Annons

Cosina glugga?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo de är ganska bra till vad de kostar! Har en cosina 70-210 2.8-4.0

Den är skarp och fin upp till 150mm sen börjar den softa av, men fortfarande inte alls illa.

Du kan se bilder på min sida, har några bilder på en katt. Samt att jag även använder en närbildslins till macro fungerar kanon.

Vad jag har hört av andra gluggar är att de är bra optiskt och lite sämre på mekanik och finish
 
OK låter ju helt ok.

Men vart hittar man ett Cosina objektiv?

Jag letar efter ett sånt dom du nämner där. Eller möjliget ett 28-210/3,5-5,6 om det är enda alternativet.

Eller ska man ta ett Sigma istället?
 
kan rekommendera Cosina 100mm F/3.5-macrot också, plastigt, men presterar förvånatsvärt bra, ångra mig lite att jag sålde det för blott 700 kr nyligen.
 
valet

Hej.

Kan köpa ett Cosina 70-210 2.8-4 för 2600:-.
Ska fota Fotboll o Handboll bland annat.
Tror du att det är bra till det.
Varför köpte du det objektivet.

mvh Tony Erlandsson
 
boran skrev:
......har för mig att jag har sett några Phenix där till Pentax. Är inte det Cosina under ett annat namn?

Nej, Phenix är ett Kinesiskt företag och Cosina är Japanskt och har tillverkning i Japan. Cosina gör däremot mätsökarkameror och optik under namnet Voigtländer och man tillverkar även optik och kameror åt tyska kvalitétsmärket Carl Zeiss.
 
cosina inte ph(o)enix

Graal, kan det vara så att Phoenix (med ett "e") är det jag tänker på?

Jag tycker ofta man ser referenser till någon av de stavningarna tillsammans med Cosina, Voigtländer, Soligor eller Vivitar, fast bara från privatpersoner.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.