sprellelina skrev:
Så vi säger 2 timmars fotografering, arbete med 3 bilder och rättigheter 1 år till fritt bruk. Vad tar jag?
SFF:s rekommendationer för kommersiell fotografering (hoppas det är ok att skriva ner dem här):
1450kr/h + moms, både för arbetstid vid fotograferingen och vid datorn (eller i mörkrummet). Då får de använda bilderna i max två medier (dagstidningar, cd-omslag, t-shirts osv) i Sverige under ett år. Tillkommer fler medier tar du ut ett tillägg på 25% av grundarvodet. För omfattande användning som inte preciseras, lägg på 100-300% av grundarvodet. För återanvändning utöver detta, +50% av grundarvodet eller kolla i listan över arkivbildspriser.
Så om du jobbat 3h med bilderna i datorn, blir det 5x1450x2(minst)x1,25=18125, väljer du det högre pålägget på 300% blir det i stället 36250.
Varför är priserna så höga? Jo, först försvinner momsen. Sedan kostnaderna du haft. Sedan skatten och de sociala avgifterna. Kvar blir en liten liten del som ska täcka löpande omkostnader i firman, och nånstans ska det bli pengar över till lön. Nu vet jag inte hur du tänker ta betalt, om du är "amatör" utan egen firma (FrilansFinans?). Du kanske kan lägga dig lite lägre, men tänk också på att om du tar för dåligt betalt så kommer de inte att ge dig mer nästa gång. Du blir den "billiga" fotografen.
Jag håller inte med om att artisten gör reklam för fotografen, inte i en sådan här situation. Kanske när man kommit upp på Anton Corbijns nivå, där folk direkt ser vem som fotat. Det är ingen som ställer sig och läser en pyttetext där det står vem som har fotat. Det är definitivt artisten som får ut mest i det avseendet.