Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CompactFlash kort..

Produkter
(logga in för att koppla)
Dez skrev:
Även hastighetsmässigt? Mitt RIData gick lika sakta som ett gammalt 1 gB SanDisk (steget under ultra II altså) i min 20D. Det finns en tråd här på fotosidan där fler klagar på hastigheten i just canons kameror. Sedan reklamerade jag det och fick ett Transcend 100X som var knappt mätbart bättre, väldigt segt det oxo.

På vilket sätt skulle det vara sakta? Jag har inte märkt att det skulle vara det nämligen och andra sidan har jag inte så mycket att jämföra har inte provat något annat kort. Det enda jag kan jämföra den med är min sandisk SD kort som går super sakta så att man blir tokig men då har jag också en långsam kompakt kamera (Pentax Optio). När jag skulle föra över bilder från min canon till min dator gick det under 2 min för 400 bilder att föra över, det tyckte jag var snabb. När jag skulle ta seriebilder (15 på raken) gick det verkligen fort. Som sagt jag har inte provat något annat kort.
 
Dez skrev:
Även hastighetsmässigt? Mitt RIData gick lika sakta som ett gammalt 1 gB SanDisk (steget under ultra II altså) i min 20D. Det finns en tråd här på fotosidan där fler klagar på hastigheten i just canons kameror. Sedan reklamerade jag det och fick ett Transcend 100X som var knappt mätbart bättre, väldigt segt det oxo.

Men vilket Ridata använder du? Det är definitivt inte de senaste Ridata korten som du har då. Ridata Pro 150x korten är bland de snabbaste som finns att köpa. Kolla Rob Galbraiths senaste test
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-8200

och Transcend 100x existerar inte. Det finns 80x och 120x
 
Lars, har du nått tips på vart man kan köpa billiga minneskort från USA över nätet, lät som du hade gjort ett par bra affärer.

Martin
 
Ibanez Magnus skrev:
En nyfiken fråga.
Vad köper man, tillexempel, två 8gig kort till? När behöver man så mycket minne?
I min kamera (20D) blir det typ 1700 RAW bilder.
När tar man så mycket bilder utan att få en möjlighet att tömma kameran?
Krävs det inte ett snudd på sjukligt ”trigger happy finger” för att fylla upp såna kort inom rimlig tid? Det går ju inte att inte ställa sig frågan ifall att tänka igenom vad man skjuter bilder på är en bättre ide än att köpa mer minne?
Eller är det när ens sjukliga prylmani måste stillas och man inte kommer på något annat, så blir det ett minnes kort till?

Halvt på skämt och inte allvarligt menat (är prylgalen själv), men har inte något gått snett med digitaltekniken om man går och smäller av 1700 bilder på en dag?
Det blir bra bilder bara från kvantitet (skjuter man så många skulle ju en apa få till ett gäng bra bilder bara av att helt random skjuta bilder omkring sig) istället för genom ett genomtänkt bild seende. Tänk en film fotande kille som tar 1000 bilder om dagen, satan vad dyrt det skulle bli.

Alltså, vad har man så mycket minne till?

/Magnus

På ett 4 Gigskort ryms det 240 rawbilder från min kamera (EOS 5D). 240 bilder på ett heldagsjobb räcker inte långt.Och att kortet är fullt vid just rätt tillfälle där man hinner ladda ur är ju dumt att inbilla sig.
//
Nina
 
zwei skrev:
Lars, har du nått tips på vart man kan köpa billiga minneskort från USA över nätet, lät som du hade gjort ett par bra affärer.

Martin

Bäst är newegg.com men de säljer inte till utlandet så man får ha någon som köper i USA.
mydigitaldiscount.com har också mycket bra priser
 
Lars Johnsson skrev:
mydigitaldiscount.com har också mycket bra priser
Jag gjorde en snabb jämförelse mellan mydigitaldiscount.com och zebramedia.com. Hos den förra kostar ett SanDisk Ultra II 1GB 470:- medan samma kort kostar 463:- hos Zebramedia. Frakt tillkommer i båda fallen, och handlar man utanför EU riskerar man att tull och moms tillkommer.

PD
 
PMD skrev:
Jag gjorde en snabb jämförelse mellan mydigitaldiscount.com och zebramedia.com. Hos den förra kostar ett SanDisk Ultra II 1GB 470:- medan samma kort kostar 463:- hos Zebramedia. Frakt tillkommer i båda fallen, och handlar man utanför EU riskerar man att tull och moms tillkommer.

PD

Jag köpte precis två Ridata Pro 150x 8Gb kort + ett 2GB SD kort därifrån. Det kostade 3200 kr inklusive frakt och allting.
På Zebramedia kostar det över 5600 kr för samma grejor.
Ett 8GB kort är billigare i USA än ett 4GB hos zebramedia.
 
Prova att söka på ebay, själv köpte jag ett sandisk 2 gb för 380:- helt nytt. Desvärre var det fel på kortet, säljaren skickade dock ett nytt. Det fungerar klockrent. Så det kan vara ett alternativ, se bara till att säljaren har funnits med ett bra tag. Och att han har sålt mycket.
 
diablo 3 skrev:
Prova att söka på ebay, själv köpte jag ett sandisk 2 gb för 380:- helt nytt. Desvärre var det fel på kortet, säljaren skickade dock ett nytt. Det fungerar klockrent. Så det kan vara ett alternativ, se bara till att säljaren har funnits med ett bra tag. Och att han har sålt mycket.

Jag vet många som fått fejkade Sandisk kort när de köpt på E-bay. Där är jätte-många säljare som använder långsamma no-name kort med påklistrade Sandisk märke.
Jag känner till några som skickat in korten till Sandisk och fått det bekräftat också.
 
PeterWem skrev:
Så varför ha CF överhuvudtaget i de nya Canon eos, om de inte är snabbare? De tar ju bara plats.

En anledning är att man ska kunna använda sina gamla kort när man köper en ny kamera.
En annan anledning är att det inte finns några stora SD kort.
En annan sak är att du bara kan använda 2GB eller mindre SD kort i EOS kameror.
Med två olika kort kan du även få bilderna på bägge korten för säkerheten eller en backup.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.