Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
CCD eller CMOS
- Trådstartare peolydia
- Start datum
sagan
Avslutat medlemskap
CCD-sensorn kan använda sig av elektronisk slutare och få snabbare blixtsynk.
CMOS har mindre brus (antar att det är därför nikon gått över till CMOS på D2X) och har ett ISO 100 läge, till skillnad från de flesta D-SLR med CCD som har lägsta ISO 200.
Jag valde CMOS för det låga brusets skull och att CMOS-sensorn inte drar åt sig damm lika mycket som CCD-sensorn.
CMOS har mindre brus (antar att det är därför nikon gått över till CMOS på D2X) och har ett ISO 100 läge, till skillnad från de flesta D-SLR med CCD som har lägsta ISO 200.
Jag valde CMOS för det låga brusets skull och att CMOS-sensorn inte drar åt sig damm lika mycket som CCD-sensorn.
Nja, det är ett designbeslut och inget som har med tillverkningstekniken att göra.sagan skrev:
CMOS [...] har ett ISO 100 läge, till skillnad från de flesta D-SLR med CCD som har lägsta ISO 200.
Per-Olof, du bör nog snarare jämföra kameror än sensortillverkningstekniken. CCD och CMOS är bara tillverkningstekniker och det går att göra båda hur bra som helst och hur dåligt som helst. Det är inte så relevant för ett kameraval. Jag tror inte heller Kim valde CMOS, han valde nog snarare Canon och kanske närmare bestämt någon av Canons kameramodeller för att den hade egenskaper som tilltalade honom.
sagan
Avslutat medlemskap
Det var ju ett märkligt sammanträffande i så fall, 1D hade ISO 200 som lägsta när den hade CCD-sensor, sen fick den ISO 100 när den fick CMOS.jimh skrev:
Nja, det är ett designbeslut och inget som har med tillverkningstekniken att göra.
Samma sak med Nikons D1X/D2X, fast skillnaden var mindre där, 125 till 100.
sagan
Avslutat medlemskap
Ja, alltså, jag läste (och såg) ju att (canons) CMOS senor gav mindre brus och drog åt sig damm mindre, vilket starkt bidrog till valet av kamera.jimh skrev:
Jag tror inte heller Kim valde CMOS, han valde nog snarare Canon och kanske närmare bestämt någon av Canons kameramodeller för att den hade egenskaper som tilltalade honom.
Jag valde mellan nikon och canon, canon "vann" till stor del p.g.a. de egenskaperna.
Din 7i hade CCD och ISO 100. Fuji S3 har CCD och ISO 100 om du vill ha ett större exempel. Då har vi inte kommit in på alla mellisbakstycken med ännu lägre känslighet.sagan skrev:
Det var ju ett märkligt sammanträffande i så fall, 1D hade ISO 200 som lägsta
Nome Nescio
Aktiv medlem
D7D senssorn har ju sämre brusegenskaper vid ISO100 än vid 200-400. Så det är nog en ISO200 senssonr som de trimat ned till ISO100.
Nome Nescio
Aktiv medlem
Är denna brusredusering även på RAW-filerna?
sagan
Avslutat medlemskap