Annons

CF-kort

Produkter
(logga in för att koppla)

salmo

Medlem
Har en Olympus E500,till den använder jag jag CF2 kort på 2gb.Fotar alltid i raw.Kameran har visat plats för 134 bilder efter formatering.Plötsligt visar den 114.
Vad kan ha skett här.
Har formaterat i kameran och i datorn,men ingen skillnad.

Jag har också en E-500 och fotar alltid i RAW. På mitt 2Gb CF-kort visar kameran 147kort. Jag kanske är fel ute men om jag fattat det rätt så är minneskortet uppbyggda av massor med små "sektorer", dessa kan dö med jämna mellanrum och då minska kortets kapacitet. Men om det gick direkt från 134 till 114 låter ju det ganska mycket...
Hoppas att någon annan har svaret:)

Har du ändrat ISO? Ju högre ISO desto större blir bildfilerna och därmed får det plats färre antal på kortet.

Du har rätt michael,ska va 147 bilder.Har tidigare fotat iso 100-800 med 147 bilderVarför bägge korten? Om ett felar kan jag förstå men inte båda.

Löste problemet.Bara att återställa kameran till fabriksinställningen.
Varför det blev så då.Ja den frågan kvarstår.

Senast ändrad:
salmo skrev:
Löste problemet.Bara att återställa kameran till fabriksinställningen.
Varför det blev så då.Ja den frågan kvarstår.

Tror att du kanske fotat lite kontrast/färg- fattigt tidigare, för att övergå till motiv med mer information i. Alla bildfiler blir ju inte lika stora och kameran uppskattar ju bara antal kvarvarande exponeringar.

Min teori.

/K

salmo skrev:
Har en Olympus E500,till den använder jag jag CF2 kort på 2gb.Fotar alltid i raw.Kameran har visat plats för 134 bilder efter formatering.Plötsligt visar den 114.
Vad kan ha skett här.
Har formaterat i kameran och i datorn,men ingen skillnad.

Ups! Du menar alltså direkt efter formatering!
Sorry! Läste inte ordentligt.

/K

Efter en snabb koll bland mina RAW-filer så verkar det som att storleken avgörs på slutartiden...
Jag har kollat ett hundratal kort nu och alla med snabb slutartid (inom en sekund ungefär) är exakt 13,4mb inte ett kort som skiljer. Men dom med lång slutartid (oavsett hur lång) är exakt 16,6mb...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar