Annons

Christer Strömholm i Malmö

Produkter
(logga in för att koppla)
Ni måste gå och se Christer Strömholm's utställning i Malmö. En gigantisk utställning med många av hans bästa från 1918-2002 (ON VIERRA BIEN). Den ses nog bäst många gånger för den är verkligen stor. Den går på Malmö Konsthall och är gratis, och den är verkligen värd och se.....

Nej nu ska jag inte försöka sälja den mer ........ Men den är verkligen stor :O)

Man kan köpa boken för 195:- så länge utställningen går.

Jag var där för ett par veckor sedan och jag var även den som skrev in i kalendern på fotosidan om utställningen. Hade läst mycket om Christer Strömholm om hur bra hans bilder skulle vara så jag gick dit.
Blev mycket imponerad av det STORA porträttet av honom som hänger i hallen. Det är OTROLIGT snyggt kopierat.

Men tyvärr så måste jag säga att resten av utställningen var skit.
Visst han har plåtat transexuella i paris under 60-talet och det var kanske en stor grej då, men för mig är det inget speciellt.
Från en stort luftslott till platt fall tycker jag.Den gav mig ingenting ocgh jag tycker Christer Stömholm är STARKT överskattad.

Då skulle jag bli mer imponerad av en Utställning med TERJE,vilket jag GÄRNA hade betalt för att titta på.

Niklas, inte lättimponerad

Åsikt

Min åsikt var att Christer Strömholm är överskattad som fotograf.
Det är min åsikt efter att ha besökt och tittat på alla hans verk som var utställda på Konsthallen.
Det är INTE enbart baserat på de transexuella bilderna utan på alla hans bilder,texter och teckningar.

Jag tyckte tyvärr att utställningen var skit, och det står jag för.Kanske har Strömholm gjort bilder som imponerar på mig, men jag fann inga på Malmö Konsthall i alla fall.

Smaken är som baken- delad!!!!!

Niklas, recencent

Jag har alltid gillat Strömholm så för mig var utställningen mycket givande, särskilt som det visades bilder som aldrig visats tidigare. Barnbilderna tycker jag är de allra bästa, står i en klass för sig.
Ska kanske tillägga att jag inte gillar alla hans bilder, de han gjorde under sina tio sista år tycker jag inte är speciellt bra.

Re: Åsikt

kermodei skrev:
Min åsikt var att Christer Strömholm är överskattad som fotograf.

Tack, Niklas. Jag trodde att jag var ensam om att inte höja Christer till skyarna. Jag har aldrig förstått storheten med honom eller hans krystade och fördomsfulla bildsyn...

/Janne

Har också varit och sett utställningen, och efter att jag hade sett filmen som rullade där inne om hans liv så fick jag mest negativa vibrationer om honom som person. Visst har han en del mycket bra bilder, De som skall höjas till skyarna är personerna som har kopierat till honom för kopieringarna var super. Jag har boken "konsten att vara där" som säkert är den bästa han har kommit ut med men som inte är lätt att komma över idag, men hittar ni den till ett bra pris så köp.

Tja, kan väl hålla med om att jag inte tycker allt han har gjort är bra, men vem kan säga att man gillar allt en konstnär, musiker, fotograf, system utvecklare är bra?

Jag gillar hans självporträtt, hans japan projekt och faktisk dom senare bilderna.

Sedan står jag för att den är fortfarande sevärd och med tanke på att den är gratis så....

En av hans bästa bilder är ju på omslaget, annars är ju bilden på pojekn som stirrar på scenen och alla barnbilderna och bilden på hunden och......super bra. Som sagt han har gjort en hel del bra grejer.

Jag tycker hans bilder från Paris är bra.

Men min bildsmak är att jag tycker om bildreportage och helheten som han ger i Paris är suverän.

Jag måste säga att efter ha "sprungit" igenom den första gången så blev bilderna bara bättre andra gången. Nu tog man tid och titta på dom bilderna man inte förstod första gången. Jag kan bara säga en lysande konstnär!

Kommentar till Niklas Wibom:
Jag tycker det är fel att jämföra Christer Strömholm och Terje Hellesö (?) för det är väl han du menar? Hellesö tar inte bilder som Strömholm gjorde när han levde och Strömholm tog inte heller bilder som Hellesö gör idag. De tar bilder inom helt olika genrer. Att du hellre föredrar Hellesö säger enbart något om din smak inte om bildkvalitén. Eftersom Strömholm inte själv sammanställt utställningen kan han inte heller skyllas för bildval, uppsättning mm. som också kan ha påverkat din negativa syn på utställningen och Strömholm som fotograf? Har själv inte sett utställningen och vill därför inte kommentera denna, bara det (enligt min uppfattning) något osmarta sättet att kommentera en utställning. Tycker fö. att både Terje och Christer visar prov på god fotografi, dock har Strömholm en högre genomsnittlig klass på de bilder jag sett vilket kanske skiljer de riktigt stora från de medelstora, oavsett vilken genger man gör bilder i.
Mvh, Nils B.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar