Annons

CompactFlash kort..

Produkter
(logga in för att koppla)

mabzor

Aktiv medlem
Nu finns det många minnes kort ute på marknaden.

Jag är ute efter ett 2gigs minneskort och har tittat lite på prisjakt.nu

Där finns det MASSVIS!!

extreem, 120X, 100X, 80X mm mm..

Nu är frågan..

Vågar man satsa på ett 100X kort eller liknande då dom verkar vara helt ok!

Läste nyligen i någon av fototidningarna där dom sa att det inte ska vara någon fara att köpa andra minnen från tillverkare som inte är speciellt kända då dom i särklass ligger i samma kvalite vad jag förstog.

Hur skulle ni göra?

Det är ju stor prisskillnad på de olika tillverkarna vilket gör det mer intressant för mig som köpare men man vill ju inte köpa grisen i säcken.
 
Personligen skulle jag köpa ett kort från en känd tillverkare... en kompis köpte nyligen ett från RiData som gav korrupta filer..
 
För egen del köper jag gärna pirat-batterier men aldrig annat än märkeskort (San Disk)
 
Sandisk, Kingston och Lexar är bra kort. Skulle inte lita på några andra även om dom är några kronor billigare.
 
SmurfMolly skrev:
Personligen skulle jag köpa ett kort från en känd tillverkare... en kompis köpte nyligen ett från RiData som gav korrupta filer..

Jag har oxo haft ett RIdata som lovade mer än det höll. Reklamerade det och fick då ett Transcend som var något bättre. Nu blir det SanDisk extreme III nästa gång, punkt slut.
 
Jag har eller har haft de flesta märken på CF kort. Transcend,Ridata,Sandisk,PQI,Canon,Kingston,Apacer, Simple Tech och några andra som jag inte kommer ihåg.
Köp hellre ett större av ett mindre känt märke än ett litet för samma pris av en känd tillverkare.
Pris, snabbhet & storlek är de viktigare grejorna som ska avgöra valet. Inte märket i första hand.
Roligt att läsa varje gång denna fråga kommer upp så är där flera personer som har ganska billiga kameror och billiga objektiv men de måsta ha de dyraste CF korten till dem :)
Kingston som en del klagade på här har jag tre 8GB kort och ett 4GB kort av. Enda skillnaden mot mina Sandisk är att de är snabbare :) och kostar hälften.
 
Lars Johnsson skrev:
Roligt att läsa varje gång denna fråga kommer upp så är där flera personer som har ganska billiga kameror och billiga objektiv men de måsta ha de dyraste CF korten till dem :)
Även med en billig kamera kanske man vill ha snabb överföringshastighet när man tankar över bilder (från sin kortläsare) och framförallt vill kanske vara rätt säker på att bilderna är hela.

Eller anser du att folk med billig kamera har mindre viktiga bilder?
 
fhe skrev:
Även med en billig kamera kanske man vill ha snabb överföringshastighet när man tankar över bilder (från sin kortläsare) och framförallt vill kanske vara rätt säker på att bilderna är hela.

Eller anser du att folk med billig kamera har mindre viktiga bilder?

Skulle inte bilderna vara hela om man inte använder de dyraste korten........
Och de dyra märkena har inte automatiskt snabbare överförings hastighet. Mina billigaste CF kort är även de snabbaste.
 
Skall jag köpa igen är det bara stora märke som gäller, faktiskt bara Sandisk, för då känner jag mig trygg.
Fick vid akut minnes brist på en resa köpa ett 1gig Hama kort som nästan direkt fick kameran att låsa sig. Först tänkte jag inte på att det var kortet, men varje gång jag hade det i bråkade kameran. Även att ganska många bilder blev pajade när dom skrevs till kortet och när jag öppnade dom i datorn gick det inte ens att se vad det var på dom, det vara bara en stor färg kludd. Kanske är det kameran som bråkar, men det är svårt att tro när det bara händer med det kortet (som givetvis inte används mer).

Hur som helst är nog mitt tips att köps många små kort istället för ett stort, det gör mindre ont när det händer något då. Jag hade mycket hellre haft två 1g kort än ett 2g.

/Magnus
 
Lars Johnsson skrev:
Skulle inte bilderna vara hela om man inte använder de dyraste korten........
Visst kan de vara det, jag har ett Viking-kort som fungerat utmärkt i flera år (även om det är lite slött) men jag vet också att de enda kort jag haft problem med har varit billiga noname-kort och inte UltraII:eek:r.

För den som i huvudsak använder sin kamera till bilder som man inte får en ny chans att ta (oavsett hur billig kameran är) så är det väl inte konstigt att man kan tänka sig att lägga ett par hundra extra på ett kort som man bara hört bra om och hoppas att man faktiskt får vad man betalar för. Speciellt inte när priserna överlag är på den nivån de är just nu där t.om de dyraste märkena är jättebilliga när man inte ska ha mer än 1GB eller 2GB (vilket blir rätt många hundra bilder på en liten billig kamera).

Och de dyra märkena har inte automatiskt snabbare överförings hastighet. Mina billigaste CF kort är även de snabbaste.
Minsan, de enda billiga kort jag har hittat som är jämförbara med de snabbare sandisk-korten är Kingstons Ultimate 100x-kort och de är ju bara ett par tior billigare än Sandisks ExtremeIII så jag antar att det inte är de du pratar om.

Vilka billiga kort är det du har hittat som är så snabba?
 
Senast ändrad:
fhe skrev:
Visst kan de vara det, jag har ett Viking-kort som fungerat utmärkt i flera år (även om det är lite slött) men jag vet också att de enda kort jag haft problem med har varit billiga noname-kort och inte UltraII:eek:r.

För den som i huvudsak använder sin kamera till bilder som man inte får en ny chans att ta (oavsett hur billig kameran är) så är det väl inte konstigt att man kan tänka sig att lägga ett par hundra extra på ett kort som man bara hört bra om och hoppas att man faktiskt får vad man betalar för. Speciellt inte när priserna överlag är på den nivån de är just nu där t.om de dyraste märkena är jättebilliga när man inte ska ha mer än 1GB eller 2GB (vilket blir rätt många hundra bilder på en liten billig kamera).


Minsan, de enda billiga kort jag har hittat som är jämförbara med de snabbare sandisk-korten är Kingstons Ultimate 100x-kort och de är ju bara ett par tior billigare än Sandisks ExtremeIII så jag antar att det inte är de du pratar om.

Vilka billiga kort är det du har hittat som är så snabba?

Billiga och snabba kort finns flera stycken. Jag har t.ex. många Ridata Pro 150X kort. Mycket billiga och snabbare än mina Sandisk.
Även Transcends snabbaste modell är hyfsat snabba och billiga.
 
Lars Johnsson skrev:
Billiga och snabba kort finns flera stycken. Jag har t.ex. många Ridata Pro 150X kort. Mycket billiga och snabbare än mina Sandisk.
Jag tycker de verkar ligga ungefär i samma prisklas som Sandisks kort (1GB för strax under 500 spänn) men om de är snabbare (och lika bra i övrigt) även i praktiken så är det ju bra ändå.
 
Jag köpte två stycken 8GB kort av Ridata Pro 150X för bara två dagar sen. 1390 kr styck, men jag beställde dem från USA.

Tror Zebra Media har dem lite billigare än priset du skrev.
 
fhe skrev:
De är de enda jag vet som säkert säljer RiData så det var där jag hämtade priset. 479 spänn.

Därför köper jag aldrig dem i Sverige. I USA kostar ett 2GB kort 47 dollar det är ungefär 335 kr. Klart lägre pris än ett 1GB i Sverige.

Ett 4GB kostar 89 dollar = 635 kr.
 
Är det nån som kan säga om Twinmos (140x) CF är bra? Köpte en Canon 30D och undrar om man vågar prova det kortet. Vad är skillnaden mellan Sandisk Ultra och Extreme förutom att extreme är tåligare? Tack för hjälpen.
 
Har 2st Twinmos 2Gb 140x CF-kort samt ett 1Gb SD-kort och än så länge är jag inget annat än nöjd. Billigt och bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.