Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Color mode på D100, Blixt bilder med D100
- Trådstartare jacobk
- Start datum
morberg
Aktiv medlem
Tack så mycket, Thomas! Det var precis vad jag var ute efter. Nu när jag läser ditt inlägg om bild två inser jag att jag egentligen skulle bett om en bild med Omnibouncern använd "korrekt" (snett uppåt) också. Men det är mitt fel, du har gjort ett lysande jobb.
Jag antar att du fick använda olika bländare med resp. utan Omnibouncer? Var rummet helt nedsläckt i övrigt, eller finns det andra ljuskällor?
Skillnaden mellan bild 1 och 2 är inte så stor, men den syns. Framförallt blir den kastade skuggan något mjukare med Omnibouncern än utan.
Skillnaden mellan bild 3 och 4 är större. Jag tycker att den sista bilden uppvisar jämnast belysning och den är min favorit av de fyra. Eventuellt skulle samma/liknande effekt kunna uppnås även med pappersbiten.
Jag antar att du fick använda olika bländare med resp. utan Omnibouncer? Var rummet helt nedsläckt i övrigt, eller finns det andra ljuskällor?
Skillnaden mellan bild 1 och 2 är inte så stor, men den syns. Framförallt blir den kastade skuggan något mjukare med Omnibouncern än utan.
Skillnaden mellan bild 3 och 4 är större. Jag tycker att den sista bilden uppvisar jämnast belysning och den är min favorit av de fyra. Eventuellt skulle samma/liknande effekt kunna uppnås även med pappersbiten.
Fredsson
Aktiv medlem
Hej igen. Jag var själv lite nyfiken på att jämföra Omni Bouncern med mitt alternativ med en papperslapp på blixten.
Först några svar på dina frågor. Rummet var normalbelyst i övrigt, alltså taklampor mm tända. Som du mycket riktigt påpekar så fick jag alltså reglera exponeringen med bländaren. På bild 1 är bländaren 20, på bild 2 är den 11, på bild 3 är den 6,3 och på bild nr 4 är den 5,0
Att rikta blixten upp i taket utan och med Omni Bouncer skiljer alltså från bl 6,3 till 5.
På nedanstående bild har jag samma uppställning som på bild 4 men i stället för Omni Bouncern har jag haft en pappersbit som stuckit upp ca 5 cm ovanför blixten. Bländaren denna gång är 7,1. Det är alltså helt rätt som Johan P säger att Omni Bouncern stjäl ljus.
Nedanstånde bild alltså med blixten reflekterad i taket men med en papperslapp som delvis vinklar av framåt
Thomas
Först några svar på dina frågor. Rummet var normalbelyst i övrigt, alltså taklampor mm tända. Som du mycket riktigt påpekar så fick jag alltså reglera exponeringen med bländaren. På bild 1 är bländaren 20, på bild 2 är den 11, på bild 3 är den 6,3 och på bild nr 4 är den 5,0
Att rikta blixten upp i taket utan och med Omni Bouncer skiljer alltså från bl 6,3 till 5.
På nedanstående bild har jag samma uppställning som på bild 4 men i stället för Omni Bouncern har jag haft en pappersbit som stuckit upp ca 5 cm ovanför blixten. Bländaren denna gång är 7,1. Det är alltså helt rätt som Johan P säger att Omni Bouncern stjäl ljus.
Nedanstånde bild alltså med blixten reflekterad i taket men med en papperslapp som delvis vinklar av framåt
Thomas
Bilagor
morberg
Aktiv medlem
Tack igen. Den sista bilden (5) ser ut att vara lite mer exponerad (dock inte överexponerad) jämfört med de andra i serien.
Resultatet blev minst lika bra som Omnibouncer i taket (min tidigare favorit).
Jag skyller mitt inköp av Omnibouncer på alla pressfotografer, 9/10 fotografer verkar ha plastbiten på. Kanske är den bra om det av någon anledning inte går att studsa blixten i taket (högt i tak, utomhus, färgat tak), då förmodligen med blixten i 45 graders vinkel.
Men jag håller med Johan om att det kanske inte är den bästa investering jag gjort
Resultatet blev minst lika bra som Omnibouncer i taket (min tidigare favorit).
Jag skyller mitt inköp av Omnibouncer på alla pressfotografer, 9/10 fotografer verkar ha plastbiten på. Kanske är den bra om det av någon anledning inte går att studsa blixten i taket (högt i tak, utomhus, färgat tak), då förmodligen med blixten i 45 graders vinkel.
Men jag håller med Johan om att det kanske inte är den bästa investering jag gjort
Fredsson
Aktiv medlem
Den sista bilden blev lite ljusare än de övriga. Det beror nog mest på mig då jag hade lite för bråttom när jag konverterade från NEF format till jpg. Jag har gjort om det och när jag tittar på bilderna så är bild 4 och 5 väldigt lika. En skillnad är ju dock att man vinner i minskad ljusförlust. Bländare 7,1 på den sista bilden och 5,0 på bild 4. Jag har lite svårt med 1/3 bländarsteg men det blir väl ett helt steg?
Thomas
Thomas
tandborstterroristen
Aktiv medlem
Jag tycker bouncern är kanon i vissa situationer - dock är de skitdyra då de borde kosta typ 50 öre att tillverka.
Om jag befinner mig inomhus där rummet inte är överdjävligt stort brukar jag köra med bouncern på och reflektorn rakt bakåt för tex porträtt eller närbilder. Detta tycker jag simulerar ett jämt upplyst rum på ett bra sätt.
Har funkat bra med rum större än 10x10 meter.
Det skulle vara kul och se hur motivet ovan blev med denna metod.
/Tomas
Om jag befinner mig inomhus där rummet inte är överdjävligt stort brukar jag köra med bouncern på och reflektorn rakt bakåt för tex porträtt eller närbilder. Detta tycker jag simulerar ett jämt upplyst rum på ett bra sätt.
Har funkat bra med rum större än 10x10 meter.
/Tomas
Fredsson
Aktiv medlem
tandborstterroristen skrev:
/Tomas
Där kan nog inte jag vara till hjälp. Bilderna är tagna med en blixt som sitter monterad på kameran och bara går att vinkla lite mer än rakt upp. Inte bakåt.
Thomas