Annons

Crimson poster

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Jag skall beställa en rätt stor förstoring av en bild och är inne på crimson poster. Jag har betställt av dem många gånger där innan och är jättenöjd med deras arbete. Dock är jag lite osäker denna gång. Man kan se vilka olika kvalitér bilden får beroende på storlek.

Perfekt
Utmärkt
Bra
Godkänd
Inte så bra
Dålig
Mycket dålig
Usel

När jag väljer den storlek jag vill hamnar jag på Godkänd. Är det någon som har erfarenhet av att beställa bilder som hamnar på just den här kvalitetsnivån? Blir det bra?

/Lasse
 
Hej. Ingen expert på Crimson, men det kan vara bra att veta bildens upplösning, fil-storlek, ditt önskade format o sånt för att gå vidare i tråden.

/Gabbe
 
50*70

Har gjort en 50*70 hos crimson från eos 300d den blev hel underbar och bra på alla sätt.

Bara kör på.
 
Antar att det är en bild från din 20D. Den ger bildfiler på ca 3600x2400 pixlar. Om du ska ha snorbra kvalitet måste bildfilen ge en upplösning på minst 200 pixlar per tum, d v s 80 pixlar per cm. Det ger en maxstorlek på ca 45x30cm från en bild tagen med en EOS 20D. Nu har flera här på fotosidan varit kanonnöjda med bilder på 75x50cm från 6 megapixlar. För att få upplösningen 200ppt eller 80ppcm måste man skala upp bilden, t ex i photoshop.
Om du skalar upp bilden till 7200x4800pixlar kan du skriva ut en 90x60cm bild med 200ppt.
Anledningen till att skala upp är främst för att undvika pixeliserade "fyrkantiga" pixlar som är synliga i bilden, samt att diagonaler inte riskerar att bli "hackiga" i samma utsträckning. Du skapar ju engentligen inte mer information i bilden genom att skala upp, men du styr lite bättre hur bilden kommer att se ut när den skrivs ut i väldigt stora format.
 
Gjorde en förstoring på 35*50 cm, och bilden blev kanon. Exakta samma färger som jag hade själv på skärmen. Min kamera är en dynax 7d med bara 6 megapixlar men det räcker långt..
 
Och jag som har kört flera 1m bredd från min 1D.... Många har printat 2m affischer från sina Nikon D1,,,

Det handlar om betraktningsavståndet såklart!!

Utställningskopior från min 1D hamnar på max 40 cm längsta sidan, enligt mina krav.

Mvh Niclas,
 
Jag har gjort en 100*70cm från Crimson, och jag tyckte att resultatet var riktigt bra. Bilden kom från en D70 RAW-fil.
 
Det tror jag inte. Han menade väl att han fotograferade i RAW för att få ut max av kameran. Sedan frmakallade han i sin dator och sparade som TIFF eller JPG fine innan han skickade.
 
Min erfarenhet av crimson är att 70 x 100 cm utskrifter normalt sett blir mkt bra från min 350 D. Interpolerat eller ej spelar mindre roll anser jag. Däremot skall man ha koll på bruset och gärna brusreducera och vara nogrann med uppskärpning.
Stefan
 
angelcom skrev:
Hej.
Vad kostar en 70 x 100 ?

190 kr exkl. moms om man vill ha den snabbt < 24h, eller inkl. moms om man kan vänta max 4 dagar.

http://www2.frontweb.se/poster/o1mWVlyMD284gE
klicka på prislista

Gjorde en 50x70 från min D70 genom att interpolera upp bilden till 200 dpi och rätt storlek i cm. Blev riktigt bra.

Beställde den dock via crimsons "frontweb pro" som ger lite mer valmöjligheter, tror jag, men har samma priser.

//Johan
 
Är det bara jpg bilder man kan använda sig av?
När jag har fotat i raw och gör om dessa till jpg blir det ca 2.2-2.5 mg. Då använder jag 8 bitar. Blir kvaliteten bättre om man använder 16 bitars?
 
Jag har precis skickat iväg en beställning på en 70*100 poster från Crimsons Fronweb. Jag drog själv upp den till rätt storlek i PS och valde 150ppi.

Anledningen till att jag valde så pass lågt ppi var att bilden inte innehöll så mkt detaljer så att jag bedömde att det borde räcka.
När jag la in beställningen tyckte dock frontweb´s tjänst att bilden inte var i tillräcklig kvalité, återstår att se om den eller jag hade rätt :)


Jag återkommer med detaljer om resultatet så fort jag fått bilden.
 
ett liutet knep

Om ni förstorar i Photoshop pröva detta:

Förstora med 110 % och gör detta flera gånger i stället för att göra bara en förstoring.
tro det eller ej men ni får ett bättre resultat.
 
Fast kan man verkligen göra så? Det har jag aldrig hört talas om förut. Tycker dessutom att det är djäkligt kul att läsa allas kommentarer, så jag puttar på tråden samtidigt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.