Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

cosina

Produkter
(logga in för att koppla)

kvisten

Guest
ett cosina 19-35 mm är nog mitt sämsta köp. är ett dålig objektiv som behöver mycket mycket ljus.

Om problemet är dålig ljusstyrka betyder det väl inte att objektivet är dåligt? Det visste du ju när du köpte det.

Jag har ett Cosina 19-35 och jag tycker inte att det behöver så mycket ljus 3,5-4,5 är juh inte så dåligt.
Funkar bra för mig tycker att det är ganska skarpt också även om det vinjetterar litegrann men för priset så är det ett helt okej objektiv

Är det bara ljusstyrkan du har problem med ?

Har också ett 19-35 som jag är nöjd med. Med tanke på hur mycket billigare det är än ett motsvarande orginal så får man väl sänka förväntningarna lite. Ett klart prisvärt vidvinkelobjektiv, tycker jag......

...men köp det hos Cyber Photo i stället för hos Scandinavian Photo.....Som ett Soligor.

/Andreas

Cosina tillhör ju inte direkt toppklassen i piratligan..

Klart för 2500:- så blir det inte mycket mer.

Man får precis det man betalar för, precis som i alla branscher.

Har sett ett gäng seriösa tester av den glugge som sakt att den är värd varenda öre ma betalar.. Mycket prisvärd fick den som betyg i ett fall...

*morrar och tänker på när han hööll i en för 1500 danska men snålade och skipade det*

För i princip "ingenting" är Cosinagluggen ett bra köp. Du får betala betydligt mer för att få en knivskarp och ljusstark vidvinkelzoom.

Ljusstyrkan måste du ha vetat om när du köpte den, men den är ju inte sämre än en vanlig normalzoom. så så dålig är den inte... Om gluggen däremot är oskarp på vanliga 10x15 kort är det dock frågan om du kanske inte har fått ett måndagsexemplar, för den skall kunna teckna "vanliga" kort skarpa utan problem...

Har du funderat på att börja köra med stativ? Inte alltid en bra lösning, men till landskap kan det nog fixa problemet med dålig ljusstyrka/oskärpa.

/Ingo

får ingen riktig skärpa med det alla har iof rätt i att jag skulle tänkt på att kolla ljusstyrkan. men skärpan är rätt dålig. startade mest denna diskussion efter en dålig fotning med objektivet.

kvisten skrev:
får ingen riktig skärpa med det alla har iof rätt i att jag skulle tänkt på att kolla ljusstyrkan. men skärpan är rätt dålig. startade mest denna diskussion efter en dålig fotning med objektivet.

HAr du plåtat på full bländare?? isåfall skall den inte vara helt hundra skarp...

De tester jag har läst (om jag inte missminner mig) säger att man skall blända ner ordentligt...(bl 8) för att få bra resultat.

Sedan skall mna ju vara medveten ocm att motsv ljustarkare glugg med 17-35 kostar 18000 kronor (rek pris på Canon finns säkert för 16000 på exl scandinavian) samt att jag har för mig att Sigmas motsv ligger på 8000 men då är det också typ 3,5 i bländare elelr högre...

Man får vad man betalar för...

Efter att ha slängt ett getöga på Photodo's MTF:er kan jag nog säga att en nedbländning till 8 borde göra en hel del för skärpan en bit från centrum, särskilt vid korta brännvidder. (Tänkte inte på prestandan "helt öppen" när jag skrev förra inlägget...)

Testa f/8 och stativ (klart underskattad skärpeskapare) så tror jag att skärpan blir klart bättre...

/Ingo

ingo skrev:
För i princip "ingenting" är Cosinagluggen ett bra köp. Du får betala betydligt mer för att få en knivskarp och ljusstark vidvinkelzoom.

/Ingo

Oftast tycker jag att det är bättre att köpa just ingenting alls, istället för dåliga grejor. Då lägger man slantarna i spargrisen och håller huvudet kallt (väntar) tills man har sparat ihop till kvalitetsgrejor.
Det är så trist med riktigt lyckade skott som lider av dålig optik. De bilderna går ju aldrig att ta om.

Linmajon skrev:

Det är så trist med riktigt lyckade skott som lider av dålig optik. De bilderna går ju aldrig att ta om.

Sjlävklart, men för mig är det nog ingen problem med att jag överglänser optiken, även fast den inte är förtklassig. Dock har jag med Cosinan en möjlighet att lära mig fota med vidvinkel UTAN att punga ut 7 tuss.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar