för att det är svårt, jag har alltid gått igenom tekniken på mina helgkurser i färgkopiering, utan för att det är lite pill som tar tid från kopierandet.
Däremot hjälper det inte att som vid svartvit kopiering använda olika typer av ljus i förstoringsapparaten.
Resultat blir samma kontrast. Däremot syns damm, repor och korn tydligare med kondensor (Colliereffekten) och det kan lura en att tro att kontrasten har höjts.
Med svartvitt ger en kondensorapparat, en sådan med slipade linser under lampan, nästan ett steg hårdare resultat än en apparat med diffusor. Diffusor är en apparat med vit plastskiva under lampan.
Senast ändrad:
Labbnisse
Aktiv medlem
Dia i C41
Exponera gärna ett steg under, filmerna kan bli väldigt täta så det blir nästan hopplöst att kopiera dom.
Sen är det ju en fråga vad man vill ha för resultat. De mest extrema eller mest avikande från verkligheten är nog Fujis filmer, de blir väldigt gulgröna, nästan helt omöjlig att kopiera till naturliga färger. Söker man den effekten så är det helt klart det bästa alternativet.
En kul film är Kodaks amatör 400 ISO film, den ger ett mer neutralt färgresultat.
Agfas XRS 100 ISO ger en lite mer naturlig färgåtergivning men en väldigt "rå" karraktär på bilden.
Men sen ska de kopieras oxå, vi labbfolk ryser lite när det kommer in dylika rullar. Det är inte alltid de går att kopiera alls, printern bara skickar ut filmen igen utan att blir några bilder alls.
Exponera gärna ett steg under, filmerna kan bli väldigt täta så det blir nästan hopplöst att kopiera dom.
Sen är det ju en fråga vad man vill ha för resultat. De mest extrema eller mest avikande från verkligheten är nog Fujis filmer, de blir väldigt gulgröna, nästan helt omöjlig att kopiera till naturliga färger. Söker man den effekten så är det helt klart det bästa alternativet.
En kul film är Kodaks amatör 400 ISO film, den ger ett mer neutralt färgresultat.
Agfas XRS 100 ISO ger en lite mer naturlig färgåtergivning men en väldigt "rå" karraktär på bilden.
Men sen ska de kopieras oxå, vi labbfolk ryser lite när det kommer in dylika rullar. Det är inte alltid de går att kopiera alls, printern bara skickar ut filmen igen utan att blir några bilder alls.
Gote
Aktiv medlem
Hur gör man då om man inte kopierar själv?
Jag hämtade min första cross-dia igår. Väldigt spännande! Men vi gjorde lite tester med kopieringen men kunde inte få till några bra färger. Hur justerar man tex för att få normala hudfärger? Bilderna har (som väntat) ett kraftigt gul-grönt färgstick.
Labbet är ett vanligt snabblabb så han kanske inte har så stora inställningsmöjligheter, men nåt borde väl gå att fixa i alla fall.
Tips och förslag?
Jag hämtade min första cross-dia igår. Väldigt spännande! Men vi gjorde lite tester med kopieringen men kunde inte få till några bra färger. Hur justerar man tex för att få normala hudfärger? Bilderna har (som väntat) ett kraftigt gul-grönt färgstick.
Labbet är ett vanligt snabblabb så han kanske inte har så stora inställningsmöjligheter, men nåt borde väl gå att fixa i alla fall.
Tips och förslag?
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Gote skrev:
Hur gör man då om man inte kopierar själv?
Tips och förslag?
Dr går alldeles utmärkt att köra i ett snabblab.
Den här bilden är ett exempel på det
Bilagor
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Nej, det är inte en kopia rakt av.
Har vid kopieringen i snabblabbet "lagt på" en massa magenta och rött för att minska på grönt och cyan.
Har vid kopieringen i snabblabbet "lagt på" en massa magenta och rött för att minska på grönt och cyan.
Niklas Arnfelt
Aktiv medlem
Gote skrev:
Mangenta och rött? Tack! Precis den sortens tips jag letar efter. Jag provar igen.
Vad använder du förresten för film? Hur exponerar du?
/Nyfiken i en stövel
Jag har kört på Kodak Elite Chrome 100 Extra Color och underexponerat 0.7 steg.
nicemd
Aktiv medlem
Framkallade min första diafilm C-41 igår, och det vart så bra att jag nog aldrig ska framkalla vanligt igen. (förutom bröllopsbilder kanske
Jag läste på photo.net och där rekommenderade de flesta att man skulle överexponera filmen?
Hur blir det förresten om man gör tvärtom, dvs negfilm i E-6? Någon som har något exempel?
Niclas.
Jag läste på photo.net och där rekommenderade de flesta att man skulle överexponera filmen?
Hur blir det förresten om man gör tvärtom, dvs negfilm i E-6? Någon som har något exempel?
Niclas.
marcus_kallander
Aktiv medlem
Är det möjligen någon som har koll på vart man kan lämna in cross-dia i närheten av Lund?