Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cartier-Bresson är död.

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Fast jag måste nog påpeka...

Sonnaren skrev:
Bilden är klart humoristisk....och samhällskritisk -frånsett att kompositionen är oerhört bra.
Du får tänka "ben" när du ser bilden. De svarta bordsbenen med utsvängda fötter återkommer gång på gång. Servitrisen i fonden ses som svarta ben med utåtvridna fötter - precis som cafeborden. Hon är en del av inredningen. Både humor och samhällssatir. Mästerligt.
Us
Den här typen av bilder är kanske för subtila för att kunna sticka ut i dagens skräniga, hm, medialandskap (hittar inget bättre ord just nu). När man översköljs av "bilder" hela tiden kan det vara svårt att stanna upp och ge en bild som den här den tid den behöver för att man skall se storheten i den.

Till råga på allt är den ju i sv/v...

Re: Fast jag måste nog påpeka...

Liax skrev:
...att ofta när jag tittar på bilder tagna av storheter som denna man så kan jag bli rätt besviken. Är de så där fantastiskt bra egentligen?

Det känns många gånger som att bilderna anses bra för att de skildrar miljöer och människor som inte finns längre. Och för att de är tagna av just en känd fotograf. Inte för att bilderna i sig är så otroligt enastående egentligen.

Ta den här bilden tex:
http://www.photology.com/bresson/Foto9.htm

Är den ett mästerverk, eller har vi rent av sett betydligt bättre bilder här på fotosidan?

/Joakim - som kan vara ute och åka moped

Jag har själv slagits av den tanken ibland när det gäller vissa bilder från omtalade fotografer. Bilden du hänvisar till tycker jag dock (precis som Ulf påpekar) är mästerlig. Som jag upplever det är kompositionen och balansen i bilden väldigt bra trots den uppenbara "oordningen"av ingående element. Kvinnans ben kopplas också ihop med bordsbenen på ett humoristiskt sätt.

En annan sak som jag tycker mig se (och som bidrar till ytterligare humor enligt mig) är en clown. De vita borden ger intryck av ett par ögon, medan det uppfällda bordet i mitten påminner om en clownnäsa. Frågan är vem eller vad denna clown ska symbolisera..

Senast ändrad:
Som jag skrev tidigare i en annan trad sa var jag nere vid siene for att ta HCB:s "ile de la cite" i nyversion i enlighet med ett "uppdrag" jag fick av Ulf Sjogren har pa fotosidan. Strax darpa fick ja veta att HCB gatt bort.

Det som ar synnerligen markligt ar att dagens le monde inte namner HCB med ett ord!!! Brittiska the times daremot har HCB pa tre sidor... Jag blev verkligen forvanad (och besviken) pa le monde som i ovrigt ar min favorittidning over en kopp kaffe varje morgon - aven om jag inte kan sa mycket franska annu... ;-). Jag misstanker att den maste ga i tryck pa nan ofordelaktig tid eller sa, for det later lite for bissart for att vara sant.

Skall vara i Paris annu nagra veckor - om nan rakar se att det ordnas nan form av minnestillfalla i Paris - skriv omedelbart i denna trad! Forsoker givetvis sjalv luslasa tidningarna har, men informationen kan olyckligt ga en forbi ibland. Det skulle vara fint att kunna vara pa plats om HCB hedras har.

Kristofer: som journalist tenderar jag att granska mina uppgifter! :) BBC och franska radion ansag jag denna gang som tillrakligt meriterade kallor. Att fa det bekraftat av ursprungskalla var ju den har gangen lite svart ;-)

Andreas - som svar over de franska tangentborden som inte bara saknar skandinaver utan ocksa har en lite annan ordning pa knapparna... for att fa "." maste man kora "shift" + ":" ... (sic!). Hur roligt som helst att surffa och skriva in webaddersser... :-/ Anvander fransmannen verkligen : oftare an . !?

Nagra intressanta saker som kommit fram i skriverierna om cartier-bresson ar att han inte alls alltid beskar bilden fardigt i sokaren. Ett exempel ar tydligen den klassiska bilden pa mannen som stegar over en vattenpol - den ar beskuren, dock sa att bilden fortfarande har orginalproportionerna.

Ett annan sak ar "det avgorande ogonblicket". Det antyder ju klart att det bara finns en "ratt" bild av en given situation. Antingen ar alla bilder tagna vid "det avgorande ogonblicket" eller sa ar det just bara en "frame" som ar den "ratta" bilden. I nagra artiklar jag laste idag papekar skribenterna dels att HCB inte bara tog en bild vid varje situation (foga overraskande...) men ocksa att han vid nagra tillfallen tagit flera relativt objektivt sett suverana bilder vid samma tillfalle. Och i det finns kanske en motsattning, det strider ju lite mot "det avgorande ogonblicket"!

Det har resonemangen skall ju ingalunda ta bort nagot av HCB - han ar och forblir en av de storsta mastarna genom tiderna. Men man kan ju hoppas att hans dod leder till att fotografer an mer diskuterar hans teorier och arbetssatt - och att vi tar lardom av honom!

Väldigt många personer som är kända av olika anledningar brukar ofta häva ur sig en massa påståenden om det de sysslar med. Nästan alltid sugs dessa uttalanden upp av omgivningen och förvandlas till så kallade "sanningar". Uttalandena sprids i olika medier och gjuts fast i vårt kollektiva medvetande

Problemet är bara att vi alla är individer och att det därför inte finns några givna sanningar som passar oss alla. Men inte bara det, något som funkar idag kanske är verkningslöst i morgon.

Därför brukar jag ta påståenden och "sanningar" med en rejäl kärra salt. Ofta har de framkommit för att en person vill försköna sig själv, eller bygga på sin status.

/Joakim - som tar så många bilder han hinner

Liax skrev:
Väldigt Uttalandena sprids i olika medier och gjuts fast i vårt kollektiva medvetande

Därför brukar jag ta påståenden och "sanningar" med en rejäl kärra salt. /Joakim - som tar så många bilder han hinner

Jepp. En stor kärra med salt är nyttigt. Om man tar ett riktigt extremexempel på proportioner kan man titta på filmer från begravningen av Nordkoreas förre diktator Kim Il Sung. Det visas hur hela landet gråter så det skvalar Eller när Stalin dog. Brukar tänka på de filmerna när masspsykoserna bär iväg.

När NakenJanne går på krogen ska hela Sverige engageras men när en 80- tant blir ihjälslagen av en lymmel som vile ha hennes tusenlapp, är det värt tre månaders fortsatt skyddstillsyn och en axelryckning.
Vad som är "storhet" eller resultat av marknadsföring, en klyftig maka/make/manager i bakgrunden är alltid svårt att veta.

Men oavsett myt eller sanning så tar jag till mig HCB i det jag sett. Just HCB känns för mig faktiskt värd att skänka en tanke inom rimliga proportioner.. .

Klippt från HCB förord till Image à la sauvette

"Vi får linjer att samordnas genom en liten rörelse av huvudet en bråkdels millimeter åt sidan. Men detta kan endast göras med hastigheten av en reflex och gör det lyckligtvis onödigt för oss att göra stor Konst. Man komponerar nästan i samma ögonblick som man trycker ned avtryckaren.

Jag hoppas vi aldrig ska uppleva den dag där, då det finns till salu, sökarskivor med ingraverade scheman. För att få fram det gyllene snittets proportioner måste fotografen ha sin måttstock i ögat. "

Slut citat

Det sista såg jag fanns förövrigt som förslag i en tråd här på Fotosidan. Tänkte glatt på HCB när jag läste det.

Senast ändrad:
Egentligen är det väl som så att det är av underordnad betydelse om bilderna beskars eller ej, om han tog en bild eller tre.
Han tog sina fantastiska bilder med något av de tre brännvidder han använde 35, 50 eller 90 mm (det senare vete fåglarna om han använde, men han lär ha haft det). Det gick bra utan exponeringsautomatik, utan autofocus, utan motorframmatning, utan spegelreflexsökare, utan bracketing. Och utan elektronisk avkänning av ISO-talet. Eller DIN-talet som det väl mest var fråga om under hans mest aktiva period. Kort sagt, utan alla former av elektroniskt lull-lull som så många diskuterar så mycket och så ängsligt....
Och det gick mer än bra.
Något att tänka på kanske när prylarna blir allt betydelsefullare och bilderna ofta reduceras till en biprodukt.......
Us

Highweiss skrev:
Det som ar synnerligen markligt ar att dagens le monde inte namner HCB med ett ord!!!

Jag är skylldig Le Monde en ursäkt - i min semesteryra viste jag inte vad det var för veckodag eller datum. Jag köpte förstås en gammal tidning. :-D

Men rätt skoj var att när jag på torsdagen vid lunchtid köpte den färskaste Le Monde (som alltså hade en hel del om HCB) så var den daterad fredag den 6e Augusti. Rätt kul att kunna köpa morgondagens tidning vid lunchtid dagen innan... Men, kanske det är fransk grej som jag bara inte förstått...! :)

ANNONS