Annons

CF-kortet bråkar

Produkter
(logga in för att koppla)

sammep

Medlem
Kort: Compact Flash Sandisk ULTRA II 256mb
Kamera: Minolta Dimage A1

Använder en clas-ohlson über-kortläsare och helt plötsligt får kortet frispel. Men jag lyckas till slut formatera det i WIN XP (FAT-filsystemet).

Men för den skullen går det ju inte att läsa i kameran (eller formatera i kameran så det går att använda)

Så är det nån som har nått tips hur jag kan återställa kortet så att min "kära" minolta kan läsa/formatera det?

Tack på förhand /uppgiven samme
 
Vad spelar det för roll vad det är för filsystem på XP?

Har läst av andras svar att man ska formatera på FAT-systemet iaf... Men är det fel så säg mer än gärna till! :)

Edit: Ett program som formaterar kortet i min kameras favoritformat vore nånting det! :D
 
Senast ändrad:
nej jag menar.. kan man formater i FAT32 i WinXP..?? försökte formatera en extern hdd i FAT32.. men kunde bara välja NTFS..
 
Det går att formatera i flera olika format i Win XP. Operativsystemet går att köra på både FAT32 och NTFS, men vilket format windows är installetat på har ingen betydelse när du skall formatera andra enheter. Begränsningen ligger i vad programmet som formaterar klarar.
 
Jag har för tillfället ingen Win XP burk framför mig, men jag har för mig att det i XP finns ett verktyg som heter diskverktyg, diskhanteraren eller något liknande. Verktyget (eller programmet) klarar i alla fall en rad olika formateringar med olika inställningar.
 
ja...

...visst är det så!

Så det är alltså FAT som gäller för en dimage a1? Har bara FAT och FAT32 att välja mellan i windows xp-formateraren och ingen funkar. *suck* blir väl att kila till expert för fjärde gången med denna kamera / kort på 7månader.
 
XP kan inte allt med sin USB port

Hej på er

jag tänkte bara säga ett XP inte kan via USB porten formatera i fat-formatet exteran diskar.
jag har visserligen inte testat att formatera kort denna väg, gör det i kameran i stället.
men jag har behövt formatera externa hårddiskar via usb kabel och då kan inte XP göra så mycket
som tur var har jag en mac också och där går det
via usb att formatera i fat

hoppas detta hjälpte
mvh mats
 
Jag har XP och det går utmärkt att formatera kortet i FAT. Anledningen till att jag formaterar via PC är att jag använder CF-korten i en mp3-spelare ibland. När jag ska använda korten i min 300d så formaterar jag i kameran.

Jag har inte testat att formatera med FAT32 (som är default) i XP.
 
Okej, det kan ju kanske vara så illa att kortet är trasigt, då. För det funkade ju när jag köpte det (!) och då var det ju formaterat... :)

Tack för alla tips och inlägg.
 
Re: XP kan inte allt med sin USB port

monster2 skrev:
Hej på er

jag tänkte bara säga ett XP inte kan via USB porten formatera i fat-formatet exteran diskar.
jag har visserligen inte testat att formatera kort denna väg, gör det i kameran i stället.
men jag har behövt formatera externa hårddiskar via usb kabel och då kan inte XP göra så mycket
som tur var har jag en mac också och där går det
via usb att formatera i fat

hoppas detta hjälpte
mvh mats

Handlar om storleken på disken, större än 137GB? För det är vad FAT32 klarar som mest. Har ingenting med gränssnittet att göra om den formaterar eller inte. Samma med att minneskorten är små, då går det inte att välja NTFS.
 
Anledningen till att ditt kort bara fungerar i kortläsaren - du har formaterat som FAT32 vilket inte är säkert att din kamera klarar.
Fungerar inte kortet även fast du formaterat som FAT (16?) så är det mkt möjligt att det är kortet som det är nåot vajsing med.
 
Jag har provat att formatera som FAT och FAT32 (de två möjligheterna jag har) och kameran säger "unusable card" på båda formateringarna.

Får höra vad expert har att säga...
 
samma problem

Jag rakade ta ut mitt kort ur kortlasaren utan att valja saker borttagning. Kameran vagrade spara pa det och ville inte heller formatera kortet. Fick err 02 i min 10D.

Formaterade kortet i XP efter en del problem och nu hittar kameran det men vill inte spara filer.

Finns det verkligen ingen pa Fotosidan som har kunskap inom detta omrade?

Ar losningen att formatera det i FAT16? Hur gor man det isafall?
 
Prova att ladda hem en trial version av programmet "partition magic" detta program används till att reparera, formatera och partiotionera hårddiskar. Det kan du säkert använda på minneskort via läsaren också.

vh Jakob
 
Det råder mycket blandade meningar om FAT12, FAT16, FAT32 och NTFS =)

FAT32 stödjer väldigt stora diskar - upp till terrabyte!
FAT16 stödjer upp till 4GB, dock många kameror osv inte mer än till 2GB.

Windows 98 och 2000 och XP kan läsa diskarna. Däremot har Microsoft begränsat så att du kan inte formattera en FAT32-partition större än 32GB. Anledningen är att Microsoft vill att du kör NTFS istället.

Många kameror stöder inte FAT32 (tex min Nikon 5700) så disken/minneskortet måste formatteras med FAT (FAT16). Det kan också vara så att kameran inte stödjer olika paritioner mm.

Ett tips är att ta bort partitionen från minneskortet och sen låta kameran skapa en ny parition och formattera kortet. Antagligen måste du använda Partition Magic eller fdisk under Linux för att göra detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.