Annons

Colorvision Spyder-WinXP-Photoshop problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Magoo

Medlem
Före problemet:
Körde Photoshop i WinXP, ”kalibrerade” med Adobe Gamma med ” sRGB IEC61966-2.1” som utgångsprofil. Körde bara med sRGB och hade ”sRGB IEC61966-2.1” som färgrymd i Photoshop. Sparade JPEG med bildskärmsprofilen. När jag sedan jämför min sparade JPEG (i ACDSee eller IE Explorer) med bilden som ligger kvar i Photoshop så matchar dessa varandra.

Problemet just nu:
Har kalibrerat skärmen med Colorvision Spyder m Photocal och fick då fram/använder en bildskärmsprofil (6500K, 2,2 gamma) därefter. I Photoshop kör jag med AdobeRGB som färgrymd. Om jag skall spara en bild för webben så konverterar jag bilden till en sRGB, således den ”vanliga sRGB IEC61966-2.1” och sparar en JPEG. Om jag då jämför denna JPEG med bilden i Photoshop så är det en skillnad, JPEG:en i Windows (i ACDSee eller IE Explorer) är mer svärtad samt mer tryck i färgerna, speciellt rött. Är ”sRGB IEC61966-2.1” en gamma 2,1 eller är det något annat. Eller skall jag använda en annan sRGB när jag konverterar en bild för användning på webben? Eller beror denna skillnad på någonting annat?
 
Hej

Har du ställt skärmen på 6500 också, rent fysiskt, det bomamde jag först?

Har du bekämpat Adobe saken i autostarten?


Roine
 
Jag har provat både 6500 preset samt ställa in kanonerna separat. Adobe saken är deleted.
Skillnaden är så här:
 

Bilagor

  • diff.jpg
    diff.jpg
    28.6 KB · Visningar: 255
Att en bild är i sRGB innebär inte automatiskt att den kommer att visas helt korrekt av t.ex. IE eller andra program som inte begriper sig på färghantering, bara att felet statistiskt sett kommer att bli litet (eftersom sRGB är konstruerat för att vara någon sorts genomsnitt av faktiska bildskärmar).

Har du provat att konvertera bilden till din skärmprofil? Det är normalt sett ingen bra idé eftersom den då blir specialfixad för just din skärm och ingen annan, men det kan nog vara intressant som experiment.
 
Ja Ture, jag har konverterat till bildskärmsprofilen. Det blir antagligen tok för att bildskärmsprofilen är just en bildskärmsprofil och det jag skall konvertera till är en färgrymd. Men jag har gjort det och då matchar bilderna exakt.
Gör jag på det "riktiga sättet" när jag skall göra en webb-bild så vet jag ej vad jag skall lita på... Photoshop? IE Explorer?
 
Nu är jag ingen expert på arbetsflöden i just Photoshop, men såvitt jag kan bedöma har du gjort så rätt det går att göra under rådande omständigheter. I en ideal värld skulle förstås alla ha hårdvarukalibrerade skärmar och webbrowsers som förstår sig på korrekt färghantering, men nu är vi inte riktigt där och då får man nog finna sig i vissa avvikelser mellan skärmar vid webpublicering.

(Lite offtopic: Skulle du kunna maila mig ([email protected]) din skärmprofil? Jag har som hobby att skruva isär profil-filer för att se hur de ser ut inuti. :) )
 
När jag konverterat en bild i Photoshop från tex Adobe RGB till "sRGB IEC61966-2.1" så ser den ju exakt likadan ut i Photoshop som den gjorde innan.
Men det är när jag spar ner den som JPEG och betraktar den utanför Photoshop som den ser "övermättad" ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.