Annons

Centrumvägd exponeringsmätning vs Matris

Produkter
(logga in för att koppla)

xlxl67

Aktiv medlem
Om jag väljer det istället för Matrismätning hur mycket under/överexponerar jag i mitten då?
Är det ett steg med exponeringskompensationen (+-1/3) eller kanske 2 steg (+-2/3)?

Inte ett skvatt

Om jag väljer det istället för Matrismätning hur mycket under/överexponerar jag i mitten då?
Är det ett steg med exponeringskompensationen (+-1/3) eller kanske 2 steg (+-2/3)?

Centrumvägd betyder att kameran tar mer hänsyn till det centrala i bilden så att den har större chans att bli rätt exponerad = mostavande ljusgrått, 17-18% reflektion.

Matrismätning väger samman flera/delar av bilden och beräknar en rimlig exponering utifrån hur bilder vanligtvis är uppbyggda. Den använder alltså ett program som gör detta.

Det ena utesluter inte det andra. Centrumvägd mätning är behändigt när du följer motiv med autofokusen. Oftast har du ditt motiv i centrum och det ökar en korrekt exponering på det som tycker är viktigt.

Men det innebär väl att mitten blir rätt exponerad o det utanför blir ljusare eller mörkare?
Jag får testa en solig dag och fota ngt ljust med mörk bakgrund resp. ngt mörkt med ljus bakgrund...

Det beror ju på hur det utanför mitten ser ut. Centrumvägd innebär bara att kamerans ljusmätning ger högre prioritet till det som är i mitten än det som är i kanterna. Det blir ju däremot inte olika exponering i olika delar av bilden. Fotar du en helt jämn yta så blir ju hela bilden i samma ljushet.

Alltså jag menar vitsippa på mörkgrönt gräs eller mörk sten på ljus grusväg.

Alltså om jag använder centrumvägd mätning på ett objekt i mitten som kraftigt avviker från de runtomkring borde det ge samma resultat (för hela bilden) som att exponeringskompensera?

Hur tänker du?

Om mitten domineras av en ljus färg kommer bilden att underexponeras eftersom kameran strävar efter att sätta mitten till "grå". Domineras bilden av en mörk färg så strävar kameran till att öka exponeringen och hela bilden riskerar att bli överexponerad.

Jag har mina hus inställda på utsnittsmätning. Dvs en ganska tuff exponeringsmetod där mätningen täcker ca 9% av mitten (Canon) Då kör jag manuellt och vet hur mycket jag skall kompensera för att få mitt motiv (som nästan alltid är i centrum) till att bli korrekt exponerat. Jag fotograferar mycket människor och djur och detta sättet att plåta fungerar väldigt bra för min del. Då känns det som att jag har kontrollen oavsett om t.ex. en hund är kolsvart eller vit och springer omkring ute i naturen.

De få gånger som jag plåtar sport så ändrar jag till centrumvägd mätning. Eftersom jag följer motivet med mittpunkten så brukar merparten av bilderna få korrekt exponering utan att jag kompenserar.

En annan utmaning är flygande fågel mot vit eller knallblå himmel.......Något som jag nästan aldrig ger mig på.

Kort och gott. Vi gör säkert lite olika när vi mäter våra motiv. Våga ta steget till att exprimentera med de olika programlägena och tag lärdom av hur resultatet blev. Målet är att behärska sin utrustning och veta i vilken situation en viss inställning ökar chanserna till bra exponerade bilder. Till sist - var inte rädd för det manuella läget. Jag älskar det.

//Micke

ANNONS