Annons

Christer Stromholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Rosanna Wilisoo

Avslutat medlemskap
Jag har lite funderingar och fragor om Christer Stromholm..

Vilken teknik anvander han sig utav???

jag har sett att han anvander sig utav silver gelatin print som manga andra fotografer.. men vad finns det att saga om hans teknik...?
 
Christer S kopierade nästan aldrig sina bilder själv utan har haft olika kopister genom åren och kopieringstekniken har varierat.
Jag fick den stora äran att kopiera hans bilder under en termin (1966) när jag gick på Fotoskolan. Det jag då gjorde var arkivbilder som alltid gjordes i 18 x 24, och där var det inga speciella trollerier.
Vem som gör hans utställningsbilder idag vet jag inte, men det kanske kommer något svar här av någon som vet.
 
M-leica, 35mm och 50mm, tri-x var det han fotograferade med. Kopierade bilderna gjorde han väl nästan aldrig själv om jag har förstått saken rätt. Bla Christer Landergren och Gunnar Smoliansky har ju kopierat christers bilder.
 
Död

Christer Strömholm är död, när han fotoade var digitalfotografering inte påtänkt/ ej praktiskt användbar så det var silver som gällde.
Om du menar vad han använde skulle jag gissa på mätsökarkamera 35mm:s vidvinkel och tri-X.
På fotomässan i Stockholm köpte jag bl.a. boken "Christer Strömholm 1918-2002 On verra bien" som gavs ut efter hans död.
Har du ingen bok av honom så kan jag rekomendera den, citat; "Bild skapas i huvudet på fotografen" "Den fotografiska teknikens uppgift är att översätta tagningsögonblicket till bild. Mörkrumsarbetet kräver speciell lämplighet. Det räcker inte med teknisk kunskap och analys. Det fodras fantasi, humor och framförallt känsla."
 
Besök gärna hans hemsida: http://www.stromholm.com

Strömholm är min husgud inom fotografin! Älskar hans bilder. Nyligen var det en fin utställning på Galleri Kontrast här i Stockholm, med många av hans bilder.

Mycket sevärt! Tyvärr pågick den alldeles för kort tid.

mvh
cf
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.