Annons

Cropping och proportioner i PS-E

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Satt igår och skrev ut en del bilder i formatet 10x15. Bilderna ville jag beskära innan utskrift och använde cropping funktionen i Photoshop elements. Undrar om det är någon som har ett bra knep för att beskära till rätt proportioner för utskriften. Jag hittade inget bra sätt utan fick vita kanter när proportionerna inte stämde. Till slut använde jag förhandsgranskningen till att se förväntat resultat men det blev mycket trial on error för varje bild innan den passade på papperet.
Någon som har ett bra knep?
 
Kolla uppe under menyraden när du har beskärningsverktyget valt. Min dump är från riktiga Photoshop men jag hoppas det är likadant i Elements.

Om du fyller i upplösningsfältet skalas bilden automatiskt om så den får rätt storlek samtidigt. Lämnar du det tomt blir det en vanlig beskärning utan omskalning.
 

Bilagor

  • crop.gif
    crop.gif
    3.9 KB · Visningar: 263
När jag tänker efter så är det inte vad jag vill ha. Jag vill inte klippa ut exakt 10X15 cm utan en valfri yta med samma proportioner som jag sedan kan skriva ut på 10X15 papper och utnyttja hela pappret, låta programmet skala ner den vid utskrift.
 
När man väljer sådär i cropverktyget så funkar det som du vill ha det, bara att den samtidigt interpolerar till 300dpi ( du kan säkert ha blankt i dpi rutan och då ändras dpin till att passa det utsnittet du valt.

Om du sen skriver 10*15cm eller 20*30cm och låter utskriften anpassas gör ingen skillnad.
 
Eller så skriver man bara in att förhållandet mellan längd och bredd ska vara 3:2.
"Fixed Aspect Ratio" på eng. Width=3 Height=2 och sen är det bara och markera så stort man vill ha och beskära. Sedan får man anpassa storleken på bilden till 10x15, och då kommer den att passa.

/Tomas, som är dålig på att förklara men jag hoppas ni fattar
 
I crop måste du ha en enhet har jag för mig ( den sätter enheten till 'px' om man inte skriver i någon) Men för en rektangulär markering så funkar det utmärkt ( och sen väljer man crop i image menyn)
 
Japp, man måste ha en enhet för beskärningsverktyget.

Men man måste inte fylla i en upplösning. Så om man lämnar upplösningsfältet tomt ger beskärningsverktyget rätt proportioner utan att skala om bilden.

För att det skall funka måste man också använda en relativ enhet som cm eller in. Skriver man px så skalas bilden naturligtvis om.
 
Ja, nu är jag med... mitt fel. Sorry.
Det jag beskrev ovan gäller Markeringsverktyget (Marguee Tool) och inget annat.
Jag använder det när jag beskär mina bilder, har inte tänkt på att det finns ett Crop Tool...

/Tomas
 
Tack,

Det funkade precis som Jim sa och var likadant i Photshop elements. Hade bara inte sett det förut och förstått vad det var, ny på det här.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.