ANNONS
Annons

cornflakes paket

Produkter
(logga in för att koppla)

hosoi

Medlem
Jag försöker komma fram till ett rimligt pris för 9 bilder som kommer att användas på 3 flingpaket i Sverige och Danmark och samtidigt användas på vederbörandes hemsida(återigen Sverige och Danmark) som tex skrivbordsbilder mm. Sitter här med BLF's prislista och kliar mig i håret...5000 kr/bild är det lagom kanske?

Tycker du ska ta betalt per paket istället för per bild.
Sen givetvis ta betalt för webbilderna separat.

Jag är nu i en lättare tvist med det stora företaget som bara vill betala mig 2000 kr / bild då de påstår att de betalar det hos bildbyrå med fri användning av bilderna. Det kan inte stämma va?

Nu har jag ingen länk, men sök efter bildbyråer. En del har sökfunktioner där man kan se vad en bild med olika upplager och om bilden bara ska få användas av köparen etc kostar.

/ Marcus

Kolla priser på gettyimages tex

På tex www.gettyimages kan du om du loggar in räkna ut pris på en bild. Om företaget väljer att köpa royaltyfria bilder så kan de nog klara sig med ca 2000-4000 för detta. Jag gjorde en beräkning på en slumpvald bild. 1/8 stor, 1 miljon upplaga, 6 månader, förpacknin och det blev ca 5500.

Pontus

hosoi skrev:
Jag är nu i en lättare tvist med det stora företaget som bara vill betala mig 2000 kr / bild då de påstår att de betalar det hos bildbyrå med fri användning av bilderna. Det kan inte stämma va?

2000:- för en bild på förpackning är ett oförskämt skambud.
Gå tex in på Pressens Bild (www.prb.se) och kika på deras prislista.
Den säger 8000:- upp till 100 000 ex för mindre bild. 12 000:- för dominerande bild.
SFFs prislista ligger på ungefär samma nivå.
Gäller det nio bilder är det kanske befogat med viss mängdrabatt. Men under 50 000:- ska du absolut inte gå.
De är ute efter att blåsa dej, och det ordentligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar