Annons

Chinon 35 utan batteri

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Är det nån som vet om (och isf vilken) Chinon 35ee har någon speciell slutartid/bländare om man fotograferar utan batteri?

Kameran funkar ju även utan batteriet, så jag undrar alltså om det då är slump hur den exponerar, eller om det finns "fabrikinställningar".. :)

Väldigt kul om nån visste!

Visst är Chinon 35ee en kompakt med fast optik? Tror mig veta att den har elektronisk slutare. Funkar isåfall inte utan batteri.

Japp, en kompakt med fast optik. Men slutaren går även om man plockar ur batteriet. Det kanske finns nån nyare (eller äldre) modell som inte går utan batteri?

Slutet av förra rullen blev hyfsat exponerat på vissa kort, andra blev alldeles för mörka.

Kameran har slutare 1/30 - 1/650 s. Så den klarar inte sämre ljus än 1/30s och bländare 2,7. Max 500 Asa. Sedan krävs blixt. Nu vet jag inte exakt vilka batterier den kräver. Troligen 1.35 V. Se tråd om dessa. Ersättningsbatterier finns hos Clas Olsson som egentligen ät tänkta att användas i hörapparater, 1,4 V zink/luft.

Jodå, jag vet vilka batterier kameran behöver. De finns till och med att köpa på en fotobutik här i Göteborg. :)

Jag undrar dock vilken slutartid/bländare kameran använder om man fotograferar utan batteri.

Blir det längsta slutartiden och största bländaröppning (dvs 1/30 s, bl 2.7)?

Tack för dina svar iaf, även om min huvudfråga är obesvarad så snappar man alltid upp nåt nytt :)

Bygga slutartidstestare?

Tack Nils! Jag har iofs läst den manualen tidigare. Där står att vid användning av blixt så exponerar kameran automatiskt 1/30 s.

Om jag gör en mycket grov uppskattning genom att helt sonika titta på bländaren vid exponering så skulle slutartiden utan batteri kunna vara just 1/30 s. Och bländaren är fullt öppen, dvs 2.7.

En följdfråga är om någon har byggt en slutartidstestare, och om det är svårt? Jag såg en beskrivning en gång - en fotocell, en timer och så lite lödning i princip. På en del gamla kameror vore det intressant att veta hur tiderna ligger.

MVH

Om du vet att bländaren står helt öppen så borde det vara ganska enkelt att testa sig till vilken slutartiden är. Jämför bara med en annan kamera som fotat samma motiv på den bländaren och kolla då med olika tider, och se sedan vilken tid som ger ett negativ med samma täthet som Chinon-kameran.

Haha, ja du har helt rätt, men då måste jag göra jobbet själv.. ;)

Skämt åsido, SÅ lat är jag inte. Jag hoppades dock på en genväg om någon visste slutartiden. Om jag inte finner svaret så får jag göra den varianten.

Tack!

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar