Annons

CompactFlash kort..

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars Johnsson skrev:
Jag köpte två stycken 8GB kort av Ridata Pro 150X för bara två dagar sen. 1390 kr styck, men jag beställde dem från USA.

Tror Zebra Media har dem lite billigare än priset du skrev.

Just detta minne beställde jag på Zebramedia för någon dag sedan. Detta på grund av att jag ska ut och resa och att det kostar ungefär hälften jämfört med Sandisk Extreme III.

Jag funderade först på en överföringsdisk men kom snabbt på att jag inte vill släpa på en massa apparater i onödan.

Nu till min fråga; Har du hunnit jämföra det med Sandisk Extreme III? Är det ungefär lika snabbt och påöitligt?

Och ja, jag har även Extremme III (1GB & 4GB) om det skulle knipa...
 
Atelove skrev:
Fredrik vad menar du med snabbare på pappret?
I Ultra-fallet så säger de minst 10 MB/s och i Extremefallet säger de minst 20.

Därmed inte sagt att man får den hastigheten, bara att specarna säger att man kan få det om allt annat är perfekt. En sådan enkel sak som att man kanske läser/skriver små mängder data och inte 1GB i stöten kan dra ner hastigheten.
 
Det var just det jag tänkte. Dom skriver så att det ser bra ut därför är det ju bra att man kan fråga någon som erfarenhet av olika kort. Själv har jag inget att jämföra eftersom jag är nybörjare på detta. Tack för svaret.
 
Atelove skrev:
Är det nån som kan säga om Twinmos (140x) CF är bra? Köpte en Canon 30D och undrar om man vågar prova det kortet. Vad är skillnaden mellan Sandisk Ultra och Extreme förutom att extreme är tåligare? Tack för hjälpen.

Köpte nyligen det 1 GB-kortet (Twinmos kort diskuteras i den här tråden). Funkar väl hur bra som helst, och jag upplever det som betydligt snabbare än de Sandisk Ultra II kort jag har sen tidigare. Priset är ju suveränt!

/Per
 
boris.bonasin skrev:
Just detta minne beställde jag på Zebramedia för någon dag sedan. Detta på grund av att jag ska ut och resa och att det kostar ungefär hälften jämfört med Sandisk Extreme III.

Jag funderade först på en överföringsdisk men kom snabbt på att jag inte vill släpa på en massa apparater i onödan.

Nu till min fråga; Har du hunnit jämföra det med Sandisk Extreme III? Är det ungefär lika snabbt och påöitligt?

Och ja, jag har även Extremme III (1GB & 4GB) om det skulle knipa...

Snabbheten är där men pålitligheten kan jag ju egentligen inte uttala mig om eftersom det är nya kort som bara funnits kort tid. Men jag har använt andra Ridata kort i flera år utan problem. Föregångarna Ridata ProII 80X och Ridata Pro 52X har jag många kort av och de har fungerat perfekt
 
Lars Johnsson skrev:
Snabbheten är där men pålitligheten kan jag ju egentligen inte uttala mig om eftersom det är nya kort som bara funnits kort tid. Men jag har använt andra Ridata kort i flera år utan problem. Föregångarna Ridata ProII 80X och Ridata Pro 52X har jag många kort av och de har fungerat perfekt

Det låter bra. Och de lär väl vara minst lika tillförlitliga som de tidigare korten så det blir nog bra...
 
Per skrev:
Köpte nyligen det 1 GB-kortet (Twinmos kort diskuteras i den här tråden). Funkar väl hur bra som helst, och jag upplever det som betydligt snabbare än de Sandisk Ultra II kort jag har sen tidigare. Priset är ju suveränt!

/Per

Tack Per, då ska jag prova det kortet. Otroligt billigt än sandisk. Fördelen jag kan se med sandisk extreme är att det följer med ett recovery program som det lät faktiskt bra ifall om man råkar deleta bilderna, hände mig faktiskt en gång på min kompaktkamera. Det var inte roligt.Så nu är jag nogrannare med att kolla på knapparna.
 
boris.bonasin skrev:
Det låter bra. Och de lär väl vara minst lika tillförlitliga som de tidigare korten så det blir nog bra...

De är riktigt billiga från många affärer i USA. Jag köpte två Ridata Pro 8GB 150X CF kort + ett 2GB SD kort.
Alla korten (18GB) inklusive frakt med Fedex priority som tog 2 dagar hit för 3200 kr.
 
Lars Johnsson skrev:
De är riktigt billiga från många affärer i USA. Jag köpte två Ridata Pro 8GB 150X CF kort + ett 2GB SD kort.
Alla korten (18GB) inklusive frakt med Fedex priority som tog 2 dagar hit för 3200 kr.

Nu måste jag fråga dig, fick du tulla för det? Jag var lite osäker på att köpa kort i USA där är dom ju billiga. Men jag vågar inte riktigt köpa just när det gäller elektronik och kamera tillbehör.
 
Atelove skrev:
Nu måste jag fråga dig, fick du tulla för det? Jag var lite osäker på att köpa kort i USA där är dom ju billiga. Men jag vågar inte riktigt köpa just när det gäller elektronik och kamera tillbehör.

Nej, men även om du får det så blir priset långt under det Svenska.
 
Lars Johnsson skrev:
De är riktigt billiga från många affärer i USA. Jag köpte två Ridata Pro 8GB 150X CF kort + ett 2GB SD kort.
Alla korten (18GB) inklusive frakt med Fedex priority som tog 2 dagar hit för 3200 kr.

Som vanligt så beställde jag utan att kolla internatinella prisnivåer. Nåväl, jag får väl trösta mig med att det trots allt kostar ungefär hälften mot Extreme III som jag först tänkte på att köpa:)
 
CF kort är ofattbart dyrt i Sverige. Visserligen har vi 25% moms men priset är i regel mer än det dubbla jämfört med USA eller många andra länder.
Zebra Media som ändå är en relativt billig affär för att vara Svensk tar 479 kr för ett Ridata 150X 1GB
Samma kort men dubbelt så stort 2GB kostar 335 kr. i USA.
Du kan köpa ett 2GB + ett 1GB för ungefär samma pris som det Svenska......

även om du betalar moms & tull när du skickar efter dem så får du dem för halva Svenska priset
 
En nyfiken fråga.
Vad köper man, tillexempel, två 8gig kort till? När behöver man så mycket minne?
I min kamera (20D) blir det typ 1700 RAW bilder.
När tar man så mycket bilder utan att få en möjlighet att tömma kameran?
Krävs det inte ett snudd på sjukligt ”trigger happy finger” för att fylla upp såna kort inom rimlig tid? Det går ju inte att inte ställa sig frågan ifall att tänka igenom vad man skjuter bilder på är en bättre ide än att köpa mer minne?
Eller är det när ens sjukliga prylmani måste stillas och man inte kommer på något annat, så blir det ett minnes kort till?

Halvt på skämt och inte allvarligt menat (är prylgalen själv), men har inte något gått snett med digitaltekniken om man går och smäller av 1700 bilder på en dag?
Det blir bra bilder bara från kvantitet (skjuter man så många skulle ju en apa få till ett gäng bra bilder bara av att helt random skjuta bilder omkring sig) istället för genom ett genomtänkt bild seende. Tänk en film fotande kille som tar 1000 bilder om dagen, satan vad dyrt det skulle bli.

Alltså, vad har man så mycket minne till?

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
En nyfiken fråga.
Vad köper man, tillexempel, två 8gig kort till? När behöver man så mycket minne?
I min kamera (20D) blir det typ 1700 RAW bilder.
När tar man så mycket bilder utan att få en möjlighet att tömma kameran?
Krävs det inte ett snudd på sjukligt ”trigger happy finger” för att fylla upp såna kort inom rimlig tid? Det går ju inte att inte ställa sig frågan ifall att tänka igenom vad man skjuter bilder på är en bättre ide än att köpa mer minne?
Eller är det när ens sjukliga prylmani måste stillas och man inte kommer på något annat, så blir det ett minnes kort till?

Halvt på skämt och inte allvarligt menat (är prylgalen själv), men har inte något gått snett med digitaltekniken om man går och smäller av 1700 bilder på en dag?
Det blir bra bilder bara från kvantitet (skjuter man så många skulle ju en apa få till ett gäng bra bilder bara av att helt random skjuta bilder omkring sig) istället för genom ett genomtänkt bild seende. Tänk en film fotande kille som tar 1000 bilder om dagen, satan vad dyrt det skulle bli.

Alltså, vad har man så mycket minne till?

/Magnus

Du har ju ett ganska inskränkt tänkande och utgår från att alla har samma behov, utrustning och plåtande som du själva. Och att alla har möjlighet att tömma kort och kamera varje dag.
Jag är ofta ute och reser och tar säkert 50% av mina bilder utomlands. Ofta borta mellan 2-5 månader i sträck. Då behövs både flera stora CF kort och ett par hård-diskar att tömma dem på.

Men det händer ibland att jag tar mellan 1000-2000 bilder även här hemma. Under sport-evenemang och helger med tävlingar i olika sport-grenar.

Sen har jag inte din 20D kamera heller, vilket gör att det går åt mer CF kort.
Alla sitter inte inte hemma i lägenheten och tänker igenom bilderna för att gå utanför husknuten och ta 3 bilder på sitt 256MB kort, och sen rusar hem för att ladda ner dem snabbt :)
 
Lars Johnsson skrev:
Du har ju ett ganska inskränkt tänkande och utgår från att alla har samma behov, utrustning och plåtande som du själva. Och att alla har möjlighet att tömma kort och kamera varje dag.
Jag är ofta ute och reser och tar säkert 50% av mina bilder utomlands. Ofta borta mellan 2-5 månader i sträck. Då behövs både flera stora CF kort och ett par hård-diskar att tömma dem på.

Men det händer ibland att jag tar mellan 1000-2000 bilder även här hemma. Under sport-evenemang och helger med tävlingar i olika sport-grenar.

Sen har jag inte din 20D kamera heller, vilket gör att det går åt mer CF kort.
Alla sitter inte inte hemma i lägenheten och tänker igenom bilderna för att gå utanför husknuten och ta 3 bilder på sitt 256MB kort, och sen rusar hem för att ladda ner dem snabbt :)

Nä, jag utgår inte från att alla har samma behov, utrustning och plåtande som jag.
Och jag är helt medveten om att det finns lägen då det är ”befogat” och finns ett behov med mycket kort, som i ditt fall, att man är på resande fot. Givetvis går det att tömma korten då också, fast det är smidigare att bara byta. Fotar man med mellanformats kameror med digitala bakstycke finns det ju också ett lite större behov av rejäla minneskort.
Men det borde ju rimligen vara så att en ganska liten del av all dom som köper mycket minneskort är ständigt resande fotografer eller har minnesslukande bakstycken.

Alla får givetvis göra hur dom vill.
Men i mina ögon trycker man av lite ofta om man ser 2000 bilder på en dag.
Jag reser också väldigt mycket (nästan hela tiden faktiskt), i upp till fem månader åt gången.
Men även då sover jag, och kan tömma minneskort innan jag somnar.

Kul att du har en annan kamera än 20D, det skulle jag också gärna ha.
Trist att du inte tänker igenom bilderna.


/magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
En nyfiken fråga.
Vad köper man, tillexempel, två 8gig kort till? När behöver man så mycket minne?
I min kamera (20D) blir det typ 1700 RAW bilder.
När tar man så mycket bilder utan att få en möjlighet att tömma kameran?
Krävs det inte ett snudd på sjukligt ”trigger happy finger” för att fylla upp såna kort inom rimlig tid? Det går ju inte att inte ställa sig frågan ifall att tänka igenom vad man skjuter bilder på är en bättre ide än att köpa mer minne?
Eller är det när ens sjukliga prylmani måste stillas och man inte kommer på något annat, så blir det ett minnes kort till?

Halvt på skämt och inte allvarligt menat (är prylgalen själv), men har inte något gått snett med digitaltekniken om man går och smäller av 1700 bilder på en dag?
Det blir bra bilder bara från kvantitet (skjuter man så många skulle ju en apa få till ett gäng bra bilder bara av att helt random skjuta bilder omkring sig) istället för genom ett genomtänkt bild seende. Tänk en film fotande kille som tar 1000 bilder om dagen, satan vad dyrt det skulle bli.

Alltså, vad har man så mycket minne till?

/Magnus

I mitt fall ryms det 240 rawfiler på ett 4GB kort. Anledningen till att jag köpte ett 8GB-kort till är just att jag vill minimera antalet prylar under den treveckorsresa jag planerar att göra.

Jag vill absolut inte ha med mig mer än ett hus, extra batterier, en zoom, och några minnen .
 
boris.bonasin skrev:
I mitt fall ryms det 240 rawfiler på ett 4GB kort. Anledningen till att jag köpte ett 8GB-kort till är just att jag vill minimera antalet prylar under den treveckorsresa jag planerar att göra.

Jag vill absolut inte ha med mig mer än ett hus, extra batterier, en zoom, och några minnen.

Jag förstår.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
Nä, jag utgår inte från att alla har samma behov, utrustning och plåtande som jag.
Och jag är helt medveten om att det finns lägen då det är ”befogat” och finns ett behov med mycket kort, som i ditt fall, att man är på resande fot. Givetvis går det att tömma korten då också, fast det är smidigare att bara byta. Fotar man med mellanformats kameror med digitala bakstycke finns det ju också ett lite större behov av rejäla minneskort.
Men det borde ju rimligen vara så att en ganska liten del av all dom som köper mycket minneskort är ständigt resande fotografer eller har minnesslukande bakstycken.

Alla får givetvis göra hur dom vill.
Men i mina ögon trycker man av lite ofta om man ser 2000 bilder på en dag.
Jag reser också väldigt mycket (nästan hela tiden faktiskt), i upp till fem månader åt gången.
Men även då sover jag, och kan tömma minneskort innan jag somnar.

Kul att du har en annan kamera än 20D, det skulle jag också gärna ha.
Trist att du inte tänker igenom bilderna.


/magnus

Otroligt med folk som kan sitta och reta sig på att andra på Fotosidan har större kort än dem själva :)

Ännu roligare att du säger att du reser hela tiden själv och tömmer dina minneskort innan du ska sova. Då får du ju ha med dig en dator, extern hård-disk eller liknande. Och ändå klagar du på stora CF kort.

Trist att du inte tänker igenom din utrustning eller bilderna :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.