Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson poster

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: ett liutet knep

ElDuce skrev:
Om ni förstorar i Photoshop pröva detta:

Förstora med 110 % och gör detta flera gånger i stället för att göra bara en förstoring.
tro det eller ej men ni får ett bättre resultat.

110%?!?

10% har jag hört talas om men 110%?

Jo det där förstora i omgångar knepet står i min "Photoshop CS för digitalfotografer" bok.
Men kommer inte ihåg exakt hur och varför det blir som det blir men funkar gör det tydligen.

Re: ett liutet knep

ElDuce skrev:
Om ni förstorar i Photoshop pröva detta:

Förstora med 110 % och gör detta flera gånger i stället för att göra bara en förstoring.
tro det eller ej men ni får ett bättre resultat.

Många här på fs menar att man inte får bättre resultat.. Att resultatet blir (rent matematiskt) exakt det samma som att pusha bilden en gång till samma strl..

Jag tror personligen att det inte är skillnad, inte heller så logiskt att det skulle vara det..
Jag har gjort enkla test och ser ingen diff i karaktär vid tex 200,300% i PS...

MVH Niclas,

Re: Re: ett liutet knep

-Catherine- skrev:
110%?!?

10% har jag hört talas om men 110%?

Om bilden är 100 % och du vill göra den 10 % större så skriver man 110 %

Skriver du 10 % så blir bilden 10 % av orginalstorleken.
:)))))

/Jonas

Re: Re: Re: ett liutet knep

Jonke O skrev:
Om bilden är 100 % och du vill göra den 10 % större så skriver man 110 %

Skriver du 10 % så blir bilden 10 % av orginalstorleken.
:)))))

/Jonas

Hihi, ok då är jag med. Jag fattade det som om att man skulle skala upp den 110% i flera omgångar..:)

Beställde en svartvit bild från Crimson. Innan jag skickade den använde jag metoden som det står om i boken "Photoshop CS2 för digitalfotografer" för att förstora bilden. Avsnittet där man ökar till 360 ppi och använder skarpare istället för mjukare (som Adobe rekommenderar) för att interpolera bilden. Författaren skriver att det verkar vansinnigt, men man blir överraskad av resultatet. Själv blev jag mycket nöjd med den metoden för min landskapsbild.

/Gunnar

Jag har ny kamera, börjat använda DPP för rawkonvertering och därmed i inlärning för just det programmet och är relativt ny kund hos Crimson..
Jag har skickat några bilder till Crimson och det enda som är är lite synd är det lite tunnare papper som de använder, men det verkar bli samma resultat som det dyrare Fuji fotopapper.
Imorgon, onsdag, får jag nog utskrifter från bildfiler som har ganska intensiva färger och det skall bli intressant hur det återges.
En av papperskopiorna är på canvas så det blir extra kul!

Jag vet inte om någon håller med mig, men det verkar vara lätt att få en aning kontrastlösa och "platta" resultat om man inte är noga, men samtidigt så kan det bli något mörka utskrifter.
Det gäller att försöka öppna upp den trista "hinnan" i bilderna och balansera med en "lagom" s-kurva och lite mer "tryck" i färgerna.
Hoppas att någon med bra erfarenhet kan ge tips om vad som fungerar bra och man kan försöka testa.
M.v.h: Benny

Senast ändrad:
LasseL skrev:
Jag skall beställa en rätt stor förstoring av en bild och är inne på crimson poster. Jag har betställt av dem många gånger där innan och är jättenöjd med deras arbete. Dock är jag lite osäker denna gång. Man kan se vilka olika kvalitér bilden får beroende på storlek.

Perfekt
Utmärkt
Bra
Godkänd
Inte så bra
Dålig
Mycket dålig
Usel

När jag väljer den storlek jag vill hamnar jag på Godkänd. Är det någon som har erfarenhet av att beställa bilder som hamnar på just den här kvalitetsnivån? Blir det bra?

/Lasse

Kanske banalt, men du har inte av misstag konverterat bilden till sRGB? När jag beställde från Crimson och smög in en bild från min digitalkompakt som endast tar sRGB, fick den direkt lägre "betyg".

Senast ändrad:
Jag är också på väg att beställa en stor poster från crimson med följande motiv:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/699855.htm?set=lp

Vad tycker ni jag ska tänka på. Ska jag försöka dra ner lite på ljusstyrkan och bli av med det utfrätta i molnen?

Sedan när det gäller själva interpoleringen, hur ska jag gå tillväga. Kan jag gå efter CS För digitalfotografer boken? Min bild har ju hög upplösning iom min D200.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar