Jag tror du missar några viktiga poänger:
1) DSLR-kameror har en fördel just genom sin enorma potential för översampling pixelmässigt. Idag filmar i vi i HD, dvs lite knappt 2K, men en DSLR med tillräcklig processorkapacitet kan enkelt stega upp till 4K-filmning vilket gör ett väldigt bra råmaterial - och där talar vi runt 8 megapixel.
2) DSLR-kameror har ett enormt utbud av befintliga och - sett ur filmvärldens synvinkel - billiga objektiv. Kolla upp vad en 85/1,4 med Arri-fattning kostar. Det får Canons 85/1,2 att framstå som billig. Det här handlar om seriestorlek - det finns en stor fördel att dela objektiv mellan stillbildsvärlden och filmvärlden. Visst kommer vi vilja ha objektiv med bra motorzoomar med mera framöver, men de kommer ju även kunna användas för stillbildsfoto = större serier.
3) Många fotografer (nu tänker jag mest på press och liknande) slipper helst jobba med flera verktygssystem parallellt. Kan man filma och ta bra stillbilder med samma utrustning är det bekvämt av många skäl - en kamera, ett hanteringssystem att lära sig, en uppsättning objektiv, en uppsättning batterier och övriga tillbehör.
4) Mycket av det som förvandlar en stillbildskamera til en filmkamera med ändamålsenlig hantering går att sätta på som lösa tillbehör. Sett till utrustning i den profesionella filmvärlden är en systemkamera (även en 1D/D3) ganska liten och fungerar bra som videomodul i en rigg för filmning. Se på Red och deras modulära system - vad är en DSLR om inte en ganska lämplig centralenhet för ett liknande modulsystem - med den extra bonusen att vara en kick-ass stillbildskamera.