Annons

Crimson - skärpning

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Skärper Crimson upp bilderna för utskrift eller är det något man måste göra själv? Gärna snabbt svar, mvh Niclas
 
Man kan till ganska stor grad välja inställningar själv hos Crimson. Vill du göra bilderna färdiga i din dator innan du laddar upp dem kan du göra det, vill du inte har Crimson nån "auto-fix" som är ganska okej.
 
Om man beställer vi Express och Poster kan man välja Auto-justering - vilket förmodligen påverkar vit och svartpunkt, kontrast, färg och kanske skärpa. Exakt vad som justeras framgår inte. Men autoskärpa låter inte så enkelt att få till.

Använderman Prefix (för avancerade och proffs) görs inget med bilden. Bildfilen som den är körs genom RIPen med dina inställningar av storlek, ramar etc. Profilen finns att ladda hem på Crimsons hemsida för att få korrekt färg.

Så dök då upp en fundering. Vad jag har sett så finns det bara en profil för nedladdning och softproof men Crimson har ju flera skrivare och olika papperstyper. Innebär inte det då att man har en profil som är nån slags minsta gemensamma färgrymd och att Crimsons RIP justerar bilden en aning för varje printer/papper. Helt optimalt kan det väl bara bli om det fanns en profil till varje skrivare/papper/bläck?
 
Jag vill ha några småbilder och några förstoringar, måste jag då köra två beställningar = dubbla portot?! Verkar som om dom har en separat uppladdning för förstoringar av någon anledning?
 
Vilken storlekar på förstoringarna??
Upp till 24x30 ska funka tillsammans med mindre framkallningar för samma porto.
 
Japp, det verkar så eftersom de tar en expeditions och fraktavgift per beställning på Experess och Poster tjänsten. Men ring och kolla.
 
Skärper Crimson upp bilderna för utskrift eller är det något man måste göra själv? Gärna snabbt svar, mvh Niclas

Enligt tidigare uppgift från Crimson skärps alla bilder automatiskt när det gäller deras Express-tjänst, dvs en skärpning som inte går att välja bort. Detta gäller inte Prefix-tjänsten. Dock är uppgiften mer än ett år gammal så jag törs inte ta gift på att det fortfarande gäller. Kanske läge att kolla upp saken med Crimson?
 
Enligt tidigare uppgift från Crimson skärps alla bilder automatiskt när det gäller deras Express-tjänst, dvs en skärpning som inte går att välja bort. Detta gäller inte Prefix-tjänsten. Dock är uppgiften mer än ett år gammal så jag törs inte ta gift på att det fortfarande gäller. Kanske läge att kolla upp saken med Crimson?


Jag ringde Crimson, Dom har ingen skärpning överhuvudtaget, spelar ingen roll om du väljer express eller prefix eller vadsomhelst. Crimson skärper inget.

Inte ens autokorrigering skärper bilderna.

Tycker det är mycket bra, Autoskärpning kan aldrig bli bra.
 
Om jag inte missminner mig så var förklaringen till att Crimson tidigare hade en automatisk skärpning på Express att det tydligen hade förekommit ett antal klagomål på att bilderna uppfattades som suddiga.
Men visst är det ett klart steg framåt om det stämmer att denna skärpning avskaffats.
 
Wow måste bara meddela att leveransen från crimson tog mindre än 24h! Stor Eloge, är det alltid såhär snabbt?

Väldigt fina utskrifter också, fick skära några förstoringar i skärmaskinen innan jag fick in dom i ramen men annars 100% nöjd!

Prövade att ladda upp en bild i Adobe färgprofil också men gillade inte resultatet - överdrivna färger och lite utfrätt.
 
Wow måste bara meddela att leveransen från crimson tog mindre än 24h! Stor Eloge, är det alltid såhär snabbt?

Väldigt fina utskrifter också, fick skära några förstoringar i skärmaskinen innan jag fick in dom i ramen men annars 100% nöjd!

Prövade att ladda upp en bild i Adobe färgprofil också men gillade inte resultatet - överdrivna färger och lite utfrätt.

Ja, de brukar vara snabba!
 
Prövade att ladda upp en bild i Adobe färgprofil också men gillade inte resultatet - överdrivna färger och lite utfrätt.

Får man fråga vilken färgrymd du använde dig av eftersom du inte gillade resultatet som AdobeRGB gav (vilken väl är den rymd som Crimson rekommenderar)?

Och ja, om man nu inte bor alltför långt från Stockholm brukar man kunna räkna med leverans inom 24 timmar. Snabba puckar, det gillar vi!
 
Haha, jag missuppfattade din rubrik först innan jag gick in på tråden, tänkte mer att den skulle handla om "Skärp er på Crimson!" :D

Jag har bara bra erfarenhet av Crimson. Snabb och korrekt service även om jag krånglade till det för dom :D

Fantasiska utskrifter! Jag blev helt stum när jag fick dom.. Man borde skicka efter utskrifter myyyycket oftare!

Jag beställde via Prefix-tjänsten, korrigerade bilderna på min kalibrerade skärm också förstås :)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.