Annons

Closeup-filter

Produkter
(logga in för att koppla)
Vilka nærbilds linser/Filter

Læser just nu "Bryan Peterson's Understanding Photography Field Guide" på min Kindle.
Tyværr ger Kindlen inte bilderna i færg men ændå. Førfattaren ær en Nikon fantast, alla bilder tagna med Nikon. Men nær det gællde just "Closeup Filter" så ær det enligt honom bara Canons som gæller om man vill ha kvalitet, både på fotona och tillverkning.
Han rekomenderar 500D.

Sjælv har jag inte testat men det verkar som ett billigt pris att testa "næstan" macro.

Mvh

Lasse
 
Læser just nu "Bryan Peterson's Understanding Photography Field Guide" på min Kindle.
Tyværr ger Kindlen inte bilderna i færg men ændå. Førfattaren ær en Nikon fantast, alla bilder tagna med Nikon. Men nær det gællde just "Closeup Filter" så ær det enligt honom bara Canons som gæller om man vill ha kvalitet, både på fotona och tillverkning.
Han rekomenderar 500D.

Sjælv har jag inte testat men det verkar som ett billigt pris att testa "næstan" macro.

Mvh

Lasse

PS, Bjørn har helt rætt dær. Fokusera manuellt.

Ha de bra

Lasse
 
Just do it

Det är alltför lätt att gå vilse i tekniska diskussioner om skärpa, kromatisk aberration, brännvidder, bländare osv.

Jag använder närbildslinser/close-up filter för brännvidder runt 50mm och det funkar klockrent. Visst får jag skarpare bilder med min macroglugg, men det skiljer också en faktor 30 i pris.

Med tanke på priset är en närbildslins ett utmärkt tillbehör. Väldigt mycket "bang for the buck". Köp det och ha roligt, och låt inte tekniska frågor störa den kreativa processen!
 
Tekniska frågor är faktiskt viktiga när man använder tekniska redskap.

Ett av de vanligaste missförstånden när det gäller närbildslinser är att linsen skulle kunna användas till att förstora motivet. Många tror att den fungerar som ett förstoringsglas, vilket är fel. Linsen förstorar inte det man fotograferar. Den ändrar bara avståndet där man kan få skarpt.

Vilket avstånd man måste arbeta på när man använder närbildslins är en viktig upplysning, och det finns massor med trådar lite här och var på fotoforum som visar att folk ofta inte förstår hur det fungerar när man använder lins frampå objektivet. Ett bra hjälpmedel om man inte har känsla för hur långt ett visst avstånd är, kan vara att fästa ett snöre av precis rätt längd vid linsen. Då kan man genom att sträcka det snöret direkt få grepp om var skärpan ligger.

Så de tekniska frågorna kan man inte bara vifta bort. Om man sätter på en lins på +2, dvs med en brännvidd av 50 cm, så innebär det att man inte kan få skarpt alls på längre håll än 50 cm från linsen. Man kan inte heller få skarpt på avsevärt närmre håll. Det finns ett område man måste hålla sig inom, och inom det området kan AF sköta fininställning av skärpan.

Man kan tycka att det är svårare att använda närbildslins än makroobjektiv, eftersom makroobjektivet kan ge skärpa på alla avstånd ner till ett mycket kort näravstånd. Med närbildslins är man låst till ett visst ganska snävt intervall av avstånd. Det är inte en teknisk fråga som kan viftas bort. Enda möjligheten att få skärpa är att förstå hur det fungerar.

Den kromatiska aberrationen kan man hoppa över om man inte är intresserad av varför det överhuvudtaget inte kan bli skarpt med ett "närbildsfilter +10". Det kan inte bli skarpt alls med en sån lins av det enkla skälet att den inte kan ge fokus för alla färger samtidigt. Färgfelet är mycket litet på linserna +1 och +2, och då kan man strunta i det, men om man vill ha starkare linser kan man inte få skarpt alls med de billiga linserna.

Och med en bra närbildslins kan man faktiskt få lika skarpt som med ett makroobjektiv, men det finns en skillnad, och den är så klart teknisk. Med lins kan man få skarpt, men inte över en plan yta, utan bildfältet är krökt. Makroobjektivet duger för plan avbildning, så att man också kan använda det till att exempelvis fotografera frimärken. Närbildslinsen kan inte avbilda ett frimärke skarpt över hela ytan.

Vi använder teknik när vi fotograferar, och att strunta i tekniken är inte kreativt. Tekniken används för den kreativa processen, precis som i vilken annan konstart som helst, och just när det gäller linser är det väldigt bra att veta var gränserna går för att de alls ska fungera.

Så för den som ska börja använda linser är det värdefullt att veta att på en telezoom som vanligen fokuserar ner till en meter, kommer en lins på +1 att tillåta fokusering mellan en meter och en halv meter, medan +2 medger fokusering mellan en halv meter och trettiofem centimeter. Om man förstår det och håller sig inom rätt avståndsintervall när man har linsen på, så blir bilderna skarpa.

Och innan man köper på sig en massa linser är det också värdefullt att veta att de är bäst till tele, och att man behöver de dyraste linserna om man vill komma till mycket nära håll och vill ha skarpa bilder, eftersom de billiga linserna inte kan ge skärpa när man har högre dioptrital. Man behöver så klart inte veta varför det inte blir skarpt, men för den som är lite mer nyfiken kan det vara en upplysning som ger större klarhet i hur det fungerar.
 
En öm tå?

Visst. Om man tycker att det är viktigt att få tekniskt "perfekta" bilder finns det skäl att närstudera det tekniska. Det kan vara bra att känna till utrustningens begränsningar.

Men ibland är det viktigare att få fram en viss känsla eller helt enkelt experimentera med olika motiv/avstånd/metoder för att hitta sitt personliga uttryck.

Många av de mest intressanta bilderna jag sett har färgfel, reflexer och "dålig" skärpa.
 
Visst. Om man tycker att det är viktigt att få tekniskt "perfekta" bilder finns det skäl att närstudera det tekniska. Det kan vara bra att känna till utrustningens begränsningar.

Men ibland är det viktigare att få fram en viss känsla eller helt enkelt experimentera med olika motiv/avstånd/metoder för att hitta sitt personliga uttryck.

Många av de mest intressanta bilderna jag sett har färgfel, reflexer och "dålig" skärpa.

Förstår inte det motsägelsefulla i att ha kunskaper om man ska experimentera? Det är väl ändå rätt bra att veta vad man gör/förändrar?
I annat fall skulle jag nog säga att man famlar i blindo istf att experimentera.
 
Visst. Om man tycker att det är viktigt att få tekniskt "perfekta" bilder finns det skäl att närstudera det tekniska. Det kan vara bra att känna till utrustningens begränsningar.

Men ibland är det viktigare att få fram en viss känsla eller helt enkelt experimentera med olika motiv/avstånd/metoder för att hitta sitt personliga uttryck.

Många av de mest intressanta bilderna jag sett har färgfel, reflexer och "dålig" skärpa.

Och den allra vanligaste invändningen när bilder "inte blir bra" är att det är oskarpt.

Det handlar inte om särskilt ingående studium av det tekniska, utan enbart om upplysning om hur det fungerar. Det är inte någon öm tå. Du får ta hur många oskarpa bilder du vill. Men det är en bra upplysning, och det är obegripligt att det skulle vara svårt att förstå, att det bara går att få skarpt inom ett ganska snävt intervall när man har en närbildslins på objektivet. Det kan ju då vara bra att veta hur nära, eller hur långt bort, man måste vara för att det ska kunna bli skarpt.

Det är ungefär som det där med bruksanvisningen. Den bör läsas, för den ger upplysningar om hur utrustningen fungerar. En systemkamera är ett ganska avancerat verktyg, och de flesta anser nog att de har skaffat systemkamera för att "kunna ta bättre bilder". Om man struntar i hur man kan få bilderna bättre, så kunde man ju ha sparat rätt mycket genom att inte skaffa systemkamera. Den som postade frågan vill kunna ta skarpa bilder på myror vad jag kan förstå, men med rådet från Jostein kan man ju också strunta i den där närbildslinsen. Om skärpan inget betyder kan man ju ta en oskarp bild på nära håll utan någon närbildslins.

Jag har ganska detaljerat redogjort för vilka linser som är värda att skaffa, med hänsyn till att man vill ha skarpa bilder. Med telezoomen kan man få skarpa bilder med +1 och +2 också med enkla linser som kostar mindre än en hundring. Men man kommer inte ner till format mindre än ungefär ett stort frimärke, vilket gör att det funkar bra till blommor och bin, men inte till myror. För att ta myror och få dem skarpa med telezoomen behöver man en lins på +4 eller +5 dioptrier, och då får man ungefär samma resultat som om man har ett makroobjektiv om linsen är akromatisk, som den från Dörr eller Canon. Men det är svårt att hitta rätt avstånd, och det blir ännu mycket svårare om man inte vet att +5 dioptrier innebär 20 cm från linsen.
 
Min poäng är inte att det är svårt att förstå. Heller inte att det skulle vara någon motsättning mellan kunskap och kreativitet.

Vad jag vill säga är helt enkelt att det finns en stor risk att man fokuserar för mycket på tekniken och för lite på själva fotograferandet. Det går alldeles utmärkt att ta bra bilder utan att köpa på sig dyr (och tung) utrustning.
 
ANNONS