Hej!
Många intressanta reflektioner här i tråden, om ett ämne som berör många fotografer. Såg även att jag fanns med på ett hörn (Magnus Fröderbergs tankar kring en av mina böcker var ju mycket intressant...).
Själv har jag varit yrkesfotograf i mer än 30 år. Däremot har jag aldrig varit någon större "bildbyråfotograf", vilket gör att jag aldrig påverkats av den marknaden. För mig personligen har det alltid handlat om att kunna leva på de bilder jag själv vill göra, mer än vad andra vill att jag ska göra.
Jag tänker överlag mycket sällan på vad som säljer, och hur jag måste/ska göra för att sälja. Är man sig själv som fotograf, tillräckligt länge och mycket, så blir det oftast inga problem.
Jag lever i första hand på kursverksamhet, föreläsningar, böcker, utställningar, konsultverksamhet, guidning av fotografer mm. Dessutom har jag en blogg som är mycket välbesökt, som hela tiden genererar något. Och kontinuitet är mycket viktigt; det flesta bloggar under en för kort period och i för liten utsträckning.
Idag är jag så pass välkänd (även ökänd, vilket försäljningsmässigt heller inte är någon nackdel), att jag ofta refereras till. Dessutom är jag en sådan som alltid någon har någon åsikt om (även om det mesta är fel), vilket också har sina fördelar.
Mitt absolut viktigaste tips: Att alltid vara sig själv, följa sina egna ambitioner - och att de bilder man gör blir tillräckligt mycket egna bilder. Inte alltid det lättaste, men med tiden är det inte svårt. Det går däremot inte att stressa fram eller pressa fram.
Kan man fotografera tillräckligt bra och tillräckligt speciellt, kan man undervisa och föreläsa och kan man även skriva - då har man möjligheter att lyckas.
mvh
Terje