Annons

Capture NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik Råholm

Avslutat medlemskap
Tjaba, lite krångel skall försöka förklara så gott jag kan!

MItt problem är att "ljusheten" på en bild skiljer mellan Capture NX och photoshop, å antagligen beror det på inställningar som jag inte förstår mig på. Justerar jag en bild som jag vill ha den i NX och öppnar den i ett annat program så är den allt för ljus.

I kameran (D70s) kör jag med färgläge II (AdobeRGB) och när man öppnar bilden i NX så står det i nedre vänstra hörnet Nikon sRGB 4.0.0.3001... är det ok?

Lite till höger finns ju nåt som heter Soft proof, kan jag ändra färgläge på bilden där genom att kryssa i soft proof ON, och vad är det för skillnad om jag har ON eller OFF?

I fliken Edit -> Color Management så kan man ju även ändra Default RGB color space, Vad skall jag ha den ställd på? Gäller det här endast om jag printar ut bilden?

I menyn Justera -> färgprofil kan man ju också välja profil, där har jag även Nikon sRGB 4.0.0.3001 valt.

När jag vill mörka eller ljusa en bild så använder jag alltid exponerings kompensations funktionen i NX, kan det ha nåt med saken att göra... ja menar om andra program inte kan tyda den infon och förbiser det och visar bilden utan kompensering, eller är jag helt ut å cyklar nu?
 
Enligt vad jag läst mig till nånstans är de båda färgprofilerna likadana. Kolla i hjälpfilerna om det inte står något om det där. Så här står det i min bok i NX"... or keep it as its default of Nikon Adobe RGB. This is the same as the Adobe RGB color space and is provided for those users who don't have and Adobe RGB profile already installed on their system."

Softproof - enligt samma bok: "In the soft proofing dialog you can select which paper profile you want to use and specify how you want Capture NX tp process the colors in you document to fit within the gamut of your chosen paper"

Själv har jag den på off och upplever aldrig att bilderna blir ljusare när jag plockar upp dem i Elements.

Jag vet inte hur du arbetar med NX, men jag öppnar råfilerna i programmet, fixar allt jag kan. Sparar ändrigarna i råfilen samt sparar som tiff. Öppnar tiffen i Elements och den är som den var i NX.

Öppnar jag en tiff eller jpg i NX och gör ändrigar, sparar jag bilderna som nef först i fall att jag vill ändra igen. På så sätt får jag oförstörbart läge och kan ändra filen igen för de ändrigar jag gjort är inte sparade i filen utan ligger separat och spakarna du ändrat i ligger kvar i ändrat läge. Det är alltså bara att fortsätta ändra där man var. Skulle man spara filerna direkt som tiff eller jpg, sparas ändringarna men "spakarna" nollställs.

Hur arbetar du?

//L
 
Tack för svaret!

Knepigt dehär!
Jo jag kom fram till att jag hade färgprofilerna lite om bakfoten, men nu är det fixat och bilderna blir ändå för mörka. Bifogar screenshots som exempel på en bild i NX och ACDsee, I NX är bilden som jag vill ha den och i ACDsee allt för ljus.
Första är direkt ur NX och andra ur ACDsee
http://i185.photobucket.com/albums/x230/fraholm/FranNX.jpg
http://i185.photobucket.com/albums/x230/fraholm/franACDsee.jpg

Mitt arbetsflöde är som följande:

Öppnar NEFen i NX och gör de justeringar som skall göras väljer "spara som" och sparar den som JPEG, öppnar bilden i ACDsee eller photoshop och bilden blir för ljus.
Måste experimentera lite med ditt arbetsflöde och se hur det går.
 
Om du har Adobe RGB i kameran och byter i NX det första du gör till Nikon Adobe RGB och redigerar efter bytet, hur blir det då?

//L
 
Kolla en iställning i NX. Under färghantering kan du bocka i en kryssruta för att ersätta profilen i bilden med en annan när du öppnar bilden. En annan möjlig felkälla är vid själva importen. Vet inte vilket verktyg. I vissa importvertyg går det att välja vilken profil som skall bifogas bilderna vid importen. Om du väljer en annan än den som du valt i kameran så kommer importverktyget fullständigt strunta i ditt val i kameran....

Om du har valt Adobe RGB i kameran och NX visar sRGB så är det något som har gjort att profilen är utbytt.....

Softproof används för att simulera på skärmen hur bilden kommer att se ut i tryck. Du måste i detta fallet välja en profil som visar hur pappret och alla andra utenheter kommer att producera bilden. Alltså utskriftsenheternas totala påverkan på din bild, inkl bläck, papper, printer, temperatur etc.... Softproof gör alltså inget med själva bilden när du spar ner den till disken som en jpg eller tiff....
 
Senast ändrad:
Fick svar från Nikon support idag, och förklaringen jag fick var följande:

Hej Fredrik,

Problemet med ljusheten orsakas förmodligen av att du har en skärmprofil. Capture NX visar förmodligen bilden som den ser ut i andra program först, när den sen renderat klart bilden så ändras den eftersom skärmprofilen då appliceras. Vi har haft liknande fall till diskussion tidigare och det hela är mycket märkligt. Andra program gör inte så. Det enda svar vi fått från den tekniska expertisen är att skärmprofilen förmodligen är korrupt. Vi ser det själv i vårat labb när vi kör Capture NX.


Det dom säger i början om att bilden ser "normal" ut först när den laddas och när den har renderat klart så blir bilden mörkare stämmer helt, så jag kan nog tänka mig att skärmprofilen är korrupt, vad det betyder då har jag ingen aning om!?
 
Med skärmprofil - menar de att standardinställningen är korrupt, eller menar de att du har en kalibrering (hårdvara/mjukvara?) som är korrupt?

Har du kalibrerat skärmen och frångått standardinställningen?


//L
 
Ja vad menar de egentligen, hmm... ingen aning!
Bad dem förklara lite bättre, för vad jag förstår av svaret så värkar det ju vara NX som är problemet. De har ju samma problem i sitt labb!!

Nej jag har aldrig kalibrerat skärmen, kanske man boirde göra det...Men ifall skärmprofilen har nåt fel så borde inte det då synas i alla program då och inte enbart i NX!?

Nu har ja rådat med färgprofiler i datorn så jag vet knappt in eller ut...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.