Annons

Color space?

Produkter
(logga in för att koppla)

MariaLind777

Aktiv medlem
Osäker på vilken färginställning jag ska välja i min nya D7000- Adobe RGB eller SRGB ?
I instruktionsboken står det att det ena ska väljas om man använder bilderna direkt ur kameran, och det andra om bilderna bearbetas efteråt. Visst brukar jag bearbeta bilderna, men oftast inte färger utan andra saker såsom skärpa, kontrast etc.

Om vi förenklar så mycket att jag troligen får stryk av någon så kan vi se på det såhär:

AdobeRGB "innehåller fler fäger" än sRGB. En "vanlig bildskärm" kan inte visa dessa, men "proffsutrustning" vad gäller skärmar (och de flesta skrivare) kan visa/skriva ut dem.

Om vi förenklar så mycket att jag troligen får stryk av någon så kan vi se på det såhär:

AdobeRGB "innehåller fler fäger" än sRGB. En "vanlig bildskärm" kan inte visa dessa, men "proffsutrustning" vad gäller skärmar (och de flesta skrivare) kan visa/skriva ut dem.

ok, det var väl bra svarat! tack!

Att börja använda olika färgprofiler är lite som att öppna Pandoras ask. Det är en rätt svårbegriplig värld som öppnar sig och det är inte alltid lätt att veta hur ens bilder sparade med olika färgprofiler ser ut i olika program. Alla visningsprogram kan nämligen inte läsa den inbyggda färgprofilen (om sådan ens finns). Jag är benägen att hålla med And30ers, kör sRGB tills du är van med det. Börja åtminstone inte med AdobeRGB eller andra färgprofiler om du inte har kalibrerat/profilerat skärmen.

Allt blev mycket svårare sedan jag själv började fundera mer på det här med färgprofiler... :-( Har värl lärt mig en del men jag kan inte på nåt vis säga att jag kan det här redan... Det mesta känns väldigt abstrakt..

Skall du någongång skriva ut bilder bör du använda RGB.

Vill du publicera bilden på webben får du konvertera denna till sRGB.

Fotograferar du i RAW så kan du välja detta efteråt.

Som skrivet är sRGB en smalare färgprofil som innehåller mindre färgomfång än RGB. Detta kommer att ge skillnader vid utskrift.

Att skriva bara "RGB" som Maxe gör är livsfarligt, även om det i detta fall är rimligt att gissa på att han menar AdobeRGB. (Det finns flera.. Profoto RGB etcetc).

Man bör också tänka på att de flesta konsumentskrivare avsiktligt är begränsade till sRGB-färgrymden.

Att skriva bara "RGB" som Maxe gör är livsfarligt, även om det i detta fall är rimligt att gissa på att han menar AdobeRGB. (Det finns flera.. Profoto RGB etcetc).

Man bör också tänka på att de flesta konsumentskrivare avsiktligt är begränsade till sRGB-färgrymden.

Hur många kameror känner du till som har ProfotoRGB i kamerainställning?

Nu var frågeställningen D7000 - känner du fortfarande att jag var LIVSfarlig - alltså fara för någons liv då jag endast skrev RGB ist för AdobeRGB???????

Klart du inte var livsfarlig, men rätt ska vara rätt.

RGB är en färgmodell, där färgnyanser beskrivs med färgerna rött (R), grönt (G) och blått (B). Inom denna färgmodell finns olika färgrymder, t.ex. sRGB, AdobeRGB och ProphotoRGB. Det som skiljer färgrymderna åt är hur mättade eller intensiva färger de kan visa/hantera. Däremot säger de ingenting om hur många färger de klarar, det avgörs av bitdjupet.

En annan färgmodell är CMYK, där färgnyanserna består av cyan (C), magenta (M), gult (Y, yellow), och en "key color" (K) som är svart.

Faran med att säga "färgrymden RGB" är att det är fel helt enkelt. Om man med RGB tror att alla underförstått förstår AdobeRGB så tror man nog fel.

Och så detta med förgrymder överhuvudtaget: om man inte förstår sig på det, och om man inte upplevt sig särskilt begränsad eller påverkad, så bör man nog hålla sig ifrån det. För så fort man väljer något annat än sRGB så måste man förstå vad man gör. Hela tiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar