Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

CF kort nästan gratis

Produkter
(logga in för att koppla)
Fullt möjligt, jag köpte ett 1Gb Kingston CF kort för 399kr+40kr hos priskrig.com och tyckte det var billigt, fast jag betalade väl en del för märket också...
 
Jag har kört ett bra tag med ett 1GB Twinmos Ultra-X 70X och det är både snabbt och pålitligt.

Såg att 2GB 140X låg på 700:-, väldigt lockande.
 
Anddje skrev:
Någon som vet hur dom står sig i prestanda mot ett Sandisk Ultra II?
Twinmos 70X är snabbare Ultra II med en Dynax 7D så då borde ju 140X vara ännu snabbare.

Vad det gäller märket "Twinmos" så är ju det ett av dom större och mer betrodda märkena till datorminnen ( kör själv med 2x1024 och 2x512 ) i datorerna här hemma och dom har aldrig krånglat.
När jag jobbade som datortekniker valde vi hellre Twinmos än Kingston, men det var ju 3 år sen och det kan ju ha ändrat sig.
 
En sak att tänka på som jag har sett är att en del kort har olika läs och skrivhastigheter och med deras x-värde bara anger den snabbaste hastigheten (vilket i stort sett alltid är läshastigheten)

--
DaJ
 
Ett 4gigs kort kostar ju 1299 :-

Hade ett 256mb kort för ca1,5 år sedan men det var segt min ixus400 fick vänta hela tiden kortet klarade inte av att spara bilder ibland mm bytte till ett lexar 8X kort och då blev allt bra
 
Bra reklam för komplett.se det här, sedan tråden skapades har dom sålt 4st kort. =)

Jag har själv köpt ett tidigare i dag och det fina är ju som sagt hastigheten.
 
finns fler butiker som har dessa minnen till bra priser så kolla med era lokala om ni vill stödja dem innan ni handlar från jättarna!

exempelvis upptäkte jag att
Kvistmardata
Odensbacken, Örebro har 1gb Twinmos till riktigt bra pris
 
Jag köpte ett 2 gb för 615:- efter att ha sett den här tråden första gången. Borde vara här måndag eller tisdag...
 
Lite produktinfo om kortet ovan

Hej!
Jag tänkte bara komplettera med lite produktinfo om kortet som tråden handlar om.

Enligt Twinmos är läshastigheten 21 MB/s och skrivhastigheten 16.2 MB/s.
Kortet klarar (enligt spec.) temperaturer mellan 0 och 70 grader celsius.
 
Funderar själv på att skaffa ett twinmos, frågan är om jag ska köpa fyra stycken en gigabytare för 1300 totalt plus frakt eller 1 fyra gigabyte för ungefär samma pris. Vad är smartast att köpa?
 
Borde få mitt kort imorrn, och tar genast med det till Åre. Får hoppas det klarar kallare temperaturer än 0...
 
Jag köpte en 4GB 120x A-Data CF-kort för 1275kr från datorbutiken.se. Tyckte det var ett kap också.

Det roliga att på datorbutikens hemsida står det att det är 40x, på bilden är det en 80x kort, men den jag fick hem var en 120x.

Tummen upp.

Mvh
Rozbeh
 
r0bban skrev:
Funderar själv på att skaffa ett twinmos, frågan är om jag ska köpa fyra stycken en gigabytare för 1300 totalt plus frakt eller 1 fyra gigabyte för ungefär samma pris. Vad är smartast att köpa?

Anddje skrev:
köper du ett kort på 4gb behöver du inte byta...

Jo, å ena sidan... å andra sidan så om man har bra kortförvaring (fick exempelvis med en vattentät flytbar sådan vid prenumeration av Kamera & Bild) så kan ju 4st 1bg vara bra då du har de kort som är tagna säkert, dvs. så man inte ska ta bort en bild och råkar radera alla eller att kortet får korrupt data, läsfel eller likanande.

Båda alternativen har sina fördelar men en medelväg på 2st 2gb kanske inte är fel?
 
Hmm, det är billigt, men enligt den postade länken skiljer det en del i just skrivhastigheten. De fina 2GB korten från bl a Sandisk är ju nästan dubbelt så snabba som TwinMos 2GB 140x-kort (i t ex en EOS1mkIIN). Huruvida detta spelar roll för er beror förståss på hur snabba era kameror är, men även om man kollar på en långsammare kamera (som t ex den 10D jag har) är det i princip så att de snabbaste korten ger dubbla skrivhastigheten mot de långsamma.
 
marten_p skrev:
Borde få mitt kort imorrn, och tar genast med det till Åre. Får hoppas det klarar kallare temperaturer än 0...

Det är det som är det fina med Sandisk's minne, iaf. Extreme III-serien som klarar minst -25 :).

Men de flesta minneskorten borde nog klara ganska hårda förhållanden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.