Annons

CF-kortet med ens hälften så stort

Produkter
(logga in för att koppla)

Bibi

Aktiv medlem
Mitt CF-kort på 1GB rymmer ca 158 bilder i NEF-format. Nu har det fått för sig att det rymmer ca 87 bilder. Har tömt och fortmaterat men blir inte klokare av det. Vad göra?
 
Skumt.
Om du har en D70, vilken firmware verision har du?
Den gamla verisionen angav ju alltid ca hälften av det riktiga antalet.

Annars kanske du har en liten strömbrytare på sidan av kortat som du kan ha kommti åt. Det finns i alla fall en sådan på sandisk 4G cf-kort och då verkar kortet bara rymma 2G i ena läget och 4G i andra.

/Johan
 
Tack, Johan.
Nja... Jag har den uppdaterade firmware och talet på displayen är korrekt, det är också bara halva antalet bilder det här kortet numera rymmer. Har ett till likadant kort och det beter sig "som folk". Hittar ingen strömbrytare heller. Så jag vet inte vilket felet är. Det är visserligen irriterande men i de flesta situationer ändå så man kan stå ut med olägenheten.
 
Du har inte råkat få in andra filer på kortet? Jag använder ibland mitt CF-kort (+ kortläsare) som USB-minne för att ta med mig filer mellan datorer. Kameran struntar i filerna, det enda man märker är att det ryms färre bilder...

Du kan ju prova att låta kameran formatera om kortet så kanske det löser sig...

/anders
 
Skadat kort?

Låter som kortet är skadat. Adresseringen av data på kortet går i multipler om 2. Om en adressledning är skadad, antingen i kontakten eller inne i kortet så kan det bli så att t.ex bara hälften av kortet hittas.

Titta så att det inte verkar som om något pinnhål är skadat.

Jag har bara SanDisk och de har ju ganska generösa garantier. Kolla om det finns något som gäller för Ditt kort.

mvh

/Jörgen
 
Den tanken slog mig efter att datorn en gång "på egen hand" (=jag gjorde det inte medvetet) installerat en musikmapp på kortet. Men efter att jag formaterat om kortet flera gånger och musikmappen ingenstans syns borde det väl vara ur världen?

Och ja, det är Sandisk.
Tack, Anders och Jörgen.
 
Borde inte vara något problem

Kortet kan ses som en hårddisk och om Du har formaterat om det med kameran så borde det vara OK,

/Jörgen
 
Då börjar jag luta mot att det faktiskt är något fel på kortet. För när jag öppnar det i arbetsplatsen och ser det som en hårddisk - där jag alls upptäckte den andra mappen - så är allt sådant nu borta. Men problemet kvarstår.
Tusen tack skall ni ha. Jag var rädd att det var något som jag inte begripit:)
 
Om Du har formaterat kortet i kameran så skall allting som fanns lagrat vara försvunnet, kataloger och data i form av filer.

Det finns program som kan återskapa förstörda data att ladda hem från SanDisk. Kanske kan detta program ställa en diagnos på kortet för att avgöra dess status. Vet ej för jag har inte haft anledning att prova detta.

Kan vara värt att testa.

Lycka till

/Jörgen
 
O, det var intressant. Hade inte testat det. Jo, windows berättar att 460 MB är använda och 516 MB är lediga. Men när jag sedan öppnar kortet finns där inte en endaste mapp utan allt ser helt tomt ut.

Testade att defragmentera kortet för att se vad som då händer. Ingenting, men efteråt visar den att halva enheten används.
 
Senast ändrad:
Kör scandisk. Se om scandisk hittar några skadade sektorer.
Du kan även prova att ställa in windows till att visa dolda filer och mappar..
 
Bibi skrev:
OMen när jag sedan öppnar kortet finns där inte en endaste mapp utan allt ser helt tomt ut.


Har Du verkligen formaterat kortet med kameran, då brukar det finnas flera kataloger som kameran använder fär att lagra bilder i.

Minolta har \DCIM\100KM023 och sedan kommer namnen på lagrade bilder. Om dessa kataloger inte finns så funkar inte kortet ok. Norde vara likanande för alla kameror. Min Nikon har också DCIM\... o.s.v


Prova att formatera om kortet i kameran.

Du måste kunna se dessa viktiga kataloger.


/Jörgen
 
Körde du standardtest eller utökat test i scandisk?
Finns det några dolda filer?

Något du kan prova är att partitionera om disken. Då försvinner verkligen allt.
 
Mapparna fanns där men jag har i datorn raderat rubbet, de kommer ju tillbaka när de sätts in i kameran igen.

Hur gör man för att partitionera om disken? Scandisk hittar inga dolda saker.
 
Jag har råkat ut för ett liknande problem. Min sambo har en Ixus 40 med ett Sandisk SD 256 MB kort som helt plötsligt inte kunde klagra mer än 90 MB. Jag har provat att formatera om det i kameran. Sedan via datorn och via kameran igen. Utan lyckat resultat. Det lustiga är att det går att filma upp all kapacitet. likaså kan jag föra över andra typer av filer till det via kortläsaren i datorn. Till slut kontaktade jag återförsäljaren (Dustin) för att få hjälp med garantin. Utan att jag behövde skicka in mitt defekta kort skickade han mig mig ett nytt. Det mest postitiva i det hela var att 256 kortet hade utgått och han ersatte det med ett 512 istället. Och det är Sandisks eller Dustins policy att serva kunder på det här trevliga sättet framgick aldrig. Hur som helst är jag och min sambo mycket nöjda.

/Per
 
Scandisk är inte avsett för att hitta dolda saker.
Scandisk undersöker om det finns fel på disken.
Dolda filer får du leta rätt på själv.

Så återigen:
1: Körde du ett fullständigt test i scandisk, eller bara ett standardtest?
2: Ställ in utforskaren att visa dolda filer, ta sedan en titt på kortet och se om det finns några dolda filer.
 
Nu fattar jag ingenting. (Jo, det var ett fullständigt test jag gjorde). Kollade efter dolda filer och det hittades inga sådana. Men: Så klickade jag på "egenskaper" igen en gång och då plötsligt, simsalabim, fanns det 1 GB oanvänt utrymme. Kortet in i kameran och även där stämde det.

Vet inte hur det gick till men det blev bra. Tusen tack!!
 
Kul att det ordnade sig!

Håll lite koll på kortet. Det kan vara en kallödning på någon minneskrets i kortet.

Fyll upp kortet med bilder och se om det fungerar som det ska, ta ut kortet och stoppa in det ett antal gånger i kameran. "Misshandla" det lite försiktigt, genom att t.ex släppa det från ngra decimeters höjd ner på en ren bordsyta. Om det inte är något glapp i kortet ¨å bored det gå att komma åt allt och inget bör helt plötsligt kunna försvinna från kortet.

Om Du inte vill fylla kortet med nya bilder så kan Du prova att fylla upp kortet med gamla bilder från din hårddisk. Då riskerar Du ju inte något material som Du inte redan har sparat undan.

Om Du under tiden, som gick från det att kortet inte visade sin rätta storlek och det helt plötsligt gjorde det, inte skrev ner något på kortet. T.ex utförde en formatering, så tyder allt på någon form av glapp i kantakterna eller kallödning på kortet.

Jag hoppas att allt fixar sig, men Du skall nog vara försiktig med just detta kort om Du vill ta viktiga fotografier.

ha det bra

/Jörgen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.