Annons

Combocams - en framtid att sukta efter eller fasa för?

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Nikon D90 är enligt Luminous Landscape bara den första DSLR som blir en så kallad ComboCam - en kombinerad stillbilds- och videokamera. Det lär komma många efterföljare.

http://luminous-landscape.com/whatsnew/ (080901)

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/video-primer.shtml

Vad tycker stillbildsfotografer om detta och hur ser videofilmare på utvecklingen?

http://luminous-landscape.com/forum/index.php?showforum=46

Går det på ett framgångsrikt sätt att kombinera stillbild och video i en produkt? För- och nackdelar med detta?

Vill och kan fotografer, ur båda läger, behärska båda disciplinerna?

Jag tror att det ligger kvar sedan lång tid tillbaka...produkter som har en massa funktioner tenderar att kännas väldigt billiga överlag. Självklart gäller detta långt ifrån alla produkter, men just inom elektronik finns några exempel: En strandväska med inbyggd radio, en DVD-spelare med inbyggd hemmabioförstärkare, en gitarr med inbyggd högtalare, radio inbyggt i duschmunstycket...osv osv...

Jag vet inte hur detta kommer te sig nu med de nya systemkamerorna som har inbyggd videofunktion. Hur bra videofunktionen än må vara tycker jag det tar udden av vad stillbildsfotografi egentligen handlar om (och alltid har handlat om) - dvs. charmen i att fånga ett ögonblick med EN bild. Men vi gillar ju när det blir bekvämt. Och som någon annan sa, ibland kanske en kortare videosekvens på ett bättre sätt fångar ett tillfälle man inte riktigt hade kunnat fånga på samma sätt med stillbilder. Det säger jag ingenting om.

Men jag är skeptisk samtidigt som jag förstår smidigheten i det. Detta är en mycket smart strategi av företagen för att sälja mer kameror. Allt fler har börjat förstå megapixelhysterin och dess obetydande roll nuförtiden, bilderna blir helt enkelt så pass bra nu att Svensson inte bryr sig om det är 6, 8 eller 10mp. Därför bakar man in video i kameran. "Ah, men en sån måste vi ha, tänk vad smidigt".

Ja, tänk vad smidigt...

Risken är ju att det blir skitjournalistik. Halvtaskig text halvtaskig video och halvtaskiga bilder. När en människa får göra jobbet av 3 människor.

Det kan finnas två kommersiella spår i utvecklingen:

1) En rent professionell inriktning,

2) En konsumentinriktad variant.

Den senare kan kanske tyckas "billig", krystad och påhängd. Jag tror emellertid att om det inte fanns en verklig efterfrågan på den professionella marknaden skulle ComboCams antagligen inte slå igenom ordentligt.

Själv har jag aldrig förstått varför det skall vara vattentäta skott mellan olika bilduttryck. Varför måste en fotograf identifiera sig som stillbildsfotograf enbart?

Hur många som sedan har viljan och förmågan att sätta sig in i och bemästra tekniken bakom de två uttrycken för bildskapande är förstås en vanskligare fråga.

Risken är ju att det blir skitjournalistik. Halvtaskig text halvtaskig video och halvtaskiga bilder. När en människa får göra jobbet av 3 människor.

Den risken finns men det kan också leda till helhetsgrepp och integrerade slutalster om personen är professionell i ordets vidaste bemärkelse. Nu behöver väl i och för sig inte en person både skriva och ta bilder och videosekvenser.

Det viktigaste är den tekniska utvecklingen och hur människor på olika nivåer förhåller sig till denna "marsch" framåt.

Vad tycker stillbildsfotografer om detta och hur ser videofilmare på utvecklingen?
Personligen jublar jag. Detta är en utveckling jag väntat i ett par år på nu. Bara hoppas att Canon har implementerat den i 5D:s efterföljare så man slipper byta kamera ännu en gång inom en snar framtid...

Går det på ett framgångsrikt sätt att kombinera stillbild och video i en produkt? För- och nackdelar med detta?

Varför skulle det INTE göra det. Iof förstår jag farhågorna och kan hålla med lite om det här med risken för"billighetskänsla/lösning". Men mtp förutsättningarna;
*Megastor sensor jämfört med alla videokameror på marknaden idag(iallafall inom greppbara prisklasser)
*Samma underbara utbytbara objektiv som man använder till sina stillbilder kan användas för video utan en massa klabb och man slipper ha "dubletter".
*Inte att förakta. Man behöver bara en manick istället för de två. Vilket iallafall jag har tyckt varit jobbigt de senaste semestrarna...
*Säkert fler fördelar jag inte kommer på på rak arm.

- Om implementationen inte är tillfredställande faller ju idén givetvis... Men å andra sidan så tycker iallafall inte jag att det har funnits NÅGON riktigt bra videokamera i prisklasserna runt 10k och ner. Alltså de kan ge ganska bra bildkvalitet under hyffsade förhållanden och så, men är ofta ganska tungjobbade och sega osv. Ljudet är sällan något att hänga i granen. Dvs en extern mick behövs även till en dedikerad videokamera om man har kvalitetskrav. Med det i bagaget så är ju inte förväntningarna så höga på användarvänligheten. Enkelt uttryckt. De måste sjabbla regält för att göra filmfunktionen sämre i stillbildskamerorna jämfört med hur den är i videokamerorna

Vill och kan fotografer, ur båda läger, behärska båda disciplinerna?

Har ofta hajat till när jag tittar på både livesändningar och filmer över just "fotot". Alltså vilka fina vinklar/bilder/ideer många filmfotografer sitter inne med, sett ur ett "stillbildsperspektiv". Nu är det ju iof professionella filmare men rent generellt tror JAG att filmfotografer är mer kompletta fotografer än stillbildsfotografer och att de per definition behärskar stillbildsfotografi iom att de behärkar film. För oss stillbildsfotografer känns det kanske mer kluvet MEN det är ju upp till var och en att använda eller låta bli att använda funktionen. Sedan måste man väl inte "behärska" en teknik för att använda den och ha glädje och nytta av den heller? Jag är på inget sätt någon filmare(är ju knappt någon stillbildsfotograf juuu) men vet att jag kommer ha glädje av alla filmer jag gjort med mina barn tex. Jag är heller ingen racerförare men skulle absolut uppskatta en sportigare bil än min 740...

//Jerka

Senast ändrad:
Utveckling

Jag tror det är svårt att stoppa utvecklingen - sedan kan man tycka vad man vill om den. Många rynkar på näsan och minns med fasa alla "kombiskrivare" som alla tillverkade med självaktning stoppade fram för ett par år sedan. Och på ett sätt kan jag förstå deras argument - för rent faktiskt är alltid en specialanpassad produkt bäst på just det den är byggd för. En produkt som ska vara "lite bra på mycket" riskerar förstås att bli en kompromiss

Ingen skulle väl komma på tanken att spela in en stor spelfilm med systemkamera, och ur det perspektivet kan jag tycka det är kul och nyttigt med den här utvecklingen.
Ja, vi riskerar få se fler "amatörmässiga" filmer (alla ÄR barn i början). Och ja, vi riskerar att många filmare (självutnämnda eller ej) spyr galla. Vi riskerar definitivt fler glada amatörer där ute som kan leka gamar vid olyckor och annat blåljusrelaterat. Redan idag skriker tidningarna efter läsarbilder (som gör det svårt för oss som vill sälja bilder enl prislistor)

Men att kunna ta en videosnutt, att slippa ha två kameror med sig och att göra tekniken tillgänglig tror jag verkligen på

Jag tror det är svårt att stoppa utvecklingen - sedan kan man tycka vad man vill om den. Många rynkar på näsan och minns med fasa alla "kombiskrivare" som alla tillverkade med självaktning stoppade fram för ett par år sedan. Och på ett sätt kan jag förstå deras argument - för rent faktiskt är alltid en specialanpassad produkt bäst på just det den är byggd för. En produkt som ska vara "lite bra på mycket" riskerar förstås att bli en kompromiss

Ingen skulle väl komma på tanken att spela in en stor spelfilm med systemkamera, och ur det perspektivet kan jag tycka det är kul och nyttigt med den här utvecklingen.
Ja, vi riskerar få se fler "amatörmässiga" filmer (alla ÄR barn i början). Och ja, vi riskerar att många filmare (självutnämnda eller ej) spyr galla. Vi riskerar definitivt fler glada amatörer där ute som kan leka gamar vid olyckor och annat blåljusrelaterat. Redan idag skriker tidningarna efter läsarbilder (som gör det svårt för oss som vill sälja bilder enl prislistor)

Men att kunna ta en videosnutt, att slippa ha två kameror med sig och att göra tekniken tillgänglig tror jag verkligen på

Bekvämlighet och mångsidighet är inte sällan viktiga värden. Därför nyttjar vi zoombjektiv och autofokus fast ett fastobjektiv och manuell fokus kanske i absoluta termer ger bättre kvalitet.

Sanyos kompaktvideokameror med pistolgrepp har funkat rätt bra, men för systemkameror känns video helt omotiverat. De är seriösa fotoapparater, och är man seriös videofilmare använder man en videokamera. Men det kanske är en naturlig följd av att Svensson köper systemkamera nu, se bara på hur skärmsökare har blivit standard.

När jag är ute och reser har jag alltid med mig min HD videokamera (som går att ta 12MP stillbilder med) samt Nikon D300:an, det får båda plats i kameraväskan utan problem och det skulle aldrig falla mig in att slita upp videokamera för att börja ta stillbilder med, eller D300:an för att filma med om det gick.

En videofunktion i en DSLR kamera känns enligt mig otroligt oseriöst. En videokamera som kan ta stillbilder känns inte lika oseriöst med av någon anledning även om jag själv aldrig skulle använda den annat än till enbart filma med.

Video i DSLR - en missförstådd funktion ... :)

Det är ofta roligt att läsa diskussioner om video i DSLR, här och på andra sajter. Många stillbildsfotografer verkar mäkta upprörda över att kamertillverkarna rubbar deras välordnade världsbild och bygger hybridkameror som kan göra flera olika saker :)

Ett par reaktioner ur den här tråden:
- "En videofunktion i en DSLR kamera känns enligt mig otroligt oseriöst"
- "... men för systemkameror känns video helt omotiverat. De är seriösa fotoapparater, och är man seriös videofilmare använder man en videokamera."

De här reaktionerna är ganska typiska för vad man ser i många kameraforum. Jag kan inte låta bli att jämföra de reaktionerna med de jag ser hos många yrkesarbetande videofilmare, filmfotografer eller TV-fotografer där attityden snarare varierar mellan skeptisk men stark nyfikenhet och stor entusiasm.

Exempel på den motsatta typen av reaktioner:
- Om ni har chansen, åk gärna till Fotomässan och lyssna på den kände brittiske filmfotografen Philip Bloom som kommer att tala där - han har filmat i 20 år, bland annat för BBC, och likt så många andra videofotografer är han heltänd på utvecklingen. Läs på hans hemsida http://philipbloom.co.uk
- Jag lyssnade nyligen på den mycket kände amerikanske sportfotografen Bill Frakes (http://www.billfrakes.com) - även han var eld och lågor över möjligheterna att filma med DSLR. Han såg stora möjligheter med tekniken.
- Kika gärna vad en annan rutinerad stillbildsfotograf med viss videovana satte ihop första dagen med sin Eos 7D: http://www.vimeo.com/6860546

Så varför de splittrade reaktionerna? Varför tycks proffs och videoentusiaster älska idén medan många entusiaster tycka de är helt poänglöst?

Det beror på att video i DSLR är i första hand en funktion för kreativa filmare som vill kunna göra saker som med traditionell teknik varit ohyggligt dyrt och dessutom ofta väldigt svårt.

Jag tycker kameratillverkarna, i synnerhet Nikon, inte verkar ha tänkt igenom det här riktigt. De lanserade DSLR-video som en kul funktion för konsumenter när det bäst passar för de som verkligen lägger ned mycket jobb på att skapa snygga videosekvenser.

DSLR-video är inte speciellt praktisk för att filma barndop, bröllop eller liknande händelser med kameran i ena handen - där håller jag med om att en traditionell enkel handhållen videokamera är överlägset bättre. Även på proffssidan kommer majoriteten av filmandet även i fortsättningen ske med dedikerade axelburna videokameror.

Det video i DSLR bidrar med är att vara ett underbart kreativt verktyg för seriösa filmskapare. Plötsligt kan filmare med DSLR-grejer för 25000 göra saker som förut krävt utrustning för många hundratusen och som knappt har varit lika bra ens då. Det DSLR-video bland annat kan är saker som att filma i extremt svagt ljus, ge underbart kort (och styrbart) skärpedjup, du kan filma med förställbara objektiv (tilt/shift) och du kan filma i otroligt hög kvalitet med en liten lätt rigg. Osv, osv.

Man kan faktiskt filma hela projekt med DSLR - se gärna den musikvideon som den här artikeln handlar om http://www.fotosidan.se/cldoc/37813.htm

Men framför allt kan man göra som en SVT-fotograf gjorde när han filmade en intervju med en av mina kollegor häromdagen: själva intervjun filmades med en traditionell videokamera, men de korta närbildssekvenser på prylar fotografen också ville ha - de tog han med en DSLR. Den ena kameran är mer praktisk för vissa saker, den andra för andra saker.

Det är ofta roligt att läsa diskussioner om video i DSLR, här och på andra sajter. Många stillbildsfotografer verkar mäkta upprörda över att kamertillverkarna rubbar deras välordnade världsbild och bygger hybridkameror som kan göra flera olika saker :)

Ett par reaktioner ur den här tråden:
- "En videofunktion i en DSLR kamera känns enligt mig otroligt oseriöst"
- "... men för systemkameror känns video helt omotiverat. De är seriösa fotoapparater, och är man seriös videofilmare använder man en videokamera."

De här reaktionerna är ganska typiska för vad man ser i många kameraforum. Jag kan inte låta bli att jämföra de reaktionerna med de jag ser hos många yrkesarbetande videofilmare, filmfotografer eller TV-fotografer där attityden snarare varierar mellan skeptisk men stark nyfikenhet och stor entusiasm.

Exempel på den motsatta typen av reaktioner:
- Om ni har chansen, åk gärna till Fotomässan och lyssna på den kände brittiske filmfotografen Philip Bloom som kommer att tala där - han har filmat i 20 år, bland annat för BBC, och likt så många andra videofotografer är han heltänd på utvecklingen. Läs på hans hemsida http://philipbloom.co.uk
- Jag lyssnade nyligen på den mycket kände amerikanske sportfotografen Bill Frakes (http://www.billfrakes.com) - även han var eld och lågor över möjligheterna att filma med DSLR. Han såg stora möjligheter med tekniken.
- Kika gärna vad en annan rutinerad stillbildsfotograf med viss videovana satte ihop första dagen med sin Eos 7D: http://www.vimeo.com/6860546

Så varför de splittrade reaktionerna? Varför tycks proffs och videoentusiaster älska idén medan många entusiaster tycka de är helt poänglöst?

Det beror på att video i DSLR är i första hand en funktion för kreativa filmare som vill kunna göra saker som med traditionell teknik varit ohyggligt dyrt och dessutom ofta väldigt svårt.

Jag tycker kameratillverkarna, i synnerhet Nikon, inte verkar ha tänkt igenom det här riktigt. De lanserade DSLR-video som en kul funktion för konsumenter när det bäst passar för de som verkligen lägger ned mycket jobb på att skapa snygga videosekvenser.

DSLR-video är inte speciellt praktisk för att filma barndop, bröllop eller liknande händelser med kameran i ena handen - där håller jag med om att en traditionell enkel handhållen videokamera är överlägset bättre. Även på proffssidan kommer majoriteten av filmandet även i fortsättningen ske med dedikerade axelburna videokameror.

Det video i DSLR bidrar med är att vara ett underbart kreativt verktyg för seriösa filmskapare. Plötsligt kan filmare med DSLR-grejer för 25000 göra saker som förut krävt utrustning för många hundratusen och som knappt har varit lika bra ens då. Det DSLR-video bland annat kan är saker som att filma i extremt svagt ljus, ge underbart kort (och styrbart) skärpedjup, du kan filma med förställbara objektiv (tilt/shift) och du kan filma i otroligt hög kvalitet med en liten lätt rigg. Osv, osv.

Man kan faktiskt filma hela projekt med DSLR - se gärna den musikvideon som den här artikeln handlar om http://www.fotosidan.se/cldoc/37813.htm

Men framför allt kan man göra som en SVT-fotograf gjorde när han filmade en intervju med en av mina kollegor häromdagen: själva intervjun filmades med en traditionell videokamera, men de korta närbildssekvenser på prylar fotografen också ville ha - de tog han med en DSLR. Den ena kameran är mer praktisk för vissa saker, den andra för andra saker.

Tack för ännu ett sakligt och sansat inlägg!

Jag fattar verkligen inte vad det är med er bakåtsträvare?
Varför använder ni inte en kompaktkamera istället för en DSLR? Jo, antagligen för att sensor är större, alltså bättre. Bättre brusegenskaper, det (ofta) skönare och kortare skärpedjupet och ett helt arsenal med optik.
Det är EXAKT samma sak när det gäller att filma. En vanlig video-kamera har (ungefär) samma lilla sensor som en kompaktkamera.
Med andra ord, möjligheterna till att filma som man vill är MYCKET större med en DSLR än med en video-kamera.

För övrigt har jag aldrig sett nåt vettigt argument från en anti-vdslr-hatare om varför det är så dåligt med en DSLR som kan filma?
Fast i och för sig vet jag inte om jag har sett nåt riktigt arguemtn över huvud taget...

möjligheterna till att filma som man vill är MYCKET större med en DSLR än med en video-kamera.

Hehehe, det tror du ja :) En video kamera (åtminstone min) har fler inspelnings inställningar än vad en DSLR-kamera med nån videofunktion någonsin kommer att ha. Sedan på en videokamera (åtminstone min) lagras sen filmerna på en hårdisk (120GB) och kan spelas in ett antal timmar i HD kvalité utan avbrott.

Man får nog vara nöjd om man åtminstone får 5 minuter inspelning med nån DSLR-kamera, för sen så är väl minnet slut? ;)

Använd en videokamera för filma med och en DSLR-kamera för fota med som den är bässt på. Skärpning! ;)

Hehehe, det tror du ja :) En video kamera (åtminstone min) har fler inspelnings inställningar än vad en DSLR-kamera med nån videofunktion någonsin kommer att ha.

Det är alltid kul när människor gör tvärsäkra uttalanden av den typen när det gäller teknisk utveckling. Många har gjort det och de flesta har fått äta upp det :)

Ett exempel: kan du ställa in din kamera att filma i känsligheter hela vägen mellan iso 50 och iso 102400?

Sedan på en videokamera (åtminstone min) lagras sen filmerna på en hårdisk (120GB) och kan spelas in ett antal timmar i HD kvalité utan avbrott.

Man får nog vara nöjd om man åtminstone får 5 minuter inspelning med nån DSLR-kamera, för sen så är väl minnet slut? ;)

Så kvalitet på filmer är direkt proportionell mot hur långa klipp man kan spela in? :)

Säg mig, hur ofta ser du klipp som är längre än 5 minuter i en film? Annat än i olidliga semestervideos då alltså :)

Använd en videokamera för filma med och en DSLR-kamera för fota med som den är bässt på. Skärpning! ;)

Använd de verktyg som ger de bästa resultaten - oavsett vilken etikett människor sätter på dem.

Kan din videokamera filma med tunt skärpedjup? Kan du styra precis hur mycket bakgrundsoskärpa du vill ha? Kan den filma med bra resultat på iso 12800? Eller på 102400? Kan du byta objektiv på den och välja fisheye, eller ett 500 mm teleobjektiv? Kan du tippa skärpeplanet med en tilt-funktion? Kan du räta upp perspektiv med en skiftfunktion?

DSLR-video är inget för semestervideo - om man inte är väldigt ambitiös då :) DSLR-video kommer inte att konkurrera ut traditionella videokameror. Men DSLR-video är ett underbart verktyg för alla oss som vill kunna göra saker på nya sätt och som inte nöjer oss med att "göra som man alltid gjort för det blir ju bäst så".

Det påminner ganska mycket om en annan form av teknikfobi som då och då dyker upp i forumen: "Min farfar kunde minsann ta bra bilder på 25 iso, så höga iso är bara trams och en ren skrytfunktion." Men kanske vill man kunna ta bilder som farfar inte kunde ta?

Tillbaka till DSLR-video. Det största misstaget många gör är att jämföra det rakt av med en vanlig videokamera och tänka "vilken av dem fungerar bäst?" Det är som att jämföra en mellanformatskamera och en kompaktkamera och vägra acceptera tanken att bägge har sina poänger - för lite olika ändamål.

En DSLR med video är ingen vidare generell videokamera för enkel dokumentering, men ger mycket stora kreativa möjligheter för den som vill kunna tillföra lite mer avancerat bildtänkande i sina videofilmer.

DSLR-video är här för att stanna.
(ok, olycklig formulering när vi talar rörlig film :)

DSLR-video är inget för semestervideo - om man inte är väldigt ambitiös då :) DSLR-video kommer inte att konkurrera ut traditionella videokameror.
Man kan ju alltid hoppas, då kanske dessa olidliga semestervideos blir uthärdliga om de begränsas till 5-minuters klipp.

Men borde det inte dyka upp "D-SLR" som så att säga mer är byggda för video än stillbild från början? Dvs en videokamera som man även kan ta (bra) stillbilder med. För hur det än är så medför ju kombinationer alltid kompromisser.

Den kamera jag har listas bland annat på en av länkarna som postats i trådstarten. En Sony SR12 alltså och där skriver dom bland annat"The Sony SR12 is the current king-of-the-hill" Mer än så behöver jag inte säga och det finns massor at läsa om den på nätet då jag har lite dåligt med tid att lista vad den kan och inte kan för tillfället.

Vad gäller fisheye och om du tycker det är häftigt så vill jag bara passa på att rekommendera att inte filma med sånt objektiv då denna samt all annan effekt läggs in om så önskas efteråt med videoredigerings programvara. Filmar du med fisheye så kan det sen bli knepigt att få bort från originalet och därför inget att rekommendera :)

Den kamera jag har listas bland annat på en av länkarna som postats i trådstarten. En Sony SR12 alltså och där skriver dom bland annat"The Sony SR12 is the current king-of-the-hill" Mer än så behöver jag inte säga och det finns massor at läsa om den på nätet då jag har lite dåligt med tid att lista vad den kan och inte kan för tillfället.

Den kan massa saker som en DSLR med video inte kan. På samma sätt som en DSRL-video kan massa saker som en SR12 inte kan. Bägge har sina styrkor - och svagheter.

Jag har aldrig försökt påstå att videokameror är poänglösa, min poäng är att DSLR-video bidrar med en hel del nya möjligheter som varit smärtsamt dyra att realisera med traditionella videolösningar.

Vad gäller fisheye och om du tycker det är häftigt så vill jag bara passa på att rekommendera att inte filma med sånt objektiv då denna samt all annan effekt läggs in om så önskas efteråt med videoredigerings programvara. Filmar du med fisheye så kan det sen bli knepigt att få bort från originalet och därför inget att rekommendera :)

Kan du utöka bildvinkeln i efterhand så blir jag faktiskt lite imponerad ... :)

Men för att upprepa den huvudpoäng som så många verkar missa, inte förstå eller blundar för: DSLR-video bidrar med nya kreativa möjligheter som kostat fruktansvärt mycket pengar att uppnå med traditionella videokameror. Det innebär inte att DSLR-video på något sätt skulle ersätta videokameror, ofta är de här kreativa möjligheterna rätt ointressanta. Men det innebär inte heller att DSLR-video är en poänglös gimmick utan praktisk nytta som många vill få det att se ut som.

Det är ett annat verktyg som kan lösa lite andra problem än de verktyg vi har haft hittills. Varför är det så svårt att acceptera?

Visst finns det säkert fördelar med filma med en kamera men säkert inte många ändå. Något jag tycker verkar intressant är att man kan byta objektiv vilket man inte kan med de vanliga videokamerorna tror jag. Sedan även kunna ha filter osv, Bara att kunna ha ett filter som skyddar linsen är ju bara det bra. Något sånt hade jag gärna velat se även på videokameror att man kunde göra.

Kolla in den här videon som filmats med Sony SR12. Klicka på HD knappen för få ännu bättre bild. Fantastiskt kvalité ;)
http://www.youtube.com/watch?v=Gghqwyr-zB0

Vilka kameror går det filma med förövrigt? Nikon d300s är väl en har jag för mig. Skulle vilja se något filmklipp som är taget med DSLR kamera. (om det finns något ute).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar