Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cokin Anpassingsring P 52 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Ades

Aktiv medlem
Vad är en anpassningsring?

Något man måste ha?

Tänkte köpa mig en filterhållare och ett Cokin A120.
 
Ja, anpassningsringen lär du behöva. Det är den som du skruvar på objektivet och sedan skjuter du på själva filterhållaren över anpassingsringen.
Deta gör att du kan ha samma filterhållare till flera objektiv med olika filterdiameter.
Kolla denna bilden för att se hur det fungerar.
ck_step.jpg
 
Ades skrev:
Vad är en anpassningsring?

Något man måste ha?

Tänkte köpa mig en filterhållare och ett Cokin A120.
Ja, den måste du ha men köp P-serien istället för A. De senare är alldeles för små och om du nån gång tänkt använda filter på ett vidvinkelobjektiv så klarar A-serien inte kortare glugg än 35mm. P klarar ner till 24mm iaf, möjligen 22mm i småbildsformat.
 
En intressant upptäkt som jag gjorde när jag var på Media Markt (i Göteborg) förra veckan var att de har ett stort utbud av Cokin P filter och hållare.
 
Re: Re: Cokin Anpassingsring P 52 mm

Emil-G skrev:
Ja, den måste du ha men köp P-serien istället för A. De senare är alldeles för små och om du nån gång tänkt använda filter på ett vidvinkelobjektiv så klarar A-serien inte kortare glugg än 35mm. P klarar ner till 24mm iaf, möjligen 22mm i småbildsformat.
A-serien har väl utgått om jag inte har helt fel, dom filter man hittar brukar vara av udda karaktär.
Ska man använda avtonade filter så är P-serien bättre då dom har en mjukare övergång än A-seriens motsvarande filter.
 
Finns dessa Cokinfilter att köpa än idag?
Var får man tag i dem samt hållare o ringen man skruvar på objektivet, i mitt fall 55 mm filtergänga.
Jag har några i A-serien.
Bor i Stockholmsområdet.
 
Bussmicke skrev:
Finns dessa Cokinfilter att köpa än idag?
Var får man tag i dem samt hållare o ringen man skruvar på objektivet, i mitt fall 55 mm filtergänga.
Jag har några i A-serien.
Bor i Stockholmsområdet.

www.ebay.de är fullt av gamla Cokinfilter. Visst är det en chansning att skicka sina pengar till någon privatperson i Tyskland, men med lite tur kan man göra riktiga klipp.

Även övriga auktionssiter brukar ha en hel del.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.