Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Contax NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Ballerina

Aktiv medlem
Harr någon hört något om Contax "budgetmodell" NX?
Ifall den ska komma till Sverige vad den kommer att kosta m.m.

FOTO har testat den... ja, det var väl någon gång förra våren har jag för mig. De tyckte den var bökig att använda och autofokussystemet var inte så bra. Så den har funnits, men det verkar som om den måste specialbeställas i butik för det tycks mig som om det inte förekommer någon reguljär import. Och med tanke på FOTO's test så kanske det kan vara förståeligt. Det marknadssegmentet (EOS 3/F100/Dynax 9 och 7/MZ-S) har för hård konkurrens. Minns inte vad den låg på prismässigt, men någonstans kring 8 - 10' tror jag, och sedan måste man ju ha optik och Zeiss AF optik kostar mycket pengar, så med standardzoom landade det väl på runt 15'?

Med vänlig hälsning
Rolnad

hm det ar väl någonstans i den prisklassen jag troddde att den skulle kunna kosta... det är ju synd att Contax "budgetmodeller" kostar lika mycket som dom lite enklare proffskamerorna av andra märken

Men när det gäller de manuella husen så tycker jag nog att prisnivån till viss del berättigat. Precisionsmekanik och byggkvalitet kostar pengar.

Men autofokushusen har blivit för dyra, för man förväntar sig bra prestanda också och hitills har inte Contax N-serie visat några framfötter där. Grejjen med Contax är optiken - och den är *dyr*.
Men *bra*.

Med vänlig hälsning
Roland

Budgetmodell från Contax? Varför inte en Yashica? Vissa av deras modeller kan ta samma objektiv som Contax.

Pej skrev:
Budgetmodell från Contax? Varför inte en Yashica? Vissa av deras modeller kan ta samma objektiv som Contax.

Tillverkas verkligen Yashica FX3/2000 och 109MP fortfarande? FX3:an är i princip samma kamera som Pentax K1000 men för Zeiss/Yashica fattning. Och 109Mp har tidsautomatik. Jämfört med Contax modeller så känns ingen av dess särskilt, ja... åtråvärda. Men det är min personliga åsikt.

Det mest märkliga är att när Kyocera gjorde Contax N, så uppfann de en ny fattning istället för en vidarutveckling av den fattning som fanns i Yashicas AF modell (nu minns jag inte vad den hette, men den var kurvig, hade två stora rattar för bländare och tid samt power-zoom med zoom-clip funktion.). Och denna Yashica kunde använda Zeiss manuella optik, dock med begränsad ljusmätning. Men de kunde monteras... Men N serien är helt inkompatibel med allt tidigare. Ett fiasko enligt min mening.

Med vänlig hälsning
Rolnad

FotoZ skrev:
Tillverkas verkligen Yashica FX3/2000 och 109MP fortfarande?
Jag har en svag aning om att FX3 fortfarande är i produktion men jag vågar inte ta gift på det. Åtråvärda? Tja.. de är ett alternativ.

Pej skrev:
Jag har en svag aning om att FX3 fortfarande är i produktion men jag vågar inte ta gift på det. Åtråvärda? Tja.. de är ett alternativ.

Om man tittar på Yashicas hemsida så ser man bara några kompakter och ngt so dom kallar för "dental eye". Jag tror inte att Yashica tillverkar någon systemkamera numer, tyvärr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar