Stuga skrev:
Jag förstod det som att på Crimson (och alla andra lab) så kan man inte riktigt påverka hur skannern jobbar - den analyserar ruta för ruta och justerar sig efter det. Man kan alltså inte låsa inställningarna och det är mao omöjligt att kopiera olika rutor från samma film med samma inställningar. Jag kan alltså int räkna med att flera bilder från samma rulle blir lika dana på papper (ens om de är exakt lika exponerade vid oförändrade förhållanden tex studio) Om inte bilderna är exakt exakt lika förstås...
Du kan inte riktigt påverka hur scannern jobbar, nej.
Du kan inte heller riktigt påverka vad det är för grundinställningar som gjorts.
Men låsa inställningarna ska nog inte vara något problem. Frågan är bara om det blir bättre av det.
Skulle det vara så lätt, att bilder blev bättre av låsta inställningar, så skulle ju de givetvis redan ha gjort så.
Det är nog en kompromiss som gjorts.
Pappersbilder kan bli lite annorlunda, javisst.
Så har det varit ungefär alltid dessutom.
Den analoga maskinen jag arbetat med, som inte scannar in bilderna så som dagens digitala maskiner gör gjorde även den lätta färg och ljushetskorrigeringar även om jag som kopist hade det "sista ordet".
Men om jag gjorde två rutor med exakt samma CMYK inställningar så kunde papperskopiorna bli lite, lite annorlunda ändå. Dock inte så att en lekman skulle kunna se det.
/Henri