Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF-kortet med ens hälften så stort

Produkter
(logga in för att koppla)
jag har ett annat problem, som liknar detta.

när jag har stoppat in nåt av mina sandisk-kort i en canonkamera så kommer mina nikonkameror inte längre åt hela kortet. dvs. plötsligt är ca 12-15MB borta (ingen större mängd, men ändå).

vad är det som canonkamerorna gör med korten?
har provat att formatera i kamera, dator och letat efter dolda filer (som inte fanns) men inget hjälper.
jag har fått höra att korten har blivit förstörda, men är det verkligen så att korten pajar så fort man stoppar dom i en canon? det låter inte som bra reklam för dom isf.
 
Nej, Mats, det var själva kortet som var blockerat till hälften. Hade krympt - men nu verkar det ju funka i alla fall. Kommer dock enbart att använda det här kortet som reservkort i framtiden.
 
Är det köpt på Pearl Market i Beijing?

En liten sidoavstickare. Jag befann mig förra veckan i Beijing och sprang bl.a. runt på deras marknader (Silk och Pearl Market). Det vi lärde oss var att unvika deras minneskort som pesten.

De må vara billiga men... det är rent bondfångeri. Efter en omformatering av korten så försvinner större delen av kortet. Det mest extrema var nog mitt 8GB Sony Micro Vault. Det gick ner till 0GB efter en omformattering:) Tur att jag inte hade betalat så mycket för det.

Men även vanliga flashkort var lika illa. Vi provade ett par kort vid disken innan vi slog alla tankar på köp ur hågen.

Man börjar med att "tvinga" kortet att rapportera en storlek. Sedan så märker du att det inte fungerar riktigt, formaterar om kortet och då maskar kontrollkretsen bort de dåliga minnescellerna. Kvar blir bara en mindre del av kortet:)

--jalle
 
Estethia skrev:
jag har ett annat problem, som liknar detta.

när jag har stoppat in nåt av mina sandisk-kort i en canonkamera så kommer mina nikonkameror inte längre åt hela kortet. dvs. plötsligt är ca 12-15MB borta (ingen större mängd, men ändå).

vad är det som canonkamerorna gör med korten?
har provat att formatera i kamera, dator och letat efter dolda filer (som inte fanns) men inget hjälper.
jag har fått höra att korten har blivit förstörda, men är det verkligen så att korten pajar så fort man stoppar dom i en canon? det låter inte som bra reklam för dom isf.
Det bästa (enda?) sättet att undvika problem med minneskorten är att alltid formatera dem i den kamera där de ska användas. Alltså, kopiera över bilderna till datorn, sätt tillbaka kortet i kameran och formatera. Radera inte, formatera inte i datorn. Om du byter kort mellan kameror av olika fabrikat, formatera kortet direkt.

Korten pajar inte i Canon-kameror, men de lägger kanske upp en annan katalogstruktur än Nikon.
 
steinick skrev:
Det bästa (enda?) sättet att undvika problem med minneskorten är att alltid formatera dem i den kamera där de ska användas. Alltså, kopiera över bilderna till datorn, sätt tillbaka kortet i kameran och formatera. Radera inte, formatera inte i datorn. Om du byter kort mellan kameror av olika fabrikat, formatera kortet direkt.

Korten pajar inte i Canon-kameror, men de lägger kanske upp en annan katalogstruktur än Nikon.
det var det jag gjorde först.
det funkade inte.
det funkade inte heller att formatera i canonkameran.
att göra tvärtom funkar inte heller.
det funkar inte heller att formatera någon annanstans.
jag tycker det är konstigt att varenda kort jag har stoppat i en canon och sen stoppar i en nikon, har blitt av med några MB.
jag menar, även om canon lägger upp en annan katalogstruktur må så vara.
men nog 17 ska man väl ändå kunna ta bort den sen!?
morr.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.