Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Crimson eller jag???

Produkter
(logga in för att koppla)

Stuga

Aktiv medlem
Gjorde en testfotografering för att testa två olika filmer. Rullarna till Crimson och resultatet, ja det var minst sagt förvånande.

Är det Crimson eller jag som är ute och snurrar?

ett urval av bilderna

/Tomas

Nej det är inget fel. Mannen på bilden kommer från Åhus men har flyttat till Lund och man kan bli lite grön och suddig av flytten.

Nej alvarligt talat... vad menar du? Om det var svartvita rullar är jag också förvånad men jag ser inget jättekonstigt. Vad hade du väntat dig av dessa filmer?

Färgsticken är ju helt galna, tycker jag!

Exponeringarna är mer eller mindre likvärdiga, men en bild går i rött och nästa i gult osv. Jag tycker det spretar hit och dit i färgåtergivningen... Placerar man bilderna brdevid varandra så vill jag att de ska se lika ut i färgerna... Ju.

/tomas

Björn är väl rödlätt? ;o)

Nej här på min skärm sticker alla bilder av mot grön/gult förrutom B82922_25 som blivit neutral.

Men är inte de där filmerna lite mustigare i färgerna?

Det är två olika filmer, en kodak och en fuji. Det är ju klart att de har lite olika färgbalans i. Dessutom är det ju inscannade, vilket lägger till ytterligare en beräkningsfaktor.

Vad är det du inte gillar?

Ja, förutom de felfokuserade bilderna, och de med för kort? skärpedjup..?

Björn är ju rätt så röd... Därför verkade det ju smart att köra Portra NC (=neutral colors) och det lutar nog åt att det blir den, jag tycker att när färgerna är bra så är det ju ok, det jag reagerar på är sticket i bilden överlag och att det varierar så. samma film samma ljus och samm exp borde (i mn värld bli lika kopior). Se tex
B82922_24 och -25 så är det ju skillnad, men du har kanske rätt 25 är kanske mer neutral och de andra går mot grönt. Jag tyckte dock tidigare att -25 stack i rött...
Har nu fått svar från crimson också och de ser sticken men säger att det är helt ok och de är nöjda med sitt resultat. Jag är väl petig.

Trodde att de levererade till proffs och att kraven var högre. Kanske skall testa något annat labb...

/Tomas

Nja, det är inte så konstigt. Om man skannar (eller fotograferar) med automatisk vitbalans, så blir det skillnader från bild till bild beroende på utsnittet.
Standardframkallningen med frontline kan jämföras med råkopior, dvs en enkel snabb inskanning.
Om du vill ha en sammanhängande serie, så måste du styra vitbalans och exponering manuellt. Dessutom så måste du vara vaksam på skiftningar i ljuset.

Jesper,
det var liksom bara testbilder så att fokus missats är inget jag hänger läpp för men växla tex mellan B82920_21 och 22 så är de ju rätt olika i färgen eller hur? likaså 19 och 20 och där finns ju tom ett (suddigt) gråkort i bilden.
Men 22_24 och 22_25 är ju praktexemplen tycker jag.
Kan skillnaden bero på exponeringsskillnader??
/Tomas

Anders,
återigen _24 och _25 är idenitiska i utsnitt och ljuset är detsamma. Exponeringsmässigt skiljer inte mycket men jag har inte antecknat om jag hade blixt eller skärm på någon av dem det kanske påverkar mer än vad jag tror i hur scannern reagerar på ljuset...
/Tomas

Jeppe skrev:
Det är två olika filmer, en kodak och en fuji. Det är ju klart att de har lite olika färgbalans i...

??? Det går att få bilder från neg filmer att dra åt precis det håll som operatören vill. Man kan få en Fuji att bli både gul och röd, lika väl som en Kodak kan bli grön. Kontraster, färgmättnad etc går även det att manipulera när man använder digitalmaskiner, korninghet till viss del. Allt hänger på hur ägaren av maskinen vill att den skall vara balanserad.

Vill påstå att alla bilder från neg idag är mer eller mindre korrigerade, vet inte något labb som kör riktiga "råkopior" längre. Analoga printrar utan scanner var det snart 5 år sedan jag såg.

Spelar det då egentligon någon större roll vilken film man väljer.

Neutralast färgåtergivning, låg kontrast och ett stort omfång borde vinna och slå ut alla andra filmer. resten fixas efter skanning - eller???

Det gör ju det när du sedan, som den stora fotoentusiast du är, själv skannar in dina negativ hemma i din egen skanner. Eller om du lämnar det på framkallning hos din lokala affär (med lite mer personlig service) och ber att få bilderna scannade rakt av som de är... skulle jag tippa.

Jag brukar välja film efter korn, återgivningsförmåga, ev tolerans mot fel exponering och ev kontrast. Vet jag att jag skall kopiera bilderna på ett enkelt labb som inte jag kan få konstraster etc justerade på enligt min smak, så får jag väga in om det skall vara hård eller mjuk kontrast när jag väljer film.

Teoretiskt så går det att köra med "Neutralast färgåtergivning, låg kontrast och ett stort omfång" men då måste du också i princip äga ett labb så du kan sitta och justera bilderna så som du vill ha dem. Det test som du gjorde avspeglar mer hur Crimson (i detta fall) har sina kopister och skanners justerade för de två filmerna. Var det råskanningar, hur skannern är grund-ställd.

Generellt kan sägas att de filmer som är vanligast på markanden är också de som labben är bäst justerade mot. Man kan säga att det hänger ihop hela kedjan, hur deras framkallare ligger,karaktär på papper/kemi, skannern/printerns balans och hur kopisten bedömmer. Sista variabeln tycker jag är den som är svårast att förstå/justera.

Har för mig att på Prolab hade man löst det med att fotograferna fick "hyra" en kanal i printern som man sedan balanserade efter deras önskemål.

Att få helt neutrala inscanningar från färgneg är praktiskt taget omöjligt. Det skiljer så mkt mellan filmer och sen ännu filmbasen som inte är samma färg.

Med inscannade bilder så måste man i 99.9% av fallen redigera i allafall en smula i efterhand.
Jag tycker inte att färgsticken är så mycket att irritera sig över, ser helt normalt ut tycker jag.
Helt "rakt av" inscanningar ser nog mycket värre ut.

Färgnegbilder har blivit korrigerade i kopieringsstadiet långt innan den digitala snabblabs-eran.
Men filmen har ändå betydelse, det är lättare och snabbare att använda den filmen som ger det resultat du är ute efter än att be kopisten musta till färgerna och ge dig kyliga färger.

/Henri

Jag förstod det som att på Crimson (och alla andra lab) så kan man inte riktigt påverka hur skannern jobbar - den analyserar ruta för ruta och justerar sig efter det. Man kan alltså inte låsa inställningarna och det är mao omöjligt att kopiera olika rutor från samma film med samma inställningar. Jag kan alltså int räkna med att flera bilder från samma rulle blir lika dana på papper (ens om de är exakt lika exponerade vid oförändrade förhållanden tex studio) Om inte bilderna är exakt exakt lika förstås...

Förvånad är vad jag är... Önskar jag var nöjd...

/Tomas

Stuga skrev:
Jag förstod det som att på Crimson (och alla andra lab) så kan man inte riktigt påverka hur skannern jobbar - den analyserar ruta för ruta och justerar sig efter det. Man kan alltså inte låsa inställningarna och det är mao omöjligt att kopiera olika rutor från samma film med samma inställningar. Jag kan alltså int räkna med att flera bilder från samma rulle blir lika dana på papper (ens om de är exakt lika exponerade vid oförändrade förhållanden tex studio) Om inte bilderna är exakt exakt lika förstås...

Du kan inte riktigt påverka hur scannern jobbar, nej.
Du kan inte heller riktigt påverka vad det är för grundinställningar som gjorts.

Men låsa inställningarna ska nog inte vara något problem. Frågan är bara om det blir bättre av det.
Skulle det vara så lätt, att bilder blev bättre av låsta inställningar, så skulle ju de givetvis redan ha gjort så.
Det är nog en kompromiss som gjorts.

Pappersbilder kan bli lite annorlunda, javisst.
Så har det varit ungefär alltid dessutom.
Den analoga maskinen jag arbetat med, som inte scannar in bilderna så som dagens digitala maskiner gör gjorde även den lätta färg och ljushetskorrigeringar även om jag som kopist hade det "sista ordet".
Men om jag gjorde två rutor med exakt samma CMYK inställningar så kunde papperskopiorna bli lite, lite annorlunda ändå. Dock inte så att en lekman skulle kunna se det.

/Henri

Men det är ju det som Crimson menar är omöjligt - att låsa inställningarna. Om man har en uppställning i studio med konstant ljus osv så borde ju två bilder poieras lika oavsett om modellen (tex) står med den gröna eller den röda delen av WCT-overallen mot kameran, eler hur. Det menar man att ingen av de produktions-skannrar som finns i världen kan...

Små variationer är ju självklart ok, men de variationer som uppvisas på min testbilder tycker jag är större än små (petig?)

Jag vet inte - och ju mer jag tror att jag vet ju mer förvirrad blir jag.

Blir kanske DIA på bröllopet i alla fall....

/Tomas

Det finns några maskiner som går att "låsa" skannings-expoeringen på. Vet tyvärr inget labb som erbjuder det som tjänst.

Men rent generellt rekommenderar jag dig ändå att köra neg. Från ett bröllop så skall det alltid skickas en massa kopior till släkten och det blir bara dyrt och än jobbigare med dia.

Kör en neg film som du vet du fått bra resultat med tidigare, tex Reala och Superia 200/400/800. Då har du bra underlag som alla labb skall kunna ta fram bra bilder från utan allt för mycket jobb och gnat.

Är inte maskinen helt van-vårdad, kopisten har rökt på eller pinkat i framkallaren, då skall du kunna få bra bilder. Får du inte det resultat som du tänkt dig, ta med en bild som visar hur du vill ha det. Ofta är halva problemet att kunden och kopisten inte talar samma språk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar