Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cartier-Bresson är död.

Produkter
(logga in för att koppla)

Highweiss

Aktiv medlem
Fotografierts grand old man, en av Magnum Photos grundare Henri Cartier-Bresson har dött vid 95 års ålder.

Cartier-Bresson är död.
Länge leve Cartier-Bresson!

Highweiss skrev:
Fotografierts grand old man, en av Magnum Photos grundare Henri Cartier-Bresson har dött vid 95 års ålder.

Cartier-Bresson är död.
Länge leve Cartier-Bresson!

Jäkligt trist isåfall. Men jag kan inte hitta något om detta på nätet. Har du någon källa? Om han lever skall han tydligen fylla 96 år den 22 augusti, så hans ålder är/var ju helt klart extremt hög.

Måste skryta med att jag fyller år samma dag som denna storhet. Tyvärr har inte kopplingen lett till något ur ett fotografiskt perspektiv! :-( Eller med andra ord; ens födelsedag har inget att göra med hur duktig fotograf man blir!

/Joakim

Jag uppmärksammade inte denna tråden så jag startade en annan....
Nåväl, jag vill även här hänvisa till:
http://www.photology.com/bresson/
Studera och njut. Och skänk Henri en tanke.
Han uppmärksammades även i ett långt inslag i kulturradion idag där man berättade om hans sätt att arbeta. Vänta in det avgörande ögonblicket och tag din bild. I regel tog han bara en (1).
Men han tog rätt bild....
Något att reflektera över.
Us

Fast jag måste nog påpeka...

...att ofta när jag tittar på bilder tagna av storheter som denna man så kan jag bli rätt besviken. Är de så där fantastiskt bra egentligen?

Det känns många gånger som att bilderna anses bra för att de skildrar miljöer och människor som inte finns längre. Och för att de är tagna av just en känd fotograf. Inte för att bilderna i sig är så otroligt enastående egentligen.

Ta den här bilden tex:
http://www.photology.com/bresson/Foto9.htm

Är den ett mästerverk, eller har vi rent av sett betydligt bättre bilder här på fotosidan?

/Joakim - som kan vara ute och åka moped

En av dom verkligt stora är borta!

Ännu en av de stora, verkligt stora är borta, länge leve minnet av denna man vars fotografi är så enkel men ändå så full av liv.

Till er som inte vet vem han var eller känner till honoms bilder, är det inte dags att börja läsa på lite fotohistoria. För det är genom historia man känner sin nutid.

Ilkka

LeadHead skrev:
Ojdå... Så omtalad som han är har jag alltid tagit för givet att han redan var död... :-/
Inte så konstigt, han slutade fotografera 1974 och övergick till teckning och måleri istället.

Man kan se många fotografier och en del teckningar/målningar på en utställning i Berlin .

Re: Fast jag måste nog påpeka...

Är den ett mästerverk, eller har vi rent av sett betydligt bättre bilder här på fotosidan?

/Joakim - som kan vara ute och åka moped [/B]

Alla duktiga personer får lätt en oantastlig stämpel på sig från sin omgivning.
De inte kan göra fel eller dåliga saker.

Samma är det med HCB, han har tagit väldigt mycket bra bilder.
Men ibland blir han kanske inte tillräckligt ifrågasatt, enbart på grund av sin storhet.

Moped eller inte, frågeställningen är berättigad.

Sonnaren skrev:
Han uppmärksammades även i ett långt inslag i kulturradion idag där man berättade om hans sätt att arbeta. Vänta in det avgörande ögonblicket och tag din bild. I regel tog han bara en (1).
Men han tog rätt bild....
Något att reflektera över.
Us
Eh, du skojar eller hur? Det vet väl alla att tack vare den nya digitala teknologin så kommer vi alla att kunna ta bilder som Cartier Bresson. Det är ju bara att ösa på och sortera ut mästerverken efteråt.

tormig skrev:
Eh, du skojar eller hur? Det vet väl alla att tack vare den nya digitala teknologin så kommer vi alla att kunna ta bilder som Cartier Bresson. Det är ju bara att ösa på och sortera ut mästerverken efteråt.
Tro det? Digitaltekniken har funnits några år och nog öses det på med bilder. Hittills förgäves........jämförelsevis. Men mycket bilder blir det ju.
Us

Re: Fast jag måste nog påpeka...

Liax skrev:
...att ofta när jag tittar på bilder tagna av storheter som denna man så kan jag bli rätt besviken. Är de så där fantastiskt bra egentligen?

Det känns många gånger som att bilderna anses bra för att de skildrar miljöer och människor som inte finns längre. Och för att de är tagna av just en känd fotograf. Inte för att bilderna i sig är så otroligt enastående egentligen.

Ta den här bilden tex:
http://www.photology.com/bresson/Foto9.htm

/Joakim - som kan vara ute och åka moped

Bilden är klart humoristisk....och samhällskritisk -frånsett att kompositionen är oerhört bra.
Du får tänka "ben" när du ser bilden. De svarta bordsbenen med utsvängda fötter återkommer gång på gång. Servitrisen i fonden ses som svarta ben med utåtvridna fötter - precis som cafeborden. Hon är en del av inredningen. Både humor och samhällssatir. Mästerligt.
Us

ANNONS