Capture One är fantastiskt för direktfångst, men det är ju bara ett användningsområde/steg i kedjan från tagen bild till tryck/publicerad bild. Lr:s styrka är katalogstrukturen med bibliotekstänket samt att folk har vant sig vid det. För den som kommer från Ps eller Ps Elements är det en lägre inkörsport att komma igång med att redigera i Lr.
Jag såg en YouTube-video med Daniel Norton där han förevisar fördelarna med direktfångst. Han berättar att han uteslutande plåtar i Capture One/Phocus (Hasselblads motsvarighet) och sedan kör över allt till Lr samt att enstaka bilder kan fortsätta till Ps. Han lägger tid och omsorg på att få råfilerna så bra som möjligt från början i Capture One så de kräver miminalt med efterbehandling. Det låter sympatiskt.
Jag lägger ingen värdering i vilken mjukvara folk föredrar. Trådskaparen frågade vad meningen med Capture One var och jag svarade att det är just direktfångsten; att plåta till datorn med full kontroll över kameran och få smidiga sätt att dela bilderna under pågående session.
Eftersom trådskaparen inte har något behov ”att ha kameran uppkopplad mot programmet” hör han sannolikt inte till målgruppen för Capture One.
Även C1 kan använda kataloger. Man kan till och med skapa kataloger på två sätt. Dels på samma sätt som i LR där filsystemreferenser lagras i en programintern databas. Det går även att också lagra själva bilderna i databasen på samma sätt som saligt avsomnade Aperture gjorde, något som kanske skulle kunna tilltala nybörjaren då det förhindrar att man flyttar filer kontrollerade av C1 med finder/explorer.
Liksom i LR kan man organisera sina bilder i album och smart album med bilder samlade efter givna sökkriterier i databasen. Till skillnad från LR kan man i C1 även organisera sina album och smartalbums i namngivna projekt dessa kan i sin tur organiseras i grupper.
Precis som i LR går det även att editera filer utan att hårdiskarna med de riktiga filerna är anslutna.
Till skillnad från LR kan C1 även ha flera kataloger öppna samtidigt.
Förutom att använda kataloger kan man även använda sessioner där filerna läggs i fillsystemet. Man har en sessionsmapp som i sin tur innehåller mappar för capture, selects, output, och trash. Det skapas även en databasfil som håller reda på ändringar som görs i sessionen. Till skillnad från filer i filsystemet som hanteras av en katalog kan man i en session flytta filer med finder/explorer utan att referenserna förloras. Detta var det ursprungliga sättet för C1 att arbeta. Sessionerna kan enkelt flyttas mellan olika hårdiskar, vilket gör det enkelt att flytta en session till någon annan som använder C1. Antar att det var på det här viset Daniel Norton använde programmet i videon du nämnde.
Att meningen med C1 var direktfångst kanske gällde en gång i tiden, men idag är det en utmärkt generell råkonverterare för allmänt bruk där många av funktionerna från Phase Ones fristående digital asset management system Media Pro integrerats i programmet för rätt många versioner sedan.
Finns idag väldigt få anledningar att exportera bilder från C1 till LR man behöver man pixelbaserad editering kan man öppna filen i t.ex. photoshop eller affinity photo precis som man gör i LR.