Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amitech Travel Disk II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte formatera disken. Amitech vill ha in den för kontroll, men dom är mer än lovligt sega.
Dom behöver nästan en vecka på sig för att svara på mail. Fraktsedeln har varit på väg i 4 dagar och har inte kommit fram än.
Men skam den som ger sig.
Frågan är dock om jag kommer att våga lita på min TRAVEL DISK?
Programvaran tycks ju inte kunna hantera mer än 999 mb. Mina minnen är på 2 resp 4 gb. Den tycks ju tömma minnena ändå, men visar på displayen att minnena är på 999 mb. Och dessutom så "ljuger" displayen om hur mycket som finns kvar på disken.

Den inger inte det förtroende som jag behöver känna för att kunna lita på den.

Jag vet inte om det här hjälper... men Partition Magic och defragmentering verkar "jobbigt".

Leif-Göran! Du frår nog leva med de här designfelen. Jag tycker inte att de stör så mycket då jag känner till hur man går förbi dem.

* Displayen visar bara 999 Mb för kortet:
Jag har också märkt att displayen inte visar mer än 999 Mb - men det fungerar att kopiera kort större än så. Själv använder jag ett kort på 2 Gb. Inga som helst problem. Prova att fylle ett av dina stora minneskort och tanka sedan över det. Jämför vad som kom över och vad som inte kom över.

* Displayen visar felaktigt utrymme kvar på hårddisken:
Använd papperskorgen, högerklicka på enheten i Utforskaren och töm sedan papperskorgen. Att endast ta bort filerna hjälper inte - de hamnar i papperskorgen på din Amitech hårddisk! Därför minskar minnet varje gång du använder den även om du tar bort filer genom att radera dem.

* Formatera hårddisken
Om du läser bruksanvisningen står det att den absolut inte får formateras under Windows XP. Nu råkar du ha Windows 2000... men varför behöver du formatera den då du ändå kan ta bort filerna helt och hållet?

Jag tycker inte att det låter som om du behöver skicka in den till Amitech. Du behöver bara lära dig hur den fungerar.

Fast jag håller med dig om att det är dåligt att ovanstående "fel" eller "designmissar" finns på en sån här produkt.

Jag tycker inte att man skall behöva leva med designfel, det inger en osäkerhet som jag inte tycker om. Finns det några fler fel än designfel som jag inte hittat?
Kan det vara så svårt att ge ut en ny programversion som löser dessa designfel?

Det är Amitech som har bett mig att formatera om disken med FAT 32. Men inte någon av mina datorer med Windows 2000 kan formatera den.

Då ville Amitech få in disken för att kontrollera den. Jag har garanti kvar och vill veta att den är OK och att jag kan formatera om den om det skulle behövas.

Just nu skulle jag inte våga ta med disken som enda back-up, för mina bilder, på någon långresa.
Får jag inte tillbaka förtroendet för den kommer jag att köpa något annat fabrikat.

Du skall inte formatera utan defragmentera disken, så får du tillbaka allt lagringsutrymme igen. Det är en operation som tar ca 30 sekunder.

Du säger en sak och Amitech support säger en annan sak.
Om du har rätt, så inger ju inte Amitech:s support något större förtroende.

Jag rör inte disken innan Amitech har kontrollerat varför det inte går att formatera den. För enligt Amitech så skall det gå att formatera den.

Dykhjelm skrev:
Du säger en sak och Amitech support säger en annan sak.
Om du har rätt, så inger ju inte Amitech:s support något större förtroende.

Jag rör inte disken innan Amitech har kontrollerat varför det inte går att formatera den. För enligt Amitech så skall det gå att formatera den.

Detta svar fick jag från supporten på din/min fråga.

"Hej Max.

Nu vet jag inte hur det program du använder funkar, men det finns till. ex. et program som heter Partition Magic, som funkar fint.

En annan ting du kan forsöka, är att defragmentera disken, detta skal 0-ställa målaren i displayet.

Med venlig hilsen / Med vänlig hälsning / Med vennlig hilsen
Amitech Service Center

www.amitech.net/support
"

Det löste mitt problem och skulle tro att det löser ditt också.

Har nu fått min Travel disk från Amitech efter kontroll.
Och nu ger jag upp. Kommer aldrig att våga lita på den. Det verkar fungera med att kopiera minneskorten till den, men sen börjar problemen:
När den kom tillbaka, kopierade jag ett minneskort till den och kopierade sedan över filerna till min stationära dator, med Windows 2000. Allt fungerade.
Men för säkerhets skull så kopierade jag minneskortet en gång till. Det såg också ut att fungera, ända tills jag anslöt Traveldisken till datorn igen.
Utforskaren hittar nu bara dom 3 kortplatserna, men inte själva Traveldisken. Utforskaren bara letar och datorn går inte att använda förrän jag stänger av Traveldisken. Har försökt en massa gånger med samma resultat.

Om jag däremot ansluter min Traveldisk till min bärbara dator med Windows XP så fungerar allt perfekt. Problemet är att jag saknar en CD/DVD-brännare på min bärbara dator och den har bara 30 gb i hårddisk.

Traveldisken har uppenbarligen kommunikationsproblem med vissa datorer. Om det beror på hårdvaran eller mjukvaran i datorn, vet jag inte, men att använda Traveldisken som mellanlagringsenhet kommer jag aldrig att göra.

Någon som har rekommendationer på något bättre, ex v Dustin:s HYPERDRIVE HD-80?

Har du senaste servicepack installerat för Windows 2000?
Jag har ingen som helst koll på just Amitechs grejer men fram till dess att SP2 (tror jag, det kan ha kommit någon patch innan) släpptes så hade Win2000 rejäla problem med många externa USB-lagringsenheter.
Vi hade en bland annat extern CD.brännare på jobbet som vägrade fungera på vissa datorer medan det gick bra på andr, gissningsvis beroende på vilka andra USB-enheter som tidigare installerats. Samma problem hade vi med vissa USB-minnen.

Problemet i det här fallet är att Win2000 är ett rätt gammalt OS och när det skrev så hade USB standarden inte riktigt "satt" sig.
Men har du senaste SP installerat så bör allt fungera.

Win XP ska hantera alla USB-enheter utan problem.

Har automatisk uppdatering av Windows, totalt c:a 110 st uppdateringar. Antar att SP 2 är med.
Tydligen så har SP 4 inte fungerat.

Dykhjelm skrev:
Har automatisk uppdatering av Windows, totalt c:a 110 st uppdateringar. Antar att SP 2 är med.
Tydligen så har SP 4 inte fungerat.

Det tråkiga är ju att det inte är säkert att det hjälper med någon annan hårddisk hellre.
Jag skulle gå till "min lokala" datashop och provat olika drivar för att se om det är någon som fungerar bättre till just Win 2000. Du kan inte tänka dig att uppdatera till Win XP Pro på den stationära burken då?

Min fungerar perfekt nu sedan jag fick tillbaka den från supporten för två månader sen. Dem hade bytt ut USB2 styrenheten på den.

Jag har på denna dator 2 st "inbyggda" flyttbara hårddiskar. Dom sitter i kasseter som gör att jag kan flytta med dom till min dator i Göteborg. Dessutom så har jag en extern disk, Lacie inkopplad när jag behöver köra back-up. Dessa 3 diskar, och min C:-disk, fungerar perfekt, alla på en gång.
Det är bara Traveldisken som krånglar. När jag testar med Traveldisken så är bara en extradisk igång.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar