Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
chinon 1000s lens mount
- Trådstartare ixxy
- Start datum
iBoat
Aktiv medlem
någon som kan hjälpa mig med vad det är för objektiv fäste på en chinon 1000s.
detta för att se om det finns adaptering för objektiven så de kan sitta på en nikon d70s/d80
Har för mig att det är Pentax K bajonett.
ixxy
Aktiv medlem
Har för mig att det är Pentax K bajonett.
det är gängor av något slag på den så tror inte det är bajonett fattning på den tyvärr.
ixxy
Aktiv medlem
Det är väl skuvfattning M42 på en Chinon 1000s. För att kunna fokusera på oändligt måste du ha en adapter med en korrektionslins. Ger en märkbar försämring av bildkvaliteten men finns adaptrar från nån dryg hundring så bara att testa om du blir tillräckligt nöjd.
Det kan stämma får kanske beställa hem en sådan och testa. Svärfar har nämligen många objektiv till sin kamera men vill gäran använda sin nikon med objektiven.
NikonFX
Aktiv medlem
På Canon fungerar det eftersom registeravståndet är annorlunda. Nikon har längre registeravstånd än M42 vilket gör att adaptern fungerar som en mellanring och omöjliggör fokusering på oändligt utan korrektionslins.Behövs det verkligen med korrektionslins?
Jag kör med Chinon M42 objektiv på mina Canon kameror med bara en adapter för EF, utan lins. Bara en metalring egentligen.
Info på:
www.fotofyndet.se/mb/mb0907.pdf
Mattias Wirf
Aktiv medlem
Behövs det verkligen med korrektionslins?
Jag kör med Chinon M42 objektiv på mina Canon kameror med bara en adapter för EF, utan lins. Bara en metalring egentligen.
Ja. På Canon behövs det ingen korrektionslins för M42-objektiv, men på Nikon behövs det om man vill få rätt fokusering.
Det är olika beroende på kamera, och på vilken originalfattning objektivet har från början. Canons egen gamla (FD eller vad hette den?) på nya Canon EOS kameror behöver också korrektionslins. Gamla Nikkor ska väl fungera på nya Nikon.
Det beror på registeravståndet, dvs hur långt objektivet sitter från filmen/sensorn. Jag är ingen expert på tekniken så jag kan inte förklara närmare än så, jag har bara lärt mig för husbehov till mina egna kameror/objektiv Jag har en Canon och mycket M42- och Contax/Yashica-objektiv och då fungerar det bra utan lins.