Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson Prefixtjänst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Söker efter någon som har erfarenhet av Crimson och deras prefix tjänst.

Har varit kontakt med dem per telefon men tycker mig bara få en massa otydliga svar.

Första frågan gäller om jag exempelvis väljer i deras prefix tjänst:

20x20 cm, upplösning 200dpi
Upp kommer:
Aktuell utskriftsteknik
Maskin: Lambda 400/30
Teknik: Laser
Mediasort: Fuji CrystalArchive

Väljer jag istället 40x40 cm, upplösning 200dpi dyker detta upp:
Aktuell utskriftsteknik
Maskin: Lambda 200/50
Teknik: Laser
Mediasort: Fuji CrystalArchive

1. Ska jag istället ändra bilden till rätt upplösning som skrivaren väljer. Till svar från kundtjänst och en ursäkta, snorken tjej fick jag "Ehhh du kommer inte se någon skillnad".

2. Om jag väljer matt eller blankt papper vid prefix. Blir det samma papper och utskrift som om jag väljer pro eller deras express tjänst trots att det är en helt annan skrivare? Om jag förstått det rätt så heter deras papper som skrivs ut i Lambda "Fuji CrystalArchive". Fick som svar "Ja det är exakt samma". Tycker det verkar märkligt.

3. Frågade även om dom rekommenderar laminering i form av UV-skydd. Det är nämligen en av anledningarna till att jag funderar på att beställa från prefix istället för pro/express. Fick till svar "Nej, det rekommenderar vi inte, kunderna sätter ju ändå in bilderna i tavlor och där får dom skydd". Ja jag blev ju glad, istället för att betala 200 kr så kommer man lätt undan med en kopia för 20 kr. Men man undrar ju ändå?

Jag kan bara svara på den sista punkten. Glas tar effektivt bort UV-strålning så något ytterligare skydd känns lite överflödigt.

Håkan på Crimson brukar alltid komma med bra svar när jag mailar till supportadressen, till exempel när jag frågade om laminering av bilder monterade på Kapa utan glas framför:

> När bör man UV-laminera bilderna? Dessa ska sitta i rum med ganska
> stora fönster, och kan alltså få direkt påliggande sol genom
> fönsterglas många timmar om dygnet.

Det är bara utomhusbilder du behöver laminera. Även med mycket ljusa lokaler så håller en färgbild utan att förändras i vart fall mellan 10 till 20 år.

1. Ska jag istället ändra bilden till rätt upplösning som skrivaren väljer. Till svar från kundtjänst och en ursäkta, snorken tjej fick jag "Ehhh du kommer inte se någon skillnad".

2. Om jag väljer matt eller blankt papper vid prefix. Blir det samma papper och utskrift som om jag väljer pro eller deras express tjänst trots att det är en helt annan skrivare? Om jag förstått det rätt så heter deras papper som skrivs ut i Lambda "Fuji CrystalArchive". Fick som svar "Ja det är exakt samma". Tycker det verkar märkligt.
En 20x20 cm bild borde printas på deras Noritsu i 300 dpi om de inte bytt ut den.

Anledningen till varför man skulle vilja styra upplösningen själv är att man då har bättre kontroll över utskriftsskärpningen. Om du inte optimerar utskriftskärpan, kvittar det nog om du eller Crimson interpolerar bilderna. Å andra sidan, om du vet hur man ändrar upplösningen kan du ju lika gärna göra det själv. Det är bildens storlek som avgör vilken maskin Crimsons system väljer.

Papperet var Fujicolor Crystal Archive Supreme även för Frontweb express senast jag beställde. Det går säkert att använda i olika printrar.

Har nu fått svar från en trevlig Håkan på Crimson.

En annan fråga som jag började grubbla på efter mailkontakt.

Rent hypotetiskt så spelar det väl ingen roll att sätta rätt dpi om man ändå inte sätter rätt utskrivningsstorlek? Då syftar jag på om man beställer från någon annan av Crimsons tjänster.

Rent hypotetiskt så spelar det väl ingen roll att sätta rätt dpi om man ändå inte sätter rätt utskrivningsstorlek? Då syftar jag på om man beställer från någon annan av Crimsons tjänster.

Det bästa är att interpolera till rätt storlek och upplösning och sedan slutskärpa innan bilden skickas dit.

Rent hypotetiskt så spelar det väl ingen roll att sätta rätt dpi om man ändå inte sätter rätt utskrivningsstorlek?
Nej, det fyller ingen funktion, men beställer du kantlösa bilder kan du räkna med att dina bilder ändras även om du skickar dem exakt rätt storlek i rätt upplösning. Man brukar skala upp ett par procent för att undvika vita kanter.

Vad gör sig bäst på canvas?
Svart/vit eller färg bild?
Skall man satsa på mycket kontraster i en svartvit bild?
Ska färgbilden ha mycket/mustiga färger?

Fick idag hem två Canvas. Wow vilken känsla. MEN, en av tavlorna hade några vita prickar i sig där det helt saknades färg.
Är detta vanligt? Jag har mailat Crimson men tänkte passa på att fråga här också.

Fick idag hem två Canvas. Wow vilken känsla. MEN, en av tavlorna hade några vita prickar i sig där det helt saknades färg.
Är detta vanligt? Jag har mailat Crimson men tänkte passa på att fråga här också.

När jag skriver ut på canvas händer det då och då. Beror oftast på att det legat något dammkorn på canvasen innan den skrivs ut. När den sedan kommer ut så ramlar detta lilla damm av och lämnar kvar en vit fläck. Omöjligt att se innan utskriften, men oftast ramlar dammet av rätt snabbt efter utskriften och då ser man fläcken.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar