Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Creative Styles i RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

asusamdxp

Medlem
Hej,

När jag fotar RAW+JPEG brukar jag ställa in Creative styles bl a Vivid, Porträtt och Landskap. När jag öppnar RAR-filen i Lightroom är det bilden helt obehandlad men öppnar jag den i Sony egna program är RAW-filen behandlad som JPEG-filen. Vilket betyder att dessa värden är igentligen sparade i RAW-filen.

Min fråga är då hur får jag fram denna inställning i Lightroom?
 
LR kan inte läsa infon om detta ur RAW-filer från de flesta märken utan man får helt enkelt göra egna "styles" som presets i LR, dessa kan man sedan lägga på automatiskt vid importen eller manuellt i efterhand.
 
Klicka på Develop och sedan på Camera Calibration. Där kan du välja din kameras inställningar under Profile. Där det står Adobe Standard.
 
Du skriver inte vilken version av Lightroom du har, men jag har 3.6 och kan välja följande profiler:

ACR 4.4
ACR 3.6
Adobe Standard
Camera Faithful
Camera Landscape
Camera Neutral
Camera Portrait
Camera Standard
 
Jag använder Lightroom 4.1. Hur får jag tag på profilerna specefikt för min A77?

Möjligheten finns ju att jag öppnar upp RAW filen med Sonys egna program och sedan skickar iväg den till Lightroom. Problemet är att den skickar iväg den som TIFF..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.