Annons

CR2-problem!

Produkter
(logga in för att koppla)

Janne K

Aktiv medlem
Jag har kört med en 30D i många år, men har nu bytt till en 50D. Kameran verkar funka perfekt, men jag får inte ZoomBrowser EX att ens se, än mindre öppna och processa, RAW-filerna - varken de gamla (30D) eller de nya (50D). PS CS4 kan öppna mina 30D-filer, men inte 50D-filerna. Filerna finns dock där i katalogen. Vad göra??? Mycket tacksam för hjälp! /Janne

Din 50D är av senare tillverkning än ditt CS4. Ladda ner Adobe DNG converter, konvertera dina CR2 till DNG och problemet är löst

Tack, det ska jag pröva med!

FAst visst tycker man att medföljande program till 50 D också borde kunna göra jobbet?!

Jag installerade DNG-konvertern och det funkade perfekt - en gång! Då kunde jag öppna dem i mitt PS iaf. Nu när jag vill GÖRA OM det ser DNG-konvertern inte ens CR2-filerna, fast de ligger där och syns så fint i EX browsern, som inte heller vill göra om den. Vad ska jag göra???

Jag installerade DNG-konvertern och det funkade perfekt - en gång! Då kunde jag öppna dem i mitt PS iaf. Nu när jag vill GÖRA OM det ser DNG-konvertern inte ens CR2-filerna, fast de ligger där och syns så fint i EX browsern, som inte heller vill göra om den. Vad ska jag göra???

Dum fråga, är det samma filer du försöker konventera?

Jag brukade spara alla cr2 filer i en mapp konvertera till en annan mapp "spara på ny plats"
när konverteringen var klar gjorde jag backup på cr2 och sedan tömde jag mappen med .cr2

En annan lösning är att du köper Lightroom 4

För att få Photoshop att fungera med Canon 50D behöver du minst Camera Raw 4.6 har du uppdaterat programmet?

ANNONS