Annons

CompactFlash - rena djungeln!

Produkter
(logga in för att koppla)

Atena

Aktiv medlem
Det finns så många varianter av SanDisk CompactFlash minneskort. Jag vet inte vilka jag ska köpa!

Jag har en Canon 400D samt 5D.
Har extreme eller Ultra någon betydelse?
Ska man ha II, III eller något annat?

Tacksam för lite hjälp!

/Marie
 
Det beror på två saker:

Slår du ofta i taket i kameran och bufferten tar slut vid serietagning eller om du har en snabb minneskortläsare till datorn och tycker att det går långsamt då ska du välja ett Exrteme IV eller möjligen III, annars är ett II bra val.

Det enda som skiljer på dom är hastigheten. Dyrare = Snabbare
 
Köp Extreme 3, hastigheten på dem räcker och blir över och prisskillnaden mot ultra 2 är så liten att det inte är någon mening att värka på beslutet.

Extreme 4 gör inte någon skillnad i dina kameror och man måste köpa en svindyr korläsare för att tillgodo göra sig den högra hastigheten när man för över bilderna till datorn.

Så det är inte något svårt beslut alls.
 
De flesta kameror klarar inte högre än vad ni tror. Faktiskt räcker en 50x hastighet till en 400D!
Allt som är snabbare är endast bra vid kort->dator
överföringen.
Så en Sandiskdisk Ultra II är lika bra som en III och IV i själva kamerahuset.

/Stefan
 
Köp Extreme 3

Rommel skrev:
De flesta kameror klarar inte högre än vad ni tror. Faktiskt räcker en 50x hastighet till en 400D!
Allt som är snabbare är endast bra vid kort->dator
överföringen.
Så en Sandiskdisk Ultra II är lika bra som en III och IV i själva kamerahuset.

/Stefan

Fel.
Jag har en 400D, samt ett 2GB Ultra-II och ett 2GB Extreme-III.
Det är absolut ingen stor skillnad, men det är skillnad. Märks om man tar en bildserie på ett gäng bilder, då skrivs det ner till minnet snabbare på ett Extreme III.
Räcker det däremot med Ultra-II? Ja, förmodligen. Om man inte ofta tar serier, då vill man nog ha så snabbt som möjligt. Men även om man inte gör det, så skulle jag klart rekommendera Extreme-III för prisskillnaden mellan den och II:an är så liten. IV däremot är meningslöst, så snabb är inte kameran.


MVH
// Stefan
 
Jag mailade Canon support och frågade om Extreme IV skulle snabba upp lagringen i min 30D.

De svarade att så var inte fallet, utan III räckte till. Då är ju inte kortet flaskhalsen vid transfer till kortet utan kameran.

Om detta är överförbart till 400D kan jag inte svara på, men fråga Canon support så får du ett svar från tillverkaren.
 
Re: Köp Extreme 3

StS skrev:
Fel.
Jag har en 400D, samt ett 2GB Ultra-II och ett 2GB Extreme-III.
Det är absolut ingen stor skillnad, men det är skillnad. Märks om man tar en bildserie på ett gäng bilder, då skrivs det ner till minnet snabbare på ett Extreme III.
Räcker det däremot med Ultra-II? Ja, förmodligen. Om man inte ofta tar serier, då vill man nog ha så snabbt som möjligt. Men även om man inte gör det, så skulle jag klart rekommendera Extreme-III för prisskillnaden mellan den och II:an är så liten. IV däremot är meningslöst, så snabb är inte kameran.


MVH
// Stefan

I stand corrected.
Trodde jag faktiskt hade Ultra II.. Har Extreme III.
Jag maxar kamerans hastighet. Högsta JPG + RAW, 10 bilder med 3bilder/s.

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.