Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CompactFlash kort..

Produkter
(logga in för att koppla)
PMD skrev:
Blir bildfilerna från en EOS-1D II mycket större än bildfilerna från en EOS 20D?

Blir inte så mycket större. Men man tar givetvis många fler bilder när man köper en snabb kamera för sport fotande istället för en långsam. Det blir lite mer av det med 8 bilder i sekunden.
 
Lars Johnsson skrev:
Otroligt med folk som kan sitta och reta sig på att andra på Fotosidan har större kort än dem själva :)

Ännu roligare att du säger att du reser hela tiden själv och tömmer dina minneskort innan du ska sova. Då får du ju ha med dig en dator, extern hård-disk eller liknande. Och ändå klagar du på stora CF kort.

Trist att du inte tänker igenom din utrustning eller bilderna :)

Retar du dig på allt du frågar om, blir nyfiken på eller ifrågasätter?
Det gör inte jag, du får ha precis hur stora och hur många minnen du vill.
Det är inget jag retar mig på, bara pratar om.

Men nä, jag tänker inte för mycket på utrustning.
Men förstår av dina inlägg att du tycker att den är jätte viktig och att din är extra cool.
8-bilder i sekunden är ju coolt. Det blir enormt stor skillnad på 8 och 5 om man står och håller ner avtryckaren hela tiden, men det gör jag aldrig när jag fotar.
(Fast skulle gärna ha 8 bilder istället för 5).

Jo, jag har med mig en dator när jag reser. För att kunna kolla mail, som portabel studio osv, och då kan jag ju lika gärna tömma ett minneskort eller två. Har inte med den för bilders skull.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
Retar du dig på allt du frågar om, blir nyfiken på eller ifrågasätter?
Det gör inte jag, du får ha precis hur stora och hur många minnen du vill.
Det är inget jag retar mig på, bara pratar om.

Men nä, jag tänker inte för mycket på utrustning.
Men förstår av dina inlägg att du tycker att den är jätte viktig och att din är extra cool.
8-bilder i sekunden är ju coolt. Det blir enormt stor skillnad på 8 och 5 om man står och håller ner avtryckaren hela tiden, men det gör jag aldrig när jag fotar.
(Fast skulle gärna ha 8 bilder istället för 5).

Jo, jag har med mig en dator när jag reser. För att kunna kolla mail, som portabel studio osv, och då kan jag ju lika gärna tömma ett minneskort eller två. Har inte med den för bilders skull.

/Magnus


Vi som inte har en ""cool"" dator eller portabel studio med oss när vi reser, måste ju ha lite fler stora CF kort istället.
 
Ibanez Magnus skrev:
Retar du dig på allt du frågar om, blir nyfiken på eller ifrågasätter?
Det gör inte jag, du får ha precis hur stora och hur många minnen du vill.
Det är inget jag retar mig på, bara pratar om.

Men nä, jag tänker inte för mycket på utrustning.
Men förstår av dina inlägg att du tycker att den är jätte viktig och att din är extra cool.
8-bilder i sekunden är ju coolt. Det blir enormt stor skillnad på 8 och 5 om man står och håller ner avtryckaren hela tiden, men det gör jag aldrig när jag fotar.
(Fast skulle gärna ha 8 bilder istället för 5).

Jo, jag har med mig en dator när jag reser. För att kunna kolla mail, som portabel studio osv, och då kan jag ju lika gärna tömma ett minneskort eller två. Har inte med den för bilders skull.

/Magnus

Om du inte tänkte mycket på utrustning och bara var nyfiken som du skrev. Då hade du ju inte behövt använda uttryck som.

""snudd på sjukligt trigger happy finger""

""skjuter man så många skulle ju en apa få till ett gäng bra bilder""
 
Lars Johnsson skrev:
Om du inte tänkte mycket på utrustning och bara var nyfiken som du skrev. Då hade du ju inte behövt använda uttryck som.

""snudd på sjukligt trigger happy finger""

""skjuter man så många skulle ju en apa få till ett gäng bra bilder""

Nä, det är sant, det var klumpiga utryck.

Men jag tycker nog ändå innerst inne så, och det var väl därför jag skrev det.
Och för att provocera fram en diskussion om vad folk har alla sina minneskort till, och det lyckades jag ju med.

/Magnus
 
Lars Johnsson skrev:
Blir inte så mycket större. Men man tar givetvis många fler bilder när man köper en snabb kamera för sport fotande istället för en långsam. Det blir lite mer av det med 8 bilder i sekunden.
8 istället för 5. Det hänger nog mera på fotograferingsstilen än på kameran om man behöver mycket mer CF-minne.
 
PMD skrev:
8 istället för 5. Det hänger nog mera på fotograferingsstilen än på kameran om man behöver mycket mer CF-minne.

Ja, givetvis är fotograferings-stilen av stor betydelse.
Men är man utomlands flera månader så kvittar det nog vilken stil man har. Skulle tro att de flesta som gillat att plåta lyckas fylla två 8GB kort om de reser i några månader :)
 
Lars Johnsson skrev:
Jag har också med mina stora CF kort för att jag måste :) Och de är inte ens coola

Jag förstår.

Jag menade, för att jag måste, men det har inget med foto att göra. Skulle jag inte ha med datorn skulle jag klara mig ganska länge på mina fyra 1 g kort ändå.
Vi fotar nog helt enkelt väldigt olika, inte tvunget olika saker, men på olika sätt.
Jag har varit ute på berget i en vecka i sträck för att fota extrem åkning (skidor) man har inte lyckats fylla korten jag har ändå.
Jag trycker helt enkelt inte av förrän jag vet att det är en bild jag vill ha.
En sväng här, ett hopp där. Men det blir väldigt många svängar och hopp för att fylla upp 500 bilder.

/Magnus
 
De är ju så små pengar man hade sparat på att köpa två 4GB eller 2GB kort istället. Jag gav knappt 1400 kr styck för dem. En ganska blygsam summa om man ser vad objektiv och kameror kostar. Hade kanske fått de mindre korten för halva priset
 
Lars Johnsson skrev:
De är ju så små pengar man hade sparat på att köpa två 4GB eller 2GB kort istället. Jag gav knappt 1400 kr styck för dem. En ganska blygsam summa om man ser vad objektiv och kameror kostar. Hade kanske fått de mindre korten för halva priset

Jo, att ha många små kort istället för ett stort handlar inte alls om pengar för mig.
Minneskort handlar överhuvudtaget inte om pengar, det är ju inga stora summor dom kostar.

Jag använder många små för att det blir färre bilder som går åt skogen när dom pajar, vilket dom har en ful tendens att göra ibland. Att jag inte har mer än 4 g är att jag aldrig har haft behov av mer, inte för att det är dyrt eller inte.

/Magnus
 
Ibanez Magnus skrev:
Jag förstår.

Jag menade, för att jag måste, men det har inget med foto att göra. Skulle jag inte ha med datorn skulle jag klara mig ganska länge på mina fyra 1 g kort ändå.
Vi fotar nog helt enkelt väldigt olika, inte tvunget olika saker, men på olika sätt.
Jag har varit ute på berget i en vecka i sträck för att fota extrem åkning (skidor) man har inte lyckats fylla korten jag har ändå.
Jag trycker helt enkelt inte av förrän jag vet att det är en bild jag vill ha.
En sväng här, ett hopp där. Men det blir väldigt många svängar och hopp för att fylla upp 500 bilder.

/Magnus

Det beror helt på vad man plåtar. Kanske det fungerar bra för dig med:
""Jag trycker helt enkelt inte av förrän jag vet att det är en bild jag vill ha""

Många grejor jag plåtar fungerar det inte så alls. T.ex. när jag plåtat på "fashion shows" då får man ju ta några bilder av varje modell när hon kommer in med ett nytt klädes-plagg. Innan visningen är slut så har det blivit många hundra bilder.
Eller när jag plåtade Classic Roadracing på Ring Knutstorp i Maj månad. Tre dagar varav tävling två av dagarna. Ungefär 15 olika MC klasser som varje klass tävlar både för och eftermiddag under två dagar. Omöjligt att ta under 1000 bilder om du vill ha från alla klasserna.
Många andra sporter med stort deltagar-antal måste man också ta många bilder i. Man vet inte vem som kommer på prispallen när loppen startar och man måste ta bilder på alla som har chans.

När jag däremot ska ut helt själv och plåta några blommor eller fjärilar kanske det bara blir 30-40 bilder. Så allt är helt olika och man kan inte jämföra rakt över.
 
Lars Johnsson skrev:
Snabbheten är där men pålitligheten kan jag ju egentligen inte uttala mig om eftersom det är nya kort som bara funnits kort tid. Men jag har använt andra Ridata kort i flera år utan problem. Föregångarna Ridata ProII 80X och Ridata Pro 52X har jag många kort av och de har fungerat perfekt

Igår fick jag minnet och konstaterar att det fungerar utmärkt med Nikon D200. Snabbheten verkar vara jämförbar med Extreme III.

Minnet rymmer 488 NEF, 913 JPG (Bästa upplösning) eller 318 NEF+JPG (Bästa upplösning). Det kommer med all säkerhet att räcka till min resa.
 
hängde med i början av tråden men har varit på semester... tänkte bara tipsa om följande minneskortsreview:

http://www.trustedreviews.com/article.aspx?page=7501&head=0

"Recommended
At around £55 less than it’s 100X Ultimate stable mate, the Kingston Elite Pro 4GB 45X CF card seems the better value choice if in-camera performance is more important to you than transferring your images over to the PC. That said, it’s not the slowest card either, so if you’re on a budget this is a sensible choice. A lifetime warranty is stated, as is free technical support."
 
Vill bara meddela att jag köpte "Twinmos Cf ultra (140x) 2gb 567: hos Netsupertore i kungenskurva och kan bara säga fungerar alldelles utmärkt med canon 30D!
 
Även hastighetsmässigt? Mitt RIData gick lika sakta som ett gammalt 1 gB SanDisk (steget under ultra II altså) i min 20D. Det finns en tråd här på fotosidan där fler klagar på hastigheten i just canons kameror. Sedan reklamerade jag det och fick ett Transcend 100X som var knappt mätbart bättre, väldigt segt det oxo.
 
Jag har också ett TwinMOS 140x och upplever det som aningen långsamare än ett UltraII, men skillnaden är inte så stor att det stör. Det kommer dock inte få bekänna färg förrän om ett par veckor då det står "stor flyguppvisning" i kallendern.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.